ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چگونه کودتا نام دو مجری تلویزیون ترکیه را بر سر زبان‌ها انداخت

در نخستین ساعات شنبه ۱۶ ژوئیه با وقوع کودتا در ترکیه دو مجری تلویزیونی هم به خاطر شهامت مدنی‌شان به تاریخ این کشور پیوستند: تیژن کاراش و باشاک شنگول.

در نخستین ساعاعت شنبه ۱۶ ژوئیه با وقوع کودتا در ترکیه دو مجری تلویزیونی هم به خاطر شهامت مدنی‌شان به تاریخ این کشور پیوستند: تیژن کاراش و باشاک شنگول.

تیژن کاراش (مجری شبکه تی آر تی) و باشاک شنگول (مجری شبکه سی ان ان ترک)

تیژن کاراش مجری شبکه تلویزیونی «تی آر تی» که به رجب طیب اردوغان نزدیک است، مقابل دوربین با دست‌هایی در هم گره شده، قامتی صاف و با صدایی رسا بیانیه کودتاگران را که اعلام پیروزی کرده بودند قرائت کرد. در این بیانیه کودتاگران ادعا کرده بودند که برای صیانت از دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه دست به کودتا زده‌اند.

با وجود خویشتنداری و تسلط مجری ۴۱ ساله شبکه «تی آر تی» صدای او از هیجان می‌لرزید. پشت صحنه نظامیان سلاح خود را به سوی تیژن کاراش نشانه رفته بودند. او بعد از کودتا درباره این لحظه گفت: «ما سه چهار ساعت در یک کابوس به سر بردیم.»

کودتاگران تحریریه اتاق خبر تی آر تی را به گروگان گرفته بودند و دست و پای آن‌ها را بسته بودند. کاراش می‌گوید: «شب کودتا بدترین شب زندگی من بود.»

کودتاگران در اتاق خبر شبکه «تی آر تی»

شهروندان ترکیه در شبکه‌های اجتماعی شهامت مدنی تیژن کاراش را ستوده‌اند. ترجیع‌بند ستایش‌ها این جمله است: «نسلی از ترک‌ها لرزش صدای تو و درماندگی‌ات در آن لحظه را فراموش نخواهد کرد.»

باشاک شنگال، مجری شبکه «سی ان ان ترک» که در قبال سیاست‌های رجب طیب اردوغان رویکردی انتقادی در پیش گرفته است، شب کودتا در حال مصاحبه با رجب آکداغ، وزیر بهداشت ترکیه بود. آکداغ گزارش می‌داد که در شهر ارزروم بیش از ده هزار نفر در اعتراض به کودتاگران به خیابان‌ها آمده‌اند که در همان حال گروهی از کودتاگران به دفتر «سی ان ان ترک» هجوم می‌آورند.

شنگال بعد از چند ثانیه مقابل دوربین از همکارانش می‌پرسد: «الان تعریف کنیم ماجرا رو؟»

و سپس مصاحبه با آکداغ را قطع می‌کند و گزارشی به دست می‌دهد از هجوم کودتاگران به دفتر «سی ان ان ترک»: «در این لحظه در باغچه ساختمان یک هلیکوپتر با چند سرباز فرود آمد. سربازان به درون عمارت یورش آورده‌اند. ما سعی می‌کنیم با بی‌طرفی شما را در جریان رویدادها قرار بدهیم.»

در این لحظه دوربین سربازان را نشان می‌دهد و در همان حال صدای مجری شبکه «سی ان ان ترک» شنیده می‌شود که می‌گوید: از دموکراسی دفاع کنیم. هدف ما این است که خبرها را با سرعت و با دقت به شما برسانیم.»

شنگال بعد از کودتا درباره این لحظه گفته است: «نمی‌دانستم آیا واقعاً می‌توانیم گزارشگری کنیم یا نه. صدای پای سربازان را می‌شنیدم که به طرف اتاق خبر می‌آمدند.»

وقتی سربازان سر می‌رسند، او را دیگر نمی‌بینیم. اتاق خبر خالی‌ست. فقط صدای او را می‌شنویم که می‌گوید: «من نمی‌خواهم از اتاق خبر بیرون برم.»

در پیش‌زمینه صدای فریاد و بگیر و ببند شنیده می‌شود.

کاربران ترکیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی شهامت مدنی این مجری ۳۷ ساله را هم ستوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Roozbeh

    من فيلمى در رابطه با كودتا ى اخير تو اينترنت ديدم كه روى يكى از پلهاى استانبول تانكى چند نفر از مردم معترض را زير گرفت و لاشه هاشون تكه تكه شدن واقعا تكان دهنده بود . خشم مردم بعد از اينچنين صحنه هاى طبيعتا غير قابل كنترله.

  • fesorde

    سرباز ترکیه ای که در کودتا علیه دولت حضور داشت پس از تسلیم خود توسط حامیان رجب طیب اردوغان سرش بریده شد./// دمکراسی قلابی ترکیه و توحش هوادران اسلام گرایی سنی اردوغان///کارآموزان داعشی!