ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳ ثانیه همجنسگرایی در «پیشتازان فضا»

در مهم‌ترین رویداد سینمایی در فصل تابستان در کشورهای غربی، به یک خانواده «رنگین‌کمانی» هم فضایی اختصاص داده شده. یک جهان اتوپیایی به مدت سه ثانیه.

نمایش عمومی «پیشتازان فضا» مهم‌ترین رویداد سینمایی در فصل تابستان در کشورهای غربی‌ست. در روایت تازه این مجموعه پربیینده به کارگردانی جاستین لین که می‌بایست نمایانگر تنوع فرهنگی در یک جهان اتوپیایی باشد، این بار به همجسنگرایان هم استثنائاً فضایی اختصاص داده شده، اما فقط به مدت سه ثانیه.

هیکارو سورو و خانواده دگرباش اش

«پیشتازان فضا» که پیش از انقلاب در تلویزیون ملی ایران هم به نمایش درمی‌آمد، بیش از نیم قرن است که بیانگر آرزوهای انسان برای تحقق یک اتوپیای چندفرهنگی‌ست. شخصیت‌های این مجموعه که کهکشان‌ها را به جست‌و جوی آگاهی و برای صلح درمی‌نوردند، از سال‌های دهه ۱۹۶۰ مجموعه‌ای بودند از زنان و سیاهپوستان کاوشگر، دگراندیشان و حتی ساکنان کرات دیگر مثل آقای اسپاک که اهل سیاره ولکان بود. اما به رغم این تنوع فرهنگی از دگرباشان جنسی نشانی نبود.

هیکارو سولو (با بازی جان چو ) یک افسر همجنسگرا

جرج تاکی که در پیشتازان فضا در نقش هیکارو سولو ظاهر می‌شد، یک بازیگر همجنسگراست که برای حقوق دگرباشان جنسی در آمریکا فعالیت می‌کند. او بعد از اکران عمومی روایت تازه پیشتازان فضا گفته است که جین رودنبری، فیلمنامه‌نویس آمریکایی و خالق این مجموعه تلاش می‌کرد موضوعاتی مانند تبعیض نژادی و جنگ ویتنام را به مناسبت‌هایی مطرح کند و گاهی هم تحت فشار قرار می‌گرفت. برای مثال در یکی از فصل‌های «پیشتازان فضا» در سال‌های دهه ۱۹۷۰ کاپیتان جیمز تی کرک (با بازی ویلیام شانتر) که نمایانگر یک آمریکایی سفیدپوست بود یک افسر زن سیاهپوست را می‌بوسد. این صحنه به اعتراض‌هایی در ایالت‌های جنوبی آمریکا منجر شد. به گفته جرج تاکی، رودنبری از طرح موضوع همجنسگرایی به دلیل این فشارها پرهیز داشت.

در روایت تازه «پیشتازان فضا» هیکارو سولو (با بازی جان چو ) یک افسر همجنسگراست، با مردی زندگی می‌کند و دخترخوانده‌ای هم دارند. تماشاگر با این خانواده دگرباش در یک ایستگاه فضایی آشنا می‌شود. آن‌ها وقتی بعد از تحمل مخاطرات بسیار به هم می‌رسند، همدیگر را می‌بوسند. این صحنه فقط سه ثانیه طول می‌کشد. به یک معنا در جهان آرمانی «پیشتازان فضا» که می‌بایست بیانگر ارزش‌های گلوبالیسم و صلح جهانی باشد، یک خانواده دگرباش فقط سه ثانیه فرصت پیدا می‌کنند.

لحظه‌ای که خانواده رنگین کمانی به هم می‌رسند: هیچ چیز کهنه‌تر از آرزوی دیروز نیست

جان چو درباره این صحنه گفته است: «این صحنه از یک طرف یک صحنه کاملاً معمولی بود، اما از طرف دیگر با توجه به مشکلات هم‌جنسگرایان در برخی از کشورها یک صحنه رادیکال بود.»

منتقدان درباره روایت تازه «پیشتازان فضا» گفته‌اند هیچ چیز کهنه‌تر از آرزوهای دیروز نیست.

در سال‌های دهه ۱۹۷۰ گروهی از تماشاگران و علاقمندان به مجموعه «پیشتازان فضا» داستان این مجموعه را به میل خودشان تغییر می‌دادند. در روایت آن‌ها کاپیتان جیمز تی کرک و آقای اسپاک، افسر اول او دلباخته هم بودند و با هم یک رابطه همجنسگرایانه داشتند.

جرج تاکی درباره سه ثانیه‌ای که تهیه‌کنندگان «پیشتازان فضا» به همجنسگرایان اختصاص داده‌اند گفته است: «گمان می‌کنم به جامعه اتوپیایی "پیشتازان فضا" نزدیک می‌شویم. پیشرفت بشریت حیرت‌انگیز است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.