ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: خلبانان مسئول در سقوط جنگنده روسی بازداشت شدند

اردوغان می‌گوبد خلبان‌های مسئول در سقوط جنگنده سوخو۲۴ روسیه بازداشت شده‌اند. او می‌خواهد این ماجرا را به جنبش فتح‌الله گولن مربوط کند.

در نوامبر سال ۲۰۱۵ نیروی هوایی ترکیه یک جنگنده روسی را در مرز سوریه سرنگون کرد از آن زمان روابط روسیه و ترکیه به سردی گرایید اما در روزهای اخیر دو کشور به سرعت به هم نزدیک شده‌اند. در آخرین اقدام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که خلبان‌های مسئول در سرنگونی جنگنده روسی در بازداشت به‌سر می‌برند.

اردوغان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «دو خلبان مسئول دستگیر شده‌اند و دادگاه حقیقت را در این زمینه کشف خواهد کرد.»

در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه نیروی هوایی این کشور نقش برجسته‌ای داشت. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف اردوغان را که در آمریکا ساکن است مسئول کودتا می‌داند و اکنون اردوغان می‌خواهد بگوید دو خلبانی که جنگنده روسی را سرنگون کردند به جریان فتح‌الله گولن مرتبط بودند تا از این طریق روابط ترکیه و روسیه را تیره سازند.

دو خلبان بازداشت‌شده در این‌باره مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

مدارک و شواهد برای این ادعای اردوغان روشن نیست اما مسئله قابل توجه این است که چگونه روابط مسکو و آنکارا به سرعت بهبود یافته است.

در ماه نوامبر (آذر) سال گذشته، ترکیه یک فروند هواپیمای «سوخو ۲۴» روسیه را با پرتاب موشک سرنگون کرد. دو خلبان این جنگنده روسی مجبور به فرود با چتر نجات شدند. یکی از آن‌ها به دست ترکمن‌های شورشی سوریه کشته شد و دومی جان سالم به در برد. در پی این حادثه روابط دو کشور رو به تیرگی گرایید و روسیه از اول ماه ژانویه سال جاری میلادی تحریم‌هایی در زمینه‌های تجاری، گردشگری و آموزشی علیه ترکیه به مورد اجرا گذاشت.

در هفته‌های اخیر اما نشانه‌هایی از نزدیکی روابط دو کشور مشاهده شد. اردوغان در ۱۴ ژوئن / ۲۵ خرداد پیام تبریکی به‌مناسبت جشن ملی روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارسال کرد و پس از آن در ۲۷ ژوئن / ۷ تیر، بابت شلیک نیروی هوایی این کشور به جنگنده روسیه عذرخواهی کرد. در پی این عذرخواهی، ولادیمیر پوتین گام جدیدی برای بهبود روابط دو کشور برداشت و در ۲۹ ژوئن / ۹ تیر اعلام کرد که محدودیت سفر گردشگران روسی به ترکیه و تحریم صنعت مواد غذایی این کشور از سوی روسیه لغو شد.

پوتین ۲۸ نوامبر سال گذشته دستور داده بود محصولات وارداتی ترکیه تحریم و سفر گردشگران روسی به ترکیه لغو شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.