ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس نمایندگان آمریکا منع خرید آب سنگین از ایران را تصویب کرد

کاخ سفید تهدید کرده بود که پیش‌نویس قانون منع خرید آب سنگین از ایران را که قرار بود مجلس نمایندگان بررسی کند رد خواهد کرد اما اکنون مجلس نمایندگان با اکثریت آرا این قانون را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۹ رأی موافق و ۱۷۶ رأی مخالف قانون جلوگیری از خرید آب سنگین از ایران را تصویب کرد.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند و آن‌ها نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالفند.

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه / ۲۳ تیر به‌وقت محلی تصویب کرد.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند و آن‌ها نیز بیشترین پشتیبان قانون منع خرید آب سنگین از ایران بودند.

دولت باراک اوباما در ماه آوریل گذشته اعلام کرده بود آمریکا آب سنگین به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از ایران خریداری خواهد کرد. جمهوری‌خواهان این اقدام دولت آمریکا را کمک به برنامه هسته‌ای ایران توصیف کردند.

«آب سنگین» به اکسید هیدروژن سنگین گفته می‌شود که از آن به عنوان مهارگر و همچنین عامل انتقال گرمی راکتور در راکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیم استفاده می‌شود.

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اردیبهشت‌ سال جاری اعلام کرده بود که ایران و آمریکا توافق کرده‌اند، ایران ۳۲ تن آب سنگین تولیدی نیروگاه اراک را به آمریکایی‌ها ارائه کند.

در آن زمان الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته بود: «این مقدار بخش قابل توجهی از نیاز داخلی آمریکا را برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی سال جاری تأمین می‌کند.»

او افزوده بود این معامله به ایران برای فروش مازاد آب سنگین خود مطابق با تعهدات قید شده در توافق هسته‌ای کمک می‌کند. توافق هسته‌ای ایران را ملزم کرده است تا ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش دهد.

آمریکا در شمار کشورهای تولیدکننده آب سنگین نیست و تاکنون آب سنگین مورد نیاز خود در مصارف صنعتی و تحقیقاتی را از کانادا و هند خریداری می‌کرده است.

دولت آمریکا روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۱ تیر گفته بود که پیش‌نویس قانون منع خرید آب سنگین از ایران را که قرار است مجلس نمایندگان بررسی کند رد خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    از زمان امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۰۰ پرواز از ایران به مقصد سوریه صورت گرفته و دستیابی به این آمار بر پایه گزارش‌های غیر محرمانه، برای همگان میسر است. بنا بر گزارشی که روزنامه «د نشنال اینترست» در روز پنجشنبه ۱۴ ژوئیه منتشر کرد، تقریبا شبه حتمی است که این هواپیماهای تجاری، حامل نیرو و اسلحه به سوریه برای جلوگیری از فروپاشی نظام باشد است. شرکت‌های هواپیمای دولتی ایران ایر و خصوصی ماهان ایر که نزدیک به سپاه پاسداران است، در راس شرکت‌هایی قرار دارند که اقدام به انتقال اسلحه و نیرو به سوریه کردند!!

  • Reza

    پبشنهاد من اینست که بجای آب سنگین ملا ها آب کر بفروشند به ملت به جان آمده ء ایران.