ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد شدید ناظران حقوق بشر از نقض حقوق پناهجویان در استرالیا

دولت استرالیا از سال ۲۰۱۲ بیش از هزار و ۲۰۰ نفر را بدون گذراندن فرایند قانونی پرونده پناهندگی‌ به اردوگاه‌ نائورو منتقل کرده است.

دو سازمان حقوق بشری عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به وضعیت پناهجویان و رفتار غیرانسانی استرالیا و نادیده گرفتن عامدانه شرایط وخیم این افراد به شدت به دولت این کشور انتقاد کردند.

حدود ۴۵۰ ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده در اردوگاه نائورو و مانوس به‌ سر می‌برند

در حال حاضر پناهجویانی که در تلاش برای رسیدن به استرالیا هستند در مسیر حرکت خود با قایق به این کشور تحت سیاست‌های مهاجرتی بسیار سختگیرانه دولت استرالیا بازداشت شده و به یکی از اردوگاه‌ها در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و یا در نائورو فرستاده می شوند.

اردوگاه‌هایی که تاکنون گزارش‌های متعددی درباره شرایط ناگوار و بکارگیری خشونت علیه پناهجویان در آن‌ها منتشر شده است.

گزارش مشترک این دو نهاد حقوق بشری نشان می‌دهد که دولت اسرالیا از سال ۲۰۱۲ بیش از هزار و ۲۰۰ نفر را بدون گذراندن فرایند قانونی پرونده پناهندگی‌شان به اردوگاه‌ نائورو منتقل کرده است.

عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر در ماه ژوئیه به طور جداگانه محققانی به این جزیره اعزام کردند و با ۸۴ نفر از بیش از هزار و ۲۰۰ پناهجو که به زور به بازداشتگاه نائورو منتقل شدند، صحبت کردند.

این گزارش مشترک بر اساس مصاحبه با پناهندگان و پناهجویانی از کشورهای عراق، ایران، پاکستان و افغانستان که به نائورو منتقل شدند تنظیم شده است.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است: «عدم رسیدگی دولت استرالیا به شرایط ناگوار و سوءاستفاده از پناهجویان، تنها می‌تواند یک سیاست سیستماتیک اتخاذ شده از سوی این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان باشد.»

همچنین خبرها حاکی از بازداشت بسیاری از پناهجویان پس از ضرب و شتم آنها به دست بازرس‌های اردوگاه نائورو است.

آنا نِیستا، یکی از محققان ارشد عفو بین الملل نیز می‌گوید:« امتناع دولت استرالیا از رسیدگی به جرایم فعلی در اردوگاه نائورو، سیاست عامدانه این دولت برای جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر است.»

یکی از این پناهجویان به این عضو عفو بین‌الملل گفته است: «ما در اینجا زندگی واقعی نداریم، ارواحی مُرد‌ه‌ایم در بدن‎های زنده.»

گزارش اخیر این دو سازمان شرایط اردوگاه نائورو را شبیه به یک زندان توصیف می‌کند. اغلب افراد با مشکلات شدید روانی دست و پنجه نرم می‌کنند و دچار افسردگی‌های بلند مدت وعوارضی همچون بی‌خوابی هستند. بسیاری نیز حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر همچنین خاطر نشان می‌کند که دولت استرالیا به هیچ وجه نمی‌تواند از شرایط موجود در اردگاه نائورو اظهار بی‌اطلاعی کند.

در سال‌های اخیر پناهجویان شورش‌های بسیاری را علیه وضعیت جاری در اردوگاه نائورو ترتیب داده‌اند. با این حال اغلب این شورش‌ها به دست پلیس استرالیا و با همکاری مردم بومی نائورو شدیداً سرکوب شده است.

در حال حاضر بیش از ۴۵۰ ایرانی که درخواست همگی آنها برای پناهندگی رد شده در اردوگاه نائورو و مانوس به‌ سر می‌برند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    جالب است که عربستان سعودی (که مساحتش بیش از اروپای غربی است) و کشورهای بسیار ثروتمند قطر، کویت، دوبی، مسقط و عمان،...... همکیشان مسلمان خود را تروریست و تبهکار میدانند (همکیشان خود را بهتر از غربیها میشناسند) و از پذیرفتن آنها خوداری میکنند و آنوقت استرالیا باید پذیرای افغانی، پاکستانی، عراقی، سوری، سومالیائی،...... باشد که هیچ وجه مشترکی با فرهنگ یک کشور پیشرفته نداشته و میخواهند استرالیا و دنیای غرب را تبدیل به جهنم افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، سومالی،...... کنند.

  • chera va che goone

    آنچه ما از قدیم می دانیم و بهمان گفته اند، مهاجران بریتانیایی از بدو مستعمره کردن استرالیا، هدفشان حفظ برتری جمعیت انگلوساکسون و بعد اروپایی مسیحی بوده است. وگرنه این سرزمین از حیث وسعت و منابع جای صدها میلیون نفر را دارد.