ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرمان بیشترین بیلان منفی آب در ایران را دارد

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان از افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی این استان خبر داد و گفت استان کرمان بیشترین بیلان منفی آب کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان از افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی این استان خبر داد و گفت استان کرمان بیشترین بیلان منفی آب کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بختیاری چهارشنبه شب ۲۳ تیرماه در جلسه شورای آب استان کرمان که با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده بود، اعلام کرد که سطح آب‌های زیرزمینی این استان چهار متر کاهش داشته است.

این در حالی است که به‌گفته او آب کرمان از محل منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و بیش از ۹۷ درصد آب شرب کرمان زیرزمینی است.

بختیاری افزود: «سالانه سطح آب زیرزمینی بین ۸۰ تا ۱۴۰ میلیمتر کاهش داشته است و هر روز از لحاظ کمیت و کیفیت در حال تحلیل است.»

متوسط بارندگی در استان کرمان نیز ۱۲۵ میلیمتر است و این استان جزو استان‌های خشک ایران به‌شمار می‌رود.

نزدیک به یک سال پیش، علی رشیدی، مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفته بود ۹۰۶ روستا در این استان با کمبود آب مواجه هستند و به همین دلیل آب مورد نیازشان از طریق تانکر تأمین می‌شود.

محمدرضا بختیاری اظهار امیدواری کرد که با پروژه‌های انتقال آب در استان کرمان مشکل آب حل شود.

مطالعاتی که «مرکز زمین شناسی آلمان» در سال ۲۰۰۸ با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای انجام داد، نشان می‌دهند، استفاده و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی باعث شده تا در ۳۰ سال گذشته سطح این منابع در ایران در حدود ۱۵ متر کاهش پیدا کند.

بر پایه شاخص جهانی، میزان درصد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر هر کشور به‌عنوان شاخص اندازه‌گیری بحران آب معرفی می‌شود. این شاخص در سال ٢٠١١ برای ایران ٧٢.٣ درصد بوده کــه از قرار گرفتن ایران در وضعیت «بحران شدید آب» خبر می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • n

    مزخرف نگو مردک، وقتی مجوز حفر هزاران حلقه چاه کشاورزی عمیق را بدون داشتن حتی یک متر سیستم آبیاری نوین صادر میکردید، وقتی ذی نفع صدور مجوز خودتان بودید که در دشت ارزوئیه و صوغان و جیرفت و ... زمین کشاورزی تصاحب کنید آیا حتی معنی بیلان آب را میفهمیدید؟ شما و همکارانتان و همفکرانتان و همخطهایتان با این سیاست مردم را بیچاره کردید، گرسنه و آواره کردید، محیط زیست را بفنا دادید. اما مطمن باشید بالاخره یک روز این ملت گوسفند از خواب غفلت بیدار شده و دودمان شما را به باد خواهد داد و ناموستان را بر سر پرچم. تاریخ گواه است