ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی دوباره اردوغان برای احیای مجازات اعدام

با گذشت چند روز از کودتای نافرجام ترکیه، اردوغان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ظاهر شد و برای چندمین بار در روزهای اخیر گفت اگر پارلمان تصمیم بگیرد قانون مجازات اعدام می‌تواند بازگردد. او از یک «تصمیم مهم» پارلمان سخن گفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از پیامدهای کودتای نافرجام گروهی از نظامیان کشور سخن گفت. او گفت در روز چهارشنبه نشست شورای امنیت ملی و کابینه برگزار خواهد شد و پارلمان نیز «تصمیم مهمی» خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ـ پس از کودتای نافرجام

اردوغان شامگاه دوشنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۸ تیر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر بر آمادگی خود برای احیای مجازات اعدام تأکید کرد. درباره تغییر قانون اساسی ترکیه پارلمان این کشور باید تصمیم‌گیری کند.

اردوغان گفت: «اگر آن‌ها (احزاب) آماده بحث در این مورد باشند، من به‌عنوان رئیس جمهوری هر تصمیم پارلمان را تأیید می‌کنم.»

بدین ترتیب حذف مجازات اعدام از قوانین ترکیه در سال ۲۰۰۴ هیج مانعی نخواهد بود. رئیس جمهوری ترکیه در این‌باره می‌گوید: «همان ‌طوری که این امضاها پای قوانین زده شدند به همان شکل نیز می‌توانند برداشته شوند. کافی‌ست تا پارلمان ما تصمیم بگیرد. هیچ قانونی وجود ندارد که نتوان آن را تغییر داد.»

اردوغان به خواست مردم برای اجرای حداکثر مجازات اشاره کرد و افزود: «مردم می‌گویند چرا من باید آن‌ها (کودتاگران) را سال‌ها در زندان نگه دارم و به آن‌ها برسم.»

به‌گفته او مردم، به‌ویژه بستگان قربانیان خواهان «پایان بخشیدن سریع» به کودتاگران‌اند.

استرداد فتح‌الله گولن

رئیس جمهوری ترکیه در این گفت‌وگو بار دیگر درخواست خود از آمریکا را برای بازپس فرستادن فتح‌الله گولن تکرار کرد. او گولن را دشمن بزرگ خود می‌داند و کودتای نافرجام را نیز به او نسبت می‌دهد: «ما [و آمریکا] یک توافق دو جانبه در استرداد مجرمان داریم... ایالات متحده نباید چنین تروریستی را نگه دارد. این شخص باید به ترکیه فرستاده شود.»

فتح‌الله گولن که ابتدا متحد اردوغان بود بعدها به یکی از مخالفان او تبدیل شد و در حال حاضر در آمریکا به‌سر می‌برد. در این مدت دولت ترکیه جنبش گولن که به جنبش «حزمت» (خدمت) شهرت دارد را به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته است.

گولن پس از کودتای نافرجام جمعه ۱۵ ژوئیه / ۲۵ تیر اعلام کرد که در این کودتا نقشی نداشته و حاضر است به ترکیه بازگردانده شود.

جان سالم به‌در بردن اردوغان

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با شبکه سی‌ان‌ان از ماجرای جان سالم به‌در بردنش در کودتای نافرجام سخن گفت. او گفت خرابکاران در شب کودتا به محل استراحتگاهش در دریای مرمره حمله کردند. اردوغان در آن زمان در تعطیلات به‌سر می‌برد.

به‌گفته اردوغان در این حمله دو محافظ او کشته شدند و اگر او نیز ۱۵ - ۱۰ دقیقه بیشتر در آن محل می‌ماند کشته یا دستگیر می‌شد.

در کودتای شامگاه جمعه ترکیه بیش از ۲۹۴ نفر کشته و یک هزار و ۴۰۰ نفر زخمی شدند. پس از کودتا حدود ۶۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که ۱۰۳ تن از آن‌ها ژنرال‌ و دریاسالار ارتش هستند. همچنین دولت این کشور هشت هزار و ۷۷۷ نفر از مأموران پلیس و کارمندان دولت، از جمله ۳۰ فرماندار و ۵۲ بازرس را اخراج کرد و فعالیت بیش از ۲۷۰۰ قاضی و وکیل دادگستری به حالت تعلیق در آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    سر انجام این مفسد اقتصادی تازه به دوران رسیده ، ترکیه را به پرتگاه سقوط می کشاند . البته درست است که کودتا موفق نبود و فعلآ و ظاهرآ آب از آب تکان نخورد ، ولی آثار و تبعات آن تا مدتها بر دوش حاکمان ترکیه سنگینی کرده و آنان را درگیر خود می کند . همین که خواب خوش را از آنان گرفته و این دیکتاتور ملعون از سایه خودش هم می ترسد ، جای شکرش باقیست ، با امید به زمانی که مردم ترکیه هم از خواب غفلت بیدار شده و فریب اسلام و اسلام گرا ها را نخورند و با طناب پوسیده آنان به چاه نروند .