ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نیرو: به خاطر کم‌آبی بقای ایران در معرض تهدید است

حمید چیت‌چیان در نخستین همایش «اقتصاد آب» اعلام کرد که تأمین آب آشامیدنی هر دم دشوارتر می‌شود. بحران کم‌آبی در ایران عمیق‌تر شده و کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

از ۵ تا ۶ مرداد نخستین کنفرانس اقتصاد آب در ایران برگزار می‌شود. حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در سخنانی در این کنفرانس هشدار داد که به خاطر کم‌آبی بقای ایران در معرض تهدید قرار گرفته. تأمین آب آشامیدنی نیز هر دم دشوارتر می‌شود.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در همایش اقتصاد آب در تهران

در ایران در سال‌های اخیر متوسط بارندگی از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۴۳ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و به این ترتیب میزان بارندگی در ایران فقط به اندازه ثلث میزان بارندگی جهانی‌ست.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی در ایران گفت: «تغییر اقلیم موجب شده که از نظر نوع، شدت و تعداد بارندگی‌ها دچار تغییر شویم و سال‌هاست که گرفتار مشکلات خشکسالی هستیم. حرارت متوسط کشور ما حدود ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و این موضوع، میزان تبخیر آب را افزایش داده است.»

در این میان میزان آب‌های تجدیدشونده هم از متوسط ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به متوسط ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. بنا بر پیش‌بینی حمید چیت‌چیان در سال‌های آینده از این میزان باز هم بیشتر کاسته خواهد شد.

وزیر نیرو در نخستین کنفرانس آب گفت: «اگر میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر به بالای ۴۰ درصد برسد، منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد و این در حالی است که در حال حاضر در کشور ما بیش از ۸۶ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود.»

وزیر نیرو تنها راه‌کار مؤثر برای بحران کم‌آبی را صرفه‌جویی در مصرف آب دانست.

حمید چیت‌چیان به دشواری تأمین آب آشامیدنی برای مردم هم اشاره کرد و گفت: «علی‌رغم ساخت سدهای مختلف، باز هم برای تأمین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستیم و در این شرایط، مجبور به اجرای پروژه‌های بزرگی برای انتقال آب شرب هستیم که هزینه‌های سنگینی دارد.»

آلودگی آب اشامیدنی به نیترات و نیتریت و فلزات سنگین و تصفیه آب مشکل دیگری‌ست که دولت با آن درگیر است. تصفیه آب از این عناصر، هزینه آب آشامیدنی را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر به گفته وزیر نیرو، افزایش قیمت آب به این معنا خواهد بود که اقشار کم‌درآمد جامعه نتوانند هزینه آب اشامیدنی مورد نیاز خود را بپردازند.

نخستین کنفرانس اقتصاد آب، فردا به پایان می‌رسد. «اتاق ایران» یکی از برگزارکنندگان این همایش است.

در همایش اقتصاد آب این موضوعات به بحث گذاشته می‌شود: «ارزش‌گذاری اقتصادی در نظام تخصیص منابع آب»، «مدیریت عرضه، تقاضا و الزامات اقتصادی در مدیریت منابع آب»، «فرصت‌ها و ضرورت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و عمومی در طرح‌های آب، فاضلاب و نوآوری مالی»، «الزامات اقتصادی در تعیین مدل‌های قیمت‌گذاری آب و خدمات فاضلاب»، «کاربردهای اقتصاد چرخشی در بخش آب»، «اقتصاد آب بدون درآمد، اقتصاد آب و توسعه پایدار و حسابداری آب».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سبا گیلمرد

    چندین سال است که از بحران آب صحبت میشود ولی هیچ برنامه و راه حلی ارأهه نمیشود

  • سید مرتضی حسینی

    واقعا ببینید مماکت رو چه کسانی مدیریت میکنند . دوستان رهبر ایران برای اینکه جمعیت ایران در زمان جنگ زیاد بشه این حرف رو زده یعنی هنوز تو توهم جنگه

  • ارجمند

    ید از رهبر ارازل و اوباش جهان حضرت ایت الله علی خامنه ای طلب تگلیف کرد. ایشان ادعا میکردند ایران ظرفیت ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد. باید از این نابغه پرسید وقتی برای همین میزان جمعیت اب کافی نیست ایشان چطور به این جمع بندی رسیدند

  • Behrouz

    اسرائیل مازاد آب دارد و پیشرفته ترین تکنولوژی آب در جهان را دارد. ایران که خواستار نسل کشی و نابودی اسرائیل است خود در معرض نابودی است . راه انسانی آنست که ایرانیان (البته پس از پوزش خواهی بخاطر رفتار و خصلت غیر انسانی خود در برابر اسرائیل) از اسرائیل بخواهند که با تکنولوژی خود به کمک آنها آمده و ایران را با وجود جفاهایش از نابودی نجات دهد.

  • سرواران از حومه تهران

    بقای ایران را اسلام ناب حکومتی نه تهدید که تخریب کرده است. نابودباد حکومت اسلامی. مرگ بر خامنه ای و مرگ بر مجاهدین خلق و لعنت بر رجوی. من از دوستان خواهش می کنم تا در نوشتارشان اگر مجاهد نیستند آنرا واضحا بگویند. چرا که چند شب پیش تلویزیون ایران تمامی نظرات زیر نویس در سایتها را کار مجاهدین معرفی میکرد. و باید بدانیم که اگر یک گروه در جهان باشد که مردم ایران بیشتر از قاتلان بر قدرت از آنها متنفر باشد همانان مجاهدین هستند.