ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات ترکیه حکم بازداشت ۴۲ روزنامه‌نگار را صادر کردند

هنوز کسی بازداشت نشده است.در میان روزنامه‌نگارانی که حکم بازداشت‌شان صادر شده، نام نازلی ایلجک دیده می‌شود. او سال ۲۰۱۳ به خاطر انتقاد از وزاری کابینه در جریان فساد اقتصادی از روزنامه صباح، روزنامه هوادار دولت، اخراج شد.

مقامات ترکیه حکم بازداشت ۴۲ روزنامه‌نگار این کشور را به عنوان بخشی از روند تحقیقات خود در زمینه کودتای نافرجام امضا کرده‌اند.

این موضوع را شبکه خبر ترکیه صبح دوشنبه اعلام کرده اما تاکنون خبری مبنی بر بازداشت این روزنامه‌نگاران منتشر نشده است.

در میان روزنامه‌نگارانی که حکم بازداشت‌شان صادر شده، نام نازلی ایلجک دیده می‌شود. او سال ۲۰۱۳ به خاطر انتقاد از وزاری کابینه در جریان فساد اقتصادی از روزنامه صباح، روزنامه هوادار دولت، اخراج شد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را عامل رسوایی اقتصادی سال ۲۰۱۳ می‌داند که اکنون هم متهم است پشت این کودتا قرار دارد.

روزنامه حریت می‌گوید که این حکم‌ها را عرفان فیدان دادستان دفتر ضد ترور استانبول امشا کرده است.

دادستان گفته که عملیاتی برای دستگیری روزنامه‌نگاران در جریان است اما ایلجک در خانه خود یافته نشده و ممکن است برای تعطیلات از استانبول خارج شده باشد. به پلیس استانی در این زمینه هشدار داده شده است.

آزادی مطبوعات و نیز آزادی عقیده در قانون اساسی ترکیه تضمین شده است اما دولت ترکیه پیش از کودتا نیز روزنامه‌نگاران را تحث فشار قرار می‌داد و وضعیت آزادی رسانه‌ها در این کشور همواره مورد انتقاد بوده است.

ترکیه در رده‌بندی آزادی مطبوعات که از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود در رتبه ۱۵۱ در بین ۱۸۰ کشور جهان قرار دارد.

ماه مارس گذشته، دولت ترکیه کنترل روزنامه «زمان»، از روزنامه‌های منتقد را در دست گرفت و دادگاهی در استانبول تصمیم گرفت یک متولی دولتی برای این روزنامه تعیین کند.

«زمان» یکی از پرفروش‌ترین روزنامه‌های ترکیه به جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نزدیک بود.

دو ماه پیش، اِرول اوندراوغلو، روزنامه‌نگار و کارشناس ترکیه در سازمان گزارشگران بدون مرز، از آن‌جا که از یک روزنامه طرفدار کردها در ترکیه حمایت کرده بود از سوی دستگاه قضایی این کشور متهم به «تبلیغات تروریستی» شد.

یک روزنامه‌نگار دیگر و یک زن فعال حقوق بشر هم به زندان محکوم شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.