ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته امداد: خانه «ملکه توران» یک لکه فرهنگی بود

کمیته امداد در اطلاعیه‌ای از تخریب خانه قمرالملوک امیر سلیمانی، سومین همسر رضا شاه دفاع کرده است. به جای این خانه یک مجتمع تجاری بلندمرتبه احداث می‌شود.

کمیته امداد که خانه «ملکه توران» را تصرف کرده بود، این ملک را برای احداث یک مجتمع تجاری بلندمرتبه در خیایان پسیان در زعفرانیه تهران به مالکی واگذار کرده بود. مالک هم خانه «ملکه توران» را با خاک یکسان کرد.

خانه «ملکه توران» پیش از تخریب

اکنون کمیته امداد اطلاعیه‌ای صادر کرده و از این خانه که یکی از نمونه‌های معماری مدرن در ایران است، به عنوان یک «لکه فرهنگی» نام برده است.

کمیته امداد در این بیانیه می‌گوید با کسب مجوزهای قانونی از شهرداری و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن و حتی مجوز تخریب ملک این بنای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

گروهی از معماران و علاقمندان به میراث فرهنگی تلاش کرده بودند با تجمع در محل مانع از تخریب خانه «ملکه توران» شوند. سازمان میراث فرهنگی هم در یک اقدام عجولانه در صدد برآمد این بنا را در فهرست ملی به ثبت برساند. اما این ترفندها مؤثر نبود.

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی‌ به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که مالک موظف است عین این بنا را بازسازی کند.

بر اساس اسناد تاریخی خانه ملکه توران بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۲ ساخته شده است. رضا شاه پس از ازدواجش با ملکه توران دستور به احداث این ملک را داده بود.

قمرالملوک امیر سلیمانی سومین همسر رضا شاه بود. او که در سال ۱۲۸۳ متولد شده بود، در ۱۹ سالگی به عقد رضا شاه پهلوی درآمد، اما پس از تولد غلامرضا پهلوی از همسرش جدا شد.

کمیته امداد در اطلاعیه اش خاطرنشان کرده که در حوزه مسکن، دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کند و درآمدهای این فعالیت‌های اقتصادی را به محرومان اختصاص می‌دهد.

سرهنگ عبدالرضاامیدی٬ رییس یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از تخریب خانه «ملکه توران» به عنوان یک اقدام «غیرقانونی» یاد کرده است.

غلامرضاانصاری و احمدحکیمی‌پور دو عضو شورای تهران نیز از تخریب خانه «ملکه توران» انتقاد کرده‌اند.

امید غنمی، مشاور حقوقی سازمان میراث فرهنگی هم گفته است تخریب خانه‌ای که ثبت ملی شده باشد، ممنوع است و با مرتکب آن مطابق ماده ٥٥٨ قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود. به گفته این مقام مسئول «وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی این است که علیه متخلف به مراجع قضائی شکایت کند.»

قمرالملوک امیر سلیمانی بعد از انقلاب، از ایران خارج شد، مدتی در آلمان اقامت کرد و سرانجام در ۹۱ سالگی در خانه سالمندانی در پاریس درگذشت.

در تهران بیش از ۲۰۰۰ بنای تاریخی وجود دارد، اما سازمان میراث فرهنگی فقط ۵۰۰ بنا را به ثبت رسانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Fahim

    این ها یعنی آمده اند به مردم خدمت کنند. بحدی سواری گرفته اند که کمر مردم را شکسته اند.

  • leila

    لکه ئنگ کمیته امداد است که معلوم نیست صدقات مردم را دارد در کجا خرج می کند

  • شفق ملکی

    با درود کمیته امداد خود بزرگترین ننگ و دزد تاریخی و فرهنگی در کل تاریخ ایران است.

  • سایه نشین تنها

    کمیته امداد و تصاحب یک خانه قدیمی؟! ایکاش افراد محققی، بیاند فهرست کاملی ازاین تصرفات و مصادره های اموال اشخاص حقیقی و حقوقی توسط نهادهای حکومتی و اغلب تحت کنترل رهبری منتشر کنند. و همچنین شرایط مشروعیت حقوقی و قانونی اینها مشخص شود. اینکه چرا اموال تصرفی/مصادره ای، این چنین به مصرف برسد؟ اگر حق عمومی-ملی است، نباید به یک بخشی از مردم پرداخت شود، اگر اموال حق الناس است که باید به صاحب اولیه اش برگداننده شود. چرا باید یک نهاد خیریه حکومتی، کارهای شبیه بنگاه داری اقتصادی بکند؟! از آنجا خیریه و نهاد مشابه، از مالیات و عوارض معاف هستند، و همچنین از تخفیف و معافیت های بسیاری، از جمله در پرداخت قبوض برق، اب، گاز معاف هستند، بنگاه داری اقتصادی آنها، جای سوال جدی است!، چرا اگر فعالیت این نهادها عملا در پوشش رانت و انحصار یا تبعیض غلیه بقیه است و اگر فعالیتشان چشمگیر باشد، عملا بقیه فعالیت اقتصادی مردم را تحت تنگنا قرار میدهد و انها ناعادلانه از دور رقابت سالم اقتصادی کنار می زنند. کما اینکه در عمل هم نهادهای حکومتی بر تسلط بخش عمده اقتصاد، این بلا بر سر بخش خصوصی واقعی آورده اند. تنها آن بخش خصوصی وابسته و گاه ناچار به به تخلف و دادن باج و رشوه ، در واقع، خردیدن رانت و انحصار و تبعیض!، می تواند ادامه فعالیت اقتصادی کلان داشته باشد، و بقیه مردم در حد خرده اقتصادی فعالیت می توانند بکنند!

  • حسن

    این میراث با ارزش فرهنگی لکه فرهنگی نیست بلکه افکار شما ***صفتان که نه عقبه فرهنگی داشته ونه از تمدن درکی دارید لکه فرهنگی که پشکش لکه ننگی در ایران زمین هستید.....چرا آنقدر از خاندان پهلوی وحشت دارید که تحمل یک اثرباارزش تاريخي آزارتان ميدهد......روی ثروت بیکران ملت بدبخت چنبره زده خود وهفت نسل آینده تان راتامین کرده وملتی با عزت وبا فرهنگ را گرسنه ومحتاج نگاه داشته وفعلا سواری میکنید.تعجب آوراست که چگونه تاکنون حافظ و سعدی وحکیم طوس راتحمل کرده اید.چگونه تخت جنشید با عظمت را تحمل کرده اید گرچه اگر کوچکترین غفلتی مردم اصفهان وشیرازکنند نه از نقش جهان وعالی قاپو اثري خواهد ماند نه از سعدي وحافط......