ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● از مجموعه «ایرانیان هلند»

گروه شاندیز و جاذبه‌‌های موسیقی ایرانی در هلند

به مناسبت پانزدهمین سالگرد تشکیل گروه هنری شاندیز

کبری قاسمی- آخرین آلبوم گروه هنری شاندیز که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است «پژواک» نام دارد و کاری‌ست به یاد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷،

گروه هنری شاندیز در هلند، امسال پانزدهمین سالگرد تشکیل خود را جشن می‌گیرد.

به همین مناسبت رادیو زمانه با حمید طباطبایی، مهرناز صالحی و نیکو آرکستین، از اعضای گروه شاندیز گفت‌و‌گو کرده است.

حمید طباطبایی، آهنگساز و پیانیست است و مهرناز صالحی، خواننده سوپرانو. شکل‌گیری گروه شاندیز هم با همکاری این دو و کار بر روی ترانه‌های بومی ایرانی آغاز شده است و با گذشت زمان، کارشان گسترش یافته و هنرمندان دیگری هم به آن‌ها پیوسته‌اند تا این گروه کم‌کم در جامعه هلند تبدیل یه گروهی شناخته‌شده بشود.

حمید طباطبایی می‌گوید که بیش‌تر برنامه‌های‌ گروه شاندیز برای نهادهای فرهنگی، هنری هلندی برگزار شده است.

صحبت‌های حمید طباطبایی، مهرناز صالحی و نیکو آرکستین را از اینجا بشنوید:

گروه هنری شاندیز اکنون پس از ۱۵‌سال فعالیت، با گروه و شبکه‌ای از هنرمندان ایرانی، کانادایی و هلندی علاقه‌مند به موسیقی، شعر و ادبیات ایران، در شهرهای مختلف کنسرت برگزار می‌کند.

گرچه این گروه کارش را با موسیقی محلی ایران شروع کرده است، اما با گسترش کار، حمید طباطبایی ترانه‌های بومی را برای پیانو و ویولون‌سل بازنویسی کرده و اولین سی‌دی گروه با نام «گشتی در ترانه های بومی ایران» در سال ۲۰۰۳ روانه بازار شده است.

پس از آن در سال ۲۰۰۸ «زنی تنها» را با ویولون و کنترباس ارائه کرده‌اند که کاری‌ست بر روی چکامه‌های فروغ فرخزاد.

در سال ۲۰۰۹، گروه شاندیز «ترانه‌های کهن ایران» را ارائه کرده است که بازسازی ترانه‌های قدیمی ایران برای ویولن‌سل و پیانو و آواز است.

آخرین آلبوم این گروه هم در سال ۲۰۱۴ منتشر شده که «پژواک» نام دارد و کاری‌ست به یاد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، بر روی چکامه‌های م. سرشت که برای آواز، پیانو و ویولن‌سل و ویولون تنظیم شده است.

گروه شاندیز همچنین با کارگردان ایرانی، آلن یادگاریان، در نمایش موزیکال دو زبانه کلاسیک یونانی به نام پارسیان همکاری داشته‌اند که این نمایش ۱۴‌بار در هلند و بلژیک روی صحنه رفته است.

نیکو آرکستین که مسئولیت روابط عمومی گروه شاندیز را بر عهده دارد، می‌گوید که با پیوستن به این گروه، با فرهنگ و ادبیات ایران آشنا شده است و به‌نظرش موسیقی ایرانی خیلی زیباست: «هنرمندان ایرانی خیلی با استعدادند. ایرانی‌ها به طور استثنایی صمیمی و مهمان‌نواز هستند. در یکی از کنسرت ها یک مرد سالخورده هلندی به طرف مهرناز آمد و در حالی که اشک در چشمانش حلقه شده بود، از او به‌خاطر آوازش تشکر کرد. آن موقع فکر کردم او که زبان فارسی نمی‌داند، پس حتما زیبایی موزیک بوده که او را جذب کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.