ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدجواد لاریجانی: با اروپایی‌ها درباره حقوق بشر هم مذاکره کرده‌ایم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفته است که اگر روش زندگی اسلامی که ملتی آن را انتخاب کرده از آن بگیریم، بزرگ‌ترین جنایت را در حق بشریت انجام داده‌ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفته است که در جریان مذاکرات ایران و غرب، به خواست اروپایی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر ایران هم گفت‌و‌گو شده است.

کارتون از رضا جوزانی

به گفته این مقام قوه قضاییه، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی مقدماتی در این زمینه داشته‌اند.

محمد‌جواد لاریجانی در حالی این موضوع را در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی مطرح کرده است که سران جمهوری اسلامی پیشتر گفت‌و‌گوی احتمالی ایران و غرب درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را امکان‌ناپذیر دانسته بودند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از ورود غرب به موضوع حقوق بشر بعد از توافق هسته‌ای خبر داده و گفته بود که اگر در ماجرای هسته‌ای توافقی حاصل بشود، طرف غربی سراغ موضوعات دیگری مثل حقوق بشر می‌رود. به همین دلیل هم او در نامه خود به حسن روحانی درباره چگونگی اجرای توافق‌نامه هسته‌ای (الزامات اجرای برجام)، وضع هر گونه تحریم در مورد حقوق بشر از سوی کشورهای طرف مذاکرات را عاملی برای نقض برجام به حساب آورد: «در سراسر دوره‌ هشت‌ ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند سه مصوبه‌ مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»

گرچه در طول دوران مذاکرات، مذاکره کنندگان هسته‌ای تاکید داشتند که موضوع حقوق بشر در دستور کار گفت‌وگوها نبوده است، اما حالا محمد‌جواد لاریجانی از مذاکره‌هایی در این باره خبر داده و گفته است که آن‌ها (طرف غربی) می‌خواهند از یک موضع خاص مذاکره و نظرات خود را تحمیل کنند: «اگر مذاکراتی انجام شود ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بر آن نظارت جدی می‌کند و ما قائل نیستیم که منطق غربی درباره حقوق بشر تحمیل شود.»

او همچنین گفته است که اگر روش زندگی اسلامی که ملتی آن را انتخاب کرده از آن بگیریم بزرگ‌ترین جنایت را در حق بشریت انجام داده‌ایم: «ما درباره عملکردها آماده مذاکره هستیم اما نباید غربی‌ها خود را الگو قرار دهند. موضوع مذاکره از طرف ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به وزارت امور خارجه کشورمان داده شده و آقای ظریف در مذاکرات مقدماتی با خانم موگرینی درباره این بحث پیشرفت داشته است.»

لاریجانی با اشاره به تجربه‌های پیشین مذاکره با غرب درباره مساله حقوق بشر در ایران گفته است که در آن دوران آن‌ها در موضع انتقاد بودند و ما باید به سوال‌های آن‌ها پاسخ می‌دادیم: «به درک که آن‌ها از ما ناراضی هستند و مگر قرار است ما دل آن‌ها را به دست آوریم؟ در آن دوره از گفت‌وگوها آن‌ها مذاکره را به مسائل دیگر مربوط کرده بودند. یعنی اگر آلمان می‌خواست یک ماشین به ایران بفروشد صدراعظم آن کشور به ما می‌گفت فلان زندانی را آزاد کنید. این‌گونه مذاکره مضحک‌ترین گفت‌وگوی حقوق بشری است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سازمان‌ها، نهاد‌ها و فعالان حقوق بشر منتقد سیاست‌های ایران، هنگام سفر هر یک از مقامات و هیات‌های غربی به تهران از آن‌ها می‌خواهند که گفت‌و‌گو درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را در صدر فهرست اولویت‌های خود برای مذاکره با طرف ایرانی قرار دهند: عفو بین‌الملل: اشتاین‌مایر در سفر به ایران حقوق بشر را مطرح کند و “دموکراسی و حقوق بشر باید موضوع مذاکره با حکومت ایران باشد”

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اشکالاتی را که غربی‌ها به وضعیت حقوق بشر در ایران به این ترتیب دسته‌بندی کرده است که بیش از ۹۰ درصد "تهاجم غرب" درباره حقوق بشر به قوه قضاییه است: «غربی‌ها می‌پرسند چرا نظام مدنی‌ ما بر اساس قوانین اسلام است؟ چرا اجازه نمی‌دهیم بر ضد تفکر و نظام اسلامی جریان سیاسی راه‌اندازی شود و چرا با تروریسم مبارزه می‌کنیم؟»

آن‌چه که لاریجانی به عنوان مساله غرب مطرح می‌کند اما به حق ابراز عقیده و بیان برمی‌گردد که در ایران با چالش‌های جدی روبه‌روست.

حکومت مذهبی ایران ابراز هر گونه عقیده و نظر منفی‌ای را درباره دین به شدت سرکوب می‌کند و از سوی دیگر اقلیت‌های مذهبی را شدیدا تحت فشار قرار می‌دهد.

در عین حال لاریجانی با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشورهای منطقه، این کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت که آن‌ها به دلیل دوستی با غرب مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد: «باید از آن‌ها پرسید چگونه می‌شود در کشوری که در آن دموکراسی وجود ندارد، حقوق بشر در آن خوب باشد؟ دوستان غربی‌ها در منطقه دیکتاتورهای خون‌آشامی هستند ... آیا این حقوق بشر است که کودکان بسیاری در یمن،‌ افغانستان و عراق به وسیله اسلحه،‌ سیاست، مشاوره و عروسک‌های غربی کشته شوند. آیا این حقوق بشر است که حلقوم سازمان ملل را که می‌خواهد پس از مدت‌ها یک جیغ آرام در این زمینه بکشد با دلار‌های نفتی پر کنند؟

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کشورهای نقض‌کننده حقوق کودکان، عربستان سعودی و کشورهای هم‌پیمان با این کشور در حمله به یمن (ائتلاف سعودی) را در لیست سیاه قرار داده بود، اما به دنبال اعتراض عربستان به این موضوع، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که برای انجام بررسی‌های بیش‌تر، نام ائتلاف را از این لیست خارج می‌کند: حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودک و اعتراض‌ سازمان‌های بین‌المللی

گزارش‌هایی هم درباره تهدید عربستان به عدم پرداخت بودجه‌های توافق شده به سازمان ملل منتشر شد و طرف سعودی هم اعلام کرد که خارج شدن نام این کشور از لیست سیاه ناقضان حقوق کودک، قطعی‌ست.

محمد‌جواد لاریجانی اما در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار بالای اعدام در ایران اشاره کرد و گفت که از تعداد زیاد اعدام‌ها خوشحال نیست اما جنگ بی‌امان در مبارزه با مواد مخدر، علت این ماجراست.

او فرماندهان ناتو در افغانستان را مصرف‌کنندگان مواد مخدر خواند که باعث شده‌اند کشت خشخاش در این کشور ۴۰ برابر افزایش پیدا کند: «این ژنرال‌ها عصر‌ها از این مواد افیونی استفاده می‌کنند اما این حجم مواد مخدر برای آن‌ها زیاد است و بقیه آن را احتمالا به برلین می‌فرستند. ما با آن‌ها می جنگیم و هزاران شهید برای جنگ بی‌امان با مواد مخدر داده‌ایم.»

بیش از ۹۰ درصد اعدام‌ها در ایران در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر است که این موضوع همواره باعث انتقاد سازمان‌های حقوق بشری شده است. مدت‌هاست بحث‌هایی درباره تغییر قوانین و استفاده از مجازات‌های جایگزین اعدام مطرح می‌شود، اما در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

محمد‌جواد لاریجانی هم معتقد است که اگر در قوانین مبارزه با مواد مخدر بازنگری شود، ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد از اعدام‌ها در این زمینه کاسته شود.

او درباره اعدام افرادی که زیر سن قانونی (۱۸ سال) مرتکب جرم می‌شوند هم گفته است که «ما اعدام زیر ۱۸ سال نداریم بلکه مجرمان حکم اعدام می‌گیرند و تا زمان رسیدن به بلوغ عقلی، حکمی اجرا نمی‌شود.»

بر اساس گفته او نوجوان‌ها در شرایط خاص و با تشخیص قاضی پس از رسیدن به سن قانونی اعدام می‌شوند.

لاریجانی بار دیگر قصاص را نه حق حکومت که حق شهروندان دانسته و گفته است که قصاص منطقی بسیار قوی دارد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shaed adi

    حقوق بشر، اگر اختصاصی برای دین و مذهب یا قومیت یا ملیتی شود، دیگرحقوق بشر نیست. آن حقوق بشری که نظام ارتجاعی و مذهبی چون سعودی وهابی بوجود اورنده اش باشد، دیگر بی عدالتی و تبعیض و تروریست پروری است. این دولت های اسلامی به خیال خودشان ترفند زدنده اند، ولی عملا حق نقض حقوق حتی پیروان مذهبان خودشان را نادیده گرفته و عملا مجوز قتل خودشان به دیگر رقبا اسلام گرا داده اند. چون شرع هم در هر فرقه مذهبی اسلامی به دلخواه مراجع و مفتی متفاوت است! تکفیر شیعیان و مباح دانستن ریختن خون شیعیان توسط سلفی دستاورد این حقوق بشر اسلامی اینان است. هدف اعلامیه حقوق بشر همین بود که یک حداقلی از قانون برای حفظ حقوق بدیهی و اولیه همه بشریت فراهم کند، ولی اینها با این کارهایشان، تلاش های تاریخی و طولانی جامعه بین المللی می خواهند ناکام و بی اثر کنند! جهالت تا کجا؟!

  • بشر کم حقوق!

    هر چند امیدی نیست در نسل حاضر، گشایشی جدی در بهبود وضع حقوق بشر در جوامع و کشورهای تحت حکومت مذهبی اسلامی روی دهد، اما در اینده اثرات بدی خواهد گذاشت این قبیل مانع تراشی برای برآوردن حقوق بشر جهان روا. نسل دیروز و امروز تحت تاثیر خشونت و بی عدالتی مذهبی و دینی، دچار مشکلات زیادی می شوند و باز تولید خشونت و ناهنجاری ها و بدفرهنگی ها به زودی ها قابل درمان نیستند. بیاری هیار وحی و سوءرفتاری تا نسل ها اثر می گذارد! این مانع رتاشی جهت پیشرفت فردی و اجتماعی مردمان این کشورهای مذکور، موجب عقب ماندگی شدید انها می شود.

  • بشر کم حقوق!

    بند بعدی کاملا مبهم است و تفسیر بردار از سرچمشه! بند ج هم باز مبهم و تفسیربردار و حتی مورد سوءاستافده می شود و باز مشیت خداوند! خب اینها بر اساس شرع مشیت الهی تفسیر می کنند و اکنون تروریست های اسلام گرا همچو داعش بخوبی این سوءاستافده از تفسیر از شرع و مشیت الهی را اجرا می کنند! در بندهای بعدی، با زبان بازی، برابری زن و مرد تنها در حیثیت (=آبرو) اعلام و تاکید بر وظایف آنها می کنند! عملا با این ترفند می خواهد احکام اسلامی بر زن و مرد موجه کند! در بند بعدی حق انحصاری تربیت و سرپرستی به پدر و پدرواره می دهد! در بندی حق مالکیت شرعی می گوید! و نه قانونی! این بندها پر از ابهام و اشکال است. می توان موجب تبعیض میان مسلمان و غیرمسلمان و دگراندیش شود در کسب و کار! این خلباصه ای از حقوق بر اسلامی بود و سخن بسیار است.

  • بشر کم حقوق!

    در بند الف، هر چند می گوید:" همه مردم دراصل شرافت انساني و تکليف و مسؤوليت برابرند بدون هر گونه تبعيضي از لحاظ نژاد ، يا رنگ يا زبان يا جنس يا اعتقاد ديني يا وابستگي سياسي يا وضع اجتماعي و غيره" اما بلافاصله با ذکر جمله فاتحه این بند می خواند و راه باری تبعیض و بی عدالتی باز می گذارد!: "ضمنا عقيده صحيح ، تنها تضمين براي رشد اين شرافت از راه تکامل انسان مي باشد . " در بند ب، با تاکید حرمت و حق حیات تاکید می کند، ولی باز بلافصله با قید مجوز کشتن به حکم شرع، دوبار فاتحه می خواند! چون عملا راه باری تکفیری ها و ملاها و مفتی افراطی اسلام گرا باز می گذارد تا به حکم شرعی که خود تشخیص می دهند و در طول تاریخ تاکنون بارها هم انجام داده اند، مجوز حکم قتل مخالفان و منتقدان و مرتدان و آنهایی کافر می دانند، حتی پیروان دیگر مذاهب و فرقه های اسلامی محکوم به قتل کنند! کاری امروزه شیوخ و مراجع فرقه هاو سلفی و وهابی... علیه هم انجام می دهند!

  • بشر کم حقوق!

    در سال 1990 میلادی دولت های عضو کنفرانس اسلامی، اعلامیه حقوق اسلامی را تصویب کردند. حکومت های پرنفوذ و ثروتمند مرتجع مذهبی بخصوص عربستان سعودی با ایدئولوژی وهابی و بستر تروریست پرور از عاملین اصلی این اعلامیه وقاحت و عامل ویرانی شد. این اعلامیه عملا در تضاد با اعلامیه حقوق بشر، که بستر جهان روا و حداقلی برای به اشتراک رسیدن همه جوامع فارهم می کرد در صدد خنثی و بی اثر کردن است. کافی است فکر کنیم، هر دین و مذهب و ملت و قومیتی بخواند به نام خود، اعلامیه حقوق بشر اعلام و از اجرای علامیه جهانی حقوق بشر سرپیچی کنند، دیگر حقوق بشر ببی معنی می شود!