ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش محرمانه احتمال ارتباط عربستان با عوامل حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد

کنگره آمریکا روز جمعه بخشی طولانی از گزارش محرمانه رسمی درباره حوادث ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد که در آن احتمال ارتباط میان حمله‌کنندگان ۱۱ سپتامبر و مقامات عربستان سعودی مطرح شده است.

کنگره آمریکا روز جمعه بخشی طولانی از گزارش محرمانه رسمی درباره حوادث ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد که در آن احتمال ارتباط میان حمله‌کنندگان ۱۱ سپتامبر و مقامات عربستان سعودی مطرح شده است. این گزارش ۲۸ صفحه‌ای بر اساس تحقیقات سال ۲۰۰۲ دولت آمریکا، با تمرکز بر نقش احتمالی دولت عربستان در حملات هوایی ۱۱ سپتامبر به آمریکا تهیه شده است. بیش از ۳۰۰۰ نفر در جریان آن حملات کشته شدند.

این گزارش می‌گوید که ارتباط احتمالی حمله کنندگان با عربستان سعودی به شکل مستقل تایید نشده است.

۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که عامل حمله به برج‌های تجارت جهانی بودند، شهروند سعودی بودند. در بخش‌های محرمانه گزارش آمده است که بنا به مدارک مختلف سیا و اف‌بی‌آی هواپیمارباها در زمان حضور در آمریکا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت عربستان رابطه داشتند.

این گزارش به وسیله کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، پس از سال‌ها کشمکش در واشنگتن بین کنگره و دولت‌های مختلف، بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و بر اساس تقاضای خانواده‌های کشته‌شدگان منتشر شده است.

وزیر امور خارجه عربستان، عادل الجبیر در واکنش به انتشار این مدارک گفته: «موضوع خاتمه یافته است. این گزارش به معنای تبرئه عربستان است.»

انتشار این اسناد طبقه بندی شده به معنای پایان مناقشات درباره نقش عربستان سعودی در حوادث ۱۱ سپتامبر است. عربستان متحد مهم آمریکا در خاورمیانه است. بسیاری از مقامات آمریکایی نگران بودند که انتشار این اسناد باعث از بین رفتن روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد شد.

بر اساس مدارک اف بی آی و یادداشت‌های سیا، برخی از حمله‌کنندگان ۱۱ سپتامر، زمانی که در آمریکا بودند با برخی اشخاص در عربستان سعودی ارتباط داشتند که آن افراد ممکن است با دولت عربستان در ارتباط بوده باشند.

این اسناد اشاره می‌کند که گزارش‌هایی از ارتباط میان سعودی‌های کالیفرنیا با این افراد و احتمال ارسال پول از سوی خاندان سلطنتی سعودی به حمله‌کنندگان وجود دارد، همچنین این ادعا مطرح شده که یکی از مقامات وزارت کشور عربستان در سپتامیر ۲۰۱۱ در همان هتلی اقامت داشته که یکی از حمله‌کنندگان هم آنجا بوده است.

در یکی از بخش‌های این گزارش آمده که عمرالبیومی، که گفته می‌شود یک مامور اطلاعاتی سعودی است، با دو نفر از هواپیماربایان پس از ورودشان به سان دیه گو در یک مکان عمومی ملاقات کرده. به نقل از پرونده‌های بازجویی اداره فدرال، حقوق او پس از ورود دو نفر از حمله‌کنندگان به کالیفرنیا از حدود ۵۰۰ دلار به ۳ هزار و هفتصد دلار رسیده است.

مدارک دیگر توضیح می‌دهند که چطور دو نفر از تروریست‌ها در جریان سفری در سال ۱۹۹۹ از پرسنل پرواز یک هواپیما سوال‌های تکنیکی پرسیده‌اند. آن هواپیما از فونیکس به سمت واشنگتن در پرواز بود و آنها قصد شرکت در یک مهمانی در سفارت عربستان را داشتند. یکی از آنها دوبار تلاش کرده که وارد کابین خلبان شود. هواپیما به شکل اضطراری فرود آمده و اف بی آی تحقیقاتی درباره آن انجام داده اما کسی را تحت تعقیب قرار نداده است.

این گزارش همچنین می گوید که شماره تلفنی در دفتر تلفن ابو زبیده، یکی از اعضای القاعده که متولد عربستان است و در پاکستان دستگیر شده، یافته شده که متعلق به بک شرکت کلرودایی است که کارهای مربوط به مدیریت محل اقامت شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا را انجام می‌داده است.

دفتر مدیر کمیته اطلاعات کنگره گفته که موافقت با انتشار اسناد نشانه این نیست که کمیته اطلاعاتی دقت و صحت مدارک را تایید می‌کند یا موافق اطلاعات موجود در آن است.

این دفتر همچنین خلاصه‌ای از نتایج یک بررسی درباره احتمال حمایت عربستان از القاعده قبل و بعد از حملات منتشر کرده که می‌گوید دولت عربستان و عوامل آن، تحت نفوذ و مورد سوء استفاده افراد مرتبط یا علاقه‌مند به شبه نظامیان اسامه بن لادن بوده است.

چندین نماینده کنگره می‌گویند که از انتشار این مدارک خوشحالند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.