ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبعیض جنسیتی در آزمون استخدامی: فرصت‌های نابرابر برای زنان

در آزمون استخدامی امسال، با اعمال تبعیض میان زنان و مردان متقاضی، بیشترین سهم استخدام برای مردان در نظر گرفته شده است.


دفتر تبلیغات اسلامی از میان ۴۳ محل شغل، هیچ فرصت شغلی برای زنان ندارد، سازمان تعزیرات حکومتی ۳۱ محل شغل را تنها به مردان اختصاص داده که به اشتغال ۲۶۶ مرد ختم می‌شود، سازمان مصرف کنندگان ۴ محل شغل و سازمان دامپزشکی نیز ۱۶۸ محل شغل را تنها برای ۱۸۰ مرد در نظر گرفته است.

 سازمان زندان‌ها اما در ۱۰ محل شغل تنها متقاضی جنسیت زن است.

روزنامه وقایع اتفاقیه گزارش داده که از مجموع سه هزار نفری که دستگاه‌های دولتی متقاضی اشخاصی برای استخدام هستند، ۹۶۱ عنوان شغلی منحصرا متعلق به مردان است، یعنی ۳۰ درصد کل استخدام‌ها و فقط ۱۶ عنوان در اختیار زنان قرار دارد.

سال گذشته از مجموع دو هزار و ۸۰۰ عنوان شغلی، دو هزار و ٢٨٤ سهمیه استخدامی صرفا برای مردان در نظر گرفته شده بود تنها در ۱۶ شغل تنها زنان اختصاص داده شده بود.

امسال به جز مشاغلی که اختصاصا برای جنسیت خاصی در نظر گرفته شده‌اند، برای بقیه مشاغل متقاضیان هم زن و هم مرد خواهند بود که از این لحاظ وضعیت نسبت به آزمون سال گذشته بهتر است. اما این به این معنی نیست که شانس زنان و مردان در تصدی این شغل‌ها یکسان خواهد بود، چون در مراحل بعدی استخدامی معمولا مردان موفقیت بیشتری کسب می‌کنند.

نکته تبعیض‌آمیز دیگر این که ۱۶ شغل اختصاص داده شده به زنان، همه در رده‌های دوم سازمانی هستند و رده‌های مدیریتی یا رده‌های بالای مدیریتی در این دفترچه در اختیار مردان است.

روزنامه وقایع اتفاقیه با انتقاد از شیوه سهمیه‌بندی در آزمون استخدامی این پرسش را مطرح کرده که چرا سازمان‌ها و نهادهای مخالف برای مشاغلی که در آنها جنسیت نقشی را بازی نمی‌کند، متقاضب مردان شده‌اند؟

به گزارش این روزنامه برای مشاغلی مانند حسابداری، روانشناسی، مدیریت امور مالی و اکثر رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی عمومی، نهادهای استخدامی خواهان کارکنان مرد شده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از مدتی قبل با هش‌تگ «آزمون استخدامی»، شهیندخت مولاوردی را به پاسخگوی فراخوانده بودند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده روز گدشته ششم تیرماه گفته بود: «با معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه کرده‌ایم تا اگر قرار است در آزمون استخدامی سال جاری تبعیض جنسیتی رخ دهد، جلوی این کار گرفته شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد نای بن حوری

    زنان روحیه کار و وجدان کاری دارند اما مردان نه در کشوری که حد اکثر کار مفید 2 دقیقه است زنان نمی توانند کار کنند و مردان به خاطر اینکه نان اور خانواده هستند باید دستورات ریس را اجرا کنند و کار نکنند تا کشور ایران این باشد که هست