ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰۰ روستا در سیستان زیر شن دفن شده‌اند

رسانه‌های محلی سیستان و بلوچستان خبر از دفن ۴۰۰ روستا در سیستان به دلیل توفان شن داده‌اند. ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هم راهی بیمارستان شده‌اند.

رسانه‌های محلی سیستان و بلوچستان خبر از دفن ۴۰۰ روستا در سیستان به دلیل توفان شن داده‌اند. ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هم راهی بیمارستان شده‌اند. هفته گذشته بسیاری از ادارات این استان تعطیل بوده‌اند.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران گفته که وضعیت گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم سال ادامه دار است.

خبرگزاری عصر هامون، گزارش داده که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که هر سال با آغاز فصل گرم در این منطقه می‌وزد، امسال زودتر از موعد آغاز شده است و در روزهای گذشته وضع هوای این استان را بحرانی کرده است.

توفان شن روزهای گذشته در سیستان، ۲۰ برابر حد عادی گزارش شده است. شدت گردوخاک درمنطقه هفت برابر حد مجاز و ۲.۵ برابرحد بحرانی است.

ناصر چرخ ساز، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور به همین دلیل به این استان سفر کرده و تایید کرده که ۴۰۰ روستا تحت تاثیر این شرایط آب و هوایی قرار دارند، او گفته: «این تعداد روستا مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته و در زیر خاک دفن شدند.»

او گفته که شرایط مردم توفان‌زده به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست و باید همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای کمک به مردم وارد صحنه شوند.

چرخ ساز با بیان اینکه در بازدید از روستاها تعدادی از راه‌ها مسدود شده بود، اعلام کرده که هلال احمر با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها درصدد امداد‌رسانی سریع به مردم است.

برای حل این مشکل جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه‌ای برگزار شده تا نقاط آسیب پذیر شناسایی شود.

بادهای ۱۲۰ روزه از ویژگی‌های جغرافیایی مناطق غربی ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آیند.

این بادها در اواخر بهار شروع می‌شوند، در فصل تابستان ادامه دارند و در اوایل پاییز به پایان می‌رسند. وزش باد در این منطقه گرد و خاک را وارد سیستان و بلوچستان، زابل و تا حدی کرمان می‌کند.

در سال‌های کم بارش و به دلیل خشک بودن دریاچه هامون، این شرایط حادتر شده و این بادها گرد و خاک بیشتری تولید می‌کنند.

گفته می‌شود که اگر دریاچه هامون آبگیری خوبی داشته باشد شرایط تا حدی بهتر می‌شود. به همین دلیل ۲۶ تیرماه، در پی افزایش هجوم گرد و غبار به شرق ایران، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، سازمان حفاظت محیط زیست از رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب هامون خبر داد.

تالاب هامون متشکل از سه دریاچه هامون پوزک، هامون صابوری و هامون هیرمند است و در مرز ایران با افغانستان قرار دارد.

آلودگی شدید هوا، شیوع بیماری‌، فقر و بیکاری در دو شهر زابل ایران و نیمروز افغانستان از پیامدهای خشکی تالاب هامون شمرده می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سالانه ۵۰۰ نفر از اهالی زابل به‌دلیل بروز گرد و غبار برخاسته از این تالاب به بیماری سل مبتلا می‌شوند. همچنین خشک‌شدن این تالاب در سال‌های گذشته به از بین رفتن بیش از ۷۰ هزار فرصت شغلی در این منطقه منجر شده است.

تالاب هامون در فروردین‌ماه ۹۵ در فهرست ذخیره‌گاه‌های بین المللی یونسکو نیز ثبت شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • majid.sh

    سلام.این بادهای 120 روزه در زمانهای قدیم هم بوده،ولی به دلیل آباد بودن زمینها و وجود اب دریاچه اینهمه تلفات و بدبختی نداشتن،سیستانیها هیچ گاه اون روزهای خوش قدیم را نخواهند دید.