ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکوردشکنی در بازداشت دو تابعیتی‌ها: یک ایرانی‌آمریکایی دیگر بازداشت شد

در ۹ ماه گذشته سپاه دست‌کم شش ایرانی دو تابعیتی را دستگیر کرده. این رقم بیشترین میزان دستگیری دو تابعیتی‌ها در یک زمان کوتاه است. اخیرا یک شهروند دو تابعیتی دیگر دستگیر شده است.

در ۹ ماه گذشته سپاه پاسداران ایران دست کم شش ایرانی دو تابعیتی را دستگیر کرده است. این رقم بیشترین میزان دستگیری دو تابعیتی‌ها در یک زمان کوتاه در سال‌های اخیر است. در ۱۰ روز گذشته هم یک شهروند دو تابعیتی دیگر دستگیر شده است.

در ادامه موج بازداشت شهروندان دو تابعیتی، رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی حدود ۱۰ روز پیش توسط نیروهای امنیتی در شهر گرگان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داده که رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی-آمریکایی برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود. او در شهر گرگان مرکز استان گلستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

بر اساس این خبر، ماموران حکم بازداشتی به او نشان داده‌اند که بر اساس آن او به اقدام علیه امنیت ملی متهم است. منزل مسکونی او تفتیش شده و لوازم شخصی و الکترونیکی‌اش را همراه با او با خود برده‌اند.

این شهروند ایرانی-آمریکایی بیش از ۱۶ سال در آمریکا زندگی کرده و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی سن دیه گو است. او پیش از این نیز به ایران سفر کرده بود.

پیگیری‌های خانواده او و وکیلش نتیجه‌ای نداشته و نیروهای امنیتی صرفا گفته‌اند او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در اختیار دستگاه اطلاعاتی است و بازجویی از او چند هفته طول خواهد کشید.

رکوردشکنی در بازداشت دو تابعیتی‌ها

عباس جعفری ‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، ده روز قبل، از صدور کیفرخواست برای شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌ شده در ایران و هفت نفر از متهمان «فتنه ۸۸» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان خبرگزاری قوه قضاییه ایران، جعفری دولت‌آبادی روز دوشنبه ۲۱ تیر اعلام کرد که برای نازنین زاغری (شهروند ایرانی- بریتانیایی)، هما هودفر (شهروند ایرانی- کانادایی)، نزار زکا (شهروند لبنانی) و سیامک نمازی (شهروند ایرانی-آمریکایی) کیفرخواست صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شده است.

دولت‌آبادی گفته که کیفرخواست این پرونده‌ها در دو هفته اخیر صادر شده است.

در نه ماه گذشته سپاه پاسداران ایران دست کم شش ایرانی دو تابعیتی را دستگیر کرده است. این رقم بیشترین میزان دستگیری دو تابعیتی‌ها در یک زمان کوتاه در سال‌های اخیر است. دولت ایران این بازداشت‌ها را تایید کرده اما جزییاتی درباره این بازداشت‌ها منتشر نکرده است.

تحلیلگران می‌گویند که الگوی این بازداشت‌ها اغلب مشابه است: بازداشت در فرودگاه و هنگام ورود به ایران، انتشار اخبار بازجویی‌ها و فهرستی از اتهامات پیش از برگزاری دادگاه.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و این مساله مانع دخالت سفارت‌خانه کشورهایی می‌شود که شهروندان آنها دستگیر شده‌اند.

در ماه مارس وزارت کشور آمریکا اعلام کرد که شهروندان ایرانی-آمریکایی در صورت سفر به ایران ممکن است در خطر بازداشت یا زندان باشند.

زندانیان سابق گفته‌اند که از این نوع زندانیان برای مبادله زندانیان بین در کشور استفاده می‌شود.

در ماه ژانویه گذشته، ایران و آمریکا تعدادی از زندانیان خود را مبادله کردند. اغلب زندانیان ایرانی در آمریکا با اتهاماتی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دستگیر شده بودند.

از میان زندانیان دو تابعیتی که اکنون در ایران زندانی هستند، می‌توان به نازنین زاغری شهروند بریتانیایی- ایرانی اشاره کرد که در فرودگاه امام خمینی هنگام ورود به ایران دستگیر شد.

هما هودفر، استاد ایرانی کانادایی داشنگاه کنکوردیا نیز از شهروندانی است که به اتهام فعالیت‌های فمینیستی مدتی بعد از ورود به ایران بازداشت شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    سالهاست که این رژیم گروگان میگیرد و سالهاست که این مردمان از مرحله پرت و خوش خیال با این که می بینند و می شنوند چه خطری در کمین است چشم و گوش را می بندند و خود را داوطلبانه تحویل اوین میدهند. آدمهای چشم و گوش بسته و خوش خیال، در ایران نقل و نبات پخش نمیکنند. کمی فکر و خرد جان شما را نجات میدهد.