ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۵۴۰ هزار هکتار از دریاچه ارومیه غیر قابل احیا است

ستاد احیای دریاچه ارومیه علت عمده بازگشت ناپذیری و عدم احیا در سمت شرقی دریاچه را رسوبات زرینه‌رود و ایجاد شیب منفی در این مسیر اعلام کرد.

در حالی‌که گفته می‌شد دریاچه ارومیه از ابتدای مهرماه سال جاری وارد فاز اصلی احیا و تثبیت خود خواهد شد، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید بیش از ۵۴۰ هزار هکتار از این دریاچه غیر قابل احیا است.

عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بررسی آخرین وضعیت این دریاچه اعلام کرد، ۱۰۰هزار هکتار از سمت شرقی ورودی زرینه رود به دریاچه ارومیه و ۴۴۰ هزار هکتار از کناره سمت شرقی این دریاچه معروف به جزیره اسلامی دیگر قابل احیا نیست.

علت عمده بازگشت ناپذیری و عدم احیا در سمت شرقی دریاچه ارومیه رسوبات زرینه‌رود و ایجاد شیب منفی در این مسیر عنوان شده است.

به گفته عیسی کلانتری به همین سبب است که زرینه‌رود به سیمینه رود متصل شده تا تبخیر آب صورت نگیرد.

قرار است در این بخش غیر قابل احیای دریاچه ارومیه پارک حیات وحش احداث شود.

جزیره اسلامی در ساحل شرقی دریاچه ارومیه نیز به وسعت ۴۴۰ هکتار به سبب خشک شدن کامل دیگر قابل احیا نخواهد بود. جزیره اسلامی سال‌ها است که به علت عقب نشینی آب دریاچه ارومیه از حالت جزیره‌گون خود خارج شده و فقط نامی از جزیره بر آن مانده است.

ارومیه سرخ‌تر می‌شود

از سوی دیگر ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد، با رسیدن نمک دریاچه به ۳۰ درصد حیات «آرتمیا» مجددا به دریاچه بازگشته است و رنگ سرخ دریاچه افزایش خواهد یافت.

آرتمیا، سخت‌ پوست کوچکی است که در آبهای بسیار شور زندگی می کند و یکی از عوامل عمده تغییر رنگ دریاچه ارومیه شمرده می‌شود.

اخیراً دانشمندان ناسا نیز در پژوهشی درباره آینده دریاچه ارومیه عنوان کردند که عامل اصلی به سرخی گرویدن آب بزرگترین دریاچه داخلی ایران میکروارگانیسم‌هایی‌اند که با تابش نور و افزایش نمک رشد خواهند کرد.

دریاچه ارومیه دریاچه‌ای بسته با شوری بالاتر از حد اشباع است و در حال حاضر در شرایط دمایی بالایی به سر می‌برد. چندی پیش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران اعلام کرد، حضور باکتری‌های نمک‌دوست در دریاچه ارومیه شدیداً تکثیر پیدا کرده، به طوری که تراکم آنها در این شرایط به حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ عدد در هر میلی لیتر آب این دریاچه رسیده است.

شوری آب در دریاچه ارومیه به حدی افزایش یافته که در حال حاضر کارخانه‌های بسیاری از جمله کارخانه شیشه‌سازی مراغه از نمک این دریاچه برداشت می‌کند.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه پهناور شور جهان است. این دریاچه در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم‌آبی روبه‌رو شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن، در اوایل پاییز سال گذشته تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان آرشید

    ۱- سپاه و دستگاههای وابسته هزاران تن سنگ را از زیر زمین و کوهها خارج ساخته و انبار مهمات و موشک و تاسیسات اتمی و نظامی ساخته اند حال چگونه نمیشود بستر دریاچه خشک شده و رودخانه را به حالت اولیه درآورد قابل درک نیست .این ها که میگو یید تنها رسوبات رودخانه ها نیست در ابتدای انقلاب تصمیم گرفتید که در وسط دریاچه اتوبان ایجاد کنید و بدون توجه به نیاز یک کار مهندسی و طراحی درست به تمام کامیونهای حمل نخاله دستورد ادید که بار خود را در مسیر مورد نظر در دریچه خالی کنند بدون آنکه برای این خاکریز دیوار و جدار بندی پیش بینی شده باشد و جاده را کمپکت کنید ( خاک ریز را بکوبید) این نخاله ها را انقدر ریختند که انبوه زیادی از ان در کف دریاچه شناو ر و ته نشین شد تا چشمه های آب دریاچه را کور کرد و اکو سیستم دریاچه را دستکاری کردید و مابقی هم عمق درچه را انقدر کم کرد که میزان تبخیر آب افزوده شد . حال آقایان میخواهند صورت مساله را پاک کنند . همین آقای کلانتری افتخار میکردند که در دوره وزارت کشاورزی شان تولید گندم فارس ، ایران را به مرز صادرات گندم رسانده و نتیجه این کارها و سلف پر ادعای دولتهای انقلابی در دوران احمدی نژاد خشک شدن ۱۶ دریاچه استان فارس و نمونه ان ترک های زمین در اطراف تخت جمشید و ۵۷ سانتیمتر نشست سالانه زمینهای فارس رکوردار دنیا بدلیل برداشت بی حساب آب و خشک شدن سفره های آب زیر زمینی استان بی سوادی و بی مسولیتی مسولان رژیم بر هیچ کس پوشیده نیست دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های کشور با یک برنامه ریزی اساسی ۱۰ تا ۱۵ ساله و یاری متخصین قابل بازگشت به شرایط پایدار هستند.

  • جهان آرشید

    ۱- سپاه و دستگاههای وابسته هزاران تن سنگ را از زیر زمین و کوهها خارج ساخته و انبار مهمات و موشک و تاسیسات اتمی و نظامی ساخته اند حال چگونه نمیشود بستر دریاچه خشک شده و رودخانه را به حالت اولیه درآورد قبل درک نیست .این ها که میگو یید رسوبات نیست در ابتدای انقلاب تصمیم گرفتید که در وسط دریاچه اتوبان ایجاد کنید و بدون توجه به نیاز یک کار مهندسی و طراحی درستبه تمام کامیونهای حمل نخاله دستورد دید که بر خود را در مسیر مورد نظر در دریچه خالی کنند بدون آنکه برای این خاکریز دیوار و جدار بندی پیش بینی شده باشد این نخاله ها را انقجر ریختند که انبوه زیادی از ان در کف دریاچه شناو ر و ته نشین شد تا چشمه های آب دریاچه را کور کرد و مابقی هم عمق درچه را انقدر کم کرد که میزان تبخیر آب افزوده شد . حال آقایان میخواهند صورت مساله را پاک کنند . همین آقای کلانتری افتخار میکردند که در دوره وزارت کشاورزی شان تولید گندم فارس ایران را به مرز صادرات گندم رسانده و نتیجه این خشک شدن ۱۶ دریاچه استان فارس و نمونه ان ترک های زمین در اطراف تخت جمشید و ۵۷ سانتیمتر نشست سالانه زمینهای فارس رکوردار دنیا بدلیل برداشت بی حساب آب و خشک شدن سفره های آب زیر زمینی استان بی سوادی و بی مسولیتی مسولان رژیم بر هیچ کس پوشیده نیست دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های کشور با یک برنامه ریزی اساسی ۱۰ تا ۱۵ ساله و یاری متخصین قابل بازگشت به شرایط پایدار هستند