ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی سازمان ملل از اعدام‌ و مجازات انتقامی متهمان به تروریسم در عراق

وزارت دادگستری عراق روز بعد از بمب‌گذاری‌های بغداد حکم اعدام ۴۵ نفر را که پیشتر حکم‌شان ملغی شده بود را فوراً صادر کرد.

سازمان ملل متحد دوشنبه اول اوت/۱۱ مرداد اقدامات دولت عراق مبنی بر افزایش اعدام شبه‌نظامیان داعش پس از انفجارهای مرگبار بغداد در ماه گذشته را محکوم کرد. بر اساس بیانیه این سازمان با افزایش شمار اعدام‌ها، بی‌عدالتی نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ نفر در عراق در فهرست اعدامی‌ها قرار دارند

به گزارش رویترز، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این بسیار راحت است تا اجازه دهیم چنین فجایعی(از سوی داعش) به آتش انتقام دامن بزند، ولی انتقام گرفتن  عدالت نیست.»

شمار اعدام‌ها در عراق پس از آن بالا گرفت که در پی دو انفجار تروریستی داعش در ماه ژوئیه در یک منطقه تجاری در الکراده در مرکز بغداد ۳۲۴  نفر کشته شدند. انفجار در الکراده از سال ۲۰۰۳ تاکنون خونین‌ترین انفجار در بغداد به شمار می‌رود.

گروه داعش پس از از دست‌دادن بخش‌های وسیعی از قلمروی خود و به‌ویژه از دست‌دادن کنترل شهر فلوجه در ماه گذشته تعداد حملات انتحاری خود در بغداد را به شدت افزایش داده است.

به گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، وزارت دادگستری عراق روز بعد از بمب‌گذاری‌های بغداد حکم اعدام ۴۵ نفر را که پیشتر حکم‌شان ملغی شده بود را فوراً صادر کرد.

به عبارت دیگر، در حال حاضر قواعد دادرسی عادلانه، تناسب جرم و مجازات در عراق زیر سایه شرایط جنگی قرار گرفته است و مجازات‌ِ متهمان به همکاری با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به ویژه داعش، می‎‌تواند بیش از آنکه جنبه اصلاحی یا بازدارنده داشته باشد، جنبه انتقامی به خود بگیرد.

نگرانی سازمان ملل متحد نیز از احتمال اعدام شدن افراد بی‌گناه با بالارفتن شمار اعدام‌ها است. پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود در نظام قضایی عراق بسیاری از متهمان تحت فشار شکنجه مجبور به اعتراف می‌شوند.

زید رعد الحسین همچنین گفت: «با توجه به ضعف اساسی نظام قضایی در عراق و فضایی که در حال حاضر این کشور را فراگرفته، من عمیقاً نگران اعدام افراد بی‌گناه هستم. ناکامی در برقراری عدالت غیر قابل بازگشت است.»

در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ نفر در عراق در فهرست اعدامی‌ها قرار دارند، افرادی که حکم‌شان به طور مستقیم از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور تأیید شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.