ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما: به ایران ۴۰۰ میلیون دلار اسکناس دادیم اما نه برای آزادسازی زندانیان

اوباما در واکنش به گزارشی که او را متهم کرده که ۴۰۰ میلیون دلار اسکانس به ایران منتقل کرده‌ گفت این پول باج آزادسازی زندانیان آمریکا نبوده و پول خود ایران بوده است.

بارک اوباما در واکنش به گزارش «وال‌استریت ژورنال» که کابینه او را متهم کرده است که ۴۰۰ میلیون دلار اسکانس را در هواپیمایی بدون نام و نشان به ایران منتقل کرده‌اند و این باج آزادسازی زندانیان آمریکا در ایران بوده است گفت: ما به کسی باج نمی‌دهیم.

بارک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که روز پنجشنه ۴ اوت / ۱۴ مرداد با خبرنگاران در مقر پنتاگون دیدار کرد گفت: «من نمی‌دانم چرا این گزارش اکنون مطرح شده است، پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران را ما در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ به‌صورت عمومی اعلام کردیم و چیزی در مورد این پرداخت مخفی نبود.»

دولت آمریکا در مورد زندانی‌های آمریکایی و گروگان‌های این کشور سیاست نپرداختن باج به گروگان‌گیران را دنبال می‌کند؛ با این فلسفه که اگر برای آزادی گروگان‌ها پول پرداخت شود این پرداخت‌ها مشوق گروگان‌گیری‌های بیشتری خواهند شد.

وزارت امور خارجه آمریکا پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا به ایران را در تاریخ ۱۷ ژانویه اعلام کرده است، آنچه اعلام نشده این است که میزان به‌صورت اسکانس پرداخت شده است.

پرداخت این پول بابت چه بوده؟

اوباما می‌گوید که این پرداخت بخشی از حل‌وفصل یک دعوای حقوقی است که ایران علیه آمریکا در دهه‌های طولانی قبل در دادگاه بین المللی در لاهه مطرح کرده است و هم‌زمانی این پرداخت با آزادسازی زندانیان آمریکایی تصادفی است.

به گفته اوباما دولت ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه به دلیل مسدود کردن اموال ایران در آمریکا، اقامه دعوی کرده است. وکلای آمریکا در این دادگاه در آستانه به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ به دولت اوباما توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از اقدام‌های آتی ایران علیه این کشور، وجه توافق شده بین دو دولت را پرداخت کنند.

اوباما می‌گوید: «وکلای ما به ما گفتند که اگر این پول را نپردازیم ممکن است در آینده ناچار شویم جریمه‌های سنگینی را متقبل شویم.»

دعوای حقوقی‌ای که اوباما در مورد آن صحبت می‌کند مربوط به سال ۱۹۸۱ است. دولت محمدرضا شاه پهلوی مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار در سال‌های ۱۹۷۰ به دولت آمریکا برای خرید تجهیزات نظامی داده بود. پس از انقلاب دولت آمریکا، تجهیزات نظامی را به ایران منتقل نکرد و پول را هم پس نداد.

به گزارش «نیویورک تایمز» در سال ۱۹۸۱ ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه پرونده‌ای را باز کرد که همزمان با مذاکرات ایران و ۵+۱، امکان داشت در لاهه به نتیجه برسد و دولت آمریکا ناچار شود در آینده میلیون‌ها دلار خسارت و نزول این پول را به ایران بپردازد. وکلای دولت آمریکا به آمریکا توصیه کرده بودند که در مورد این پول نیز با ایران معامله کنند.

اما چرا اسکناس نقد؟

اوباما درست می‌گوید که پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار به ایران و دلیل این پرداخت راز نبوده و به‌صورت عمومی توسط وزارت خارجه او اعلام شده است. اما کیفیت این پرداخت مخفی مانده است: اینکه دولت اوباما رسماً به جمهوری اسلامی اسکناس داده است.

در لحظه انجام این پرداخت‌ها، یعنی در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷، طبق قانون فدرال، ایالات متحده آمریکا اجازه معاملات پولی با ایران به وجه نقد را نداشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که درست است که این معامله به‌نقد انجام شده است اما در راستای پیشرفت گفت‌وگوها بین ایران بوده و دلیل اصلی‌اش این بوده است که ایالات متحده روابط بانکی با ایران ندارد: «ما نمی‌توانستیم برای ایران چک بانکی بنویسیم.» از این رو، اوباما توضیح می‌دهد که تنها راه برای حل‌وفصل کردن دعوای حقوقی در دادگاه لاهه پرداخت وجه نقد به دلار بوده است.

زمان فرستادن پول نقد به ایران، ه‌مزمان با آزادی چهار آمریکایی بازداشت شده موجب شده که مخالفان اوباما در حزب جمهوری‌خواه این را مطرح کنند که او برخلاف سیاست همیشگی آمریکا، برای آزادسازی زندانیان آمریکایی باج پرداخت کرده است.

اوباما اما به صراحت می‌گوید این باج نیست. او می‌گوید دولت او که شبانه‌روزی برای آزادی گروگان‌های آمریکا در اقصی نقاط جهان تلاش می‌کند نمی‌تواند باج بدهد و به باج دادن باور ندارد: «ما باج برای گروگان پرداخت نمی‌کنیم.»

پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بوئنوس آیرس به خبرنگاران گفته بود که این «داستان یک داستان جدیدی نیست» و توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در همان زمان اعلام شد.

پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ماه ژانویه، روز گذشته به جنجالی در مبارزات انتخاباتی آمریکا تبدیل شد. دونالد ترامپ انتقال این مبلغ را نشانه اشتباهات سیاست خارجی دولت اوباما دانسته، اما کاخ سفید این اتهام را رد می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرتو نوری علا

    در اصل مهم این نیست که چرا شاه درگذشته باید 400 میلیون دلار از مالیات مردم بدبخت بابت خرید اسلحه از آمریکا بدهد. مهم این نیست که چرا آمریکا بعد از سه دهه این پول را پس می دهد یا باج می دهد، مهم این است که یکی بپرسد این رژیم منحوس اسلامی، 400 میلیون دلار پول باد آورده را چگونه خرج خواهد کرد! مگر نه این که دوباره این پول هم به جیب گشاد و بی انتهای آخوندها و آقازاده ها می رود؟ حاشا که مردم محروم ایران روی یک دلار آن را هم ببیند.

  • حسن

    بشار جان..نصرالله.هنییه ..اوباما...پیوندتان مبارک...الهی بپای هم پیر شوید..اصلا امریکا بابت تروریسم باج نمیدهد اینو صدها بار ننه ممد وننه حسن بیامرزی اعلام کرده بودند که قربونش برم حاج حسین اوباما اصلا اهل باج دادن نیست این صندوقها هم ننه گوجه بوده که دشمنان میگن دلاربوده!!

  • naseem

    محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج خامنه‌ای، اواخر ماه ژانویه پس از اجرای برجام گفته بود آزادی ١.٧ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران و رفع تحریم بانک سپه در مقابل آزادی 'جاسوس آمریکایی' انجام گرفته است.

  • Farid

    افشای اسرار پشت پرده خمینی و دموکراتهای آمریکا ....وعده‌های خمینی به دولت کارتر مفصل و مشخص بود. از جمله بنا بر یک سند به واشنگتن پاسخ می‌دهد که جمهوری اسلامی شیرهای نفت را به روی غرب نخواهد بست... در یکی از اسناد سازمان سیا حکایت شده که نیم قرن پیش یکی از علمای قم که در شمال تهران در حبس خانگی بوده، به دور از چشمان ساواک، با دولت آمریکا تماس می‌گیرد. آیت‌الله دربند از مراجع بزرگ آن زمان ایران نبود ولی شدیدتر از همه آنها "انقلاب سفید" شاه را می کوبید؛ برنامه اصلاحات اقتصادی - اجتماعی بحث برانگیزی که به زن ایرانی حق رأی داد و زمین‌های بسیاری از فئودال‌ها را بین رعیت‌ها تقسیم کرد. مخالفان شاه، اصلاحاتش را ترفندی عوام‌فریبانه می‌خواندند. آیت‌الله، اما، فریاد می‌زد که اسلام در خطر است.! او عید نوروز ۱۳۴۱ را عزای ملی اعلام کرد چون "دستگاه جابر در نظر دارد تساوی حقوق زن و مرد را تصویب و اجرا کند."! یک سال بعد هم در خطبه‌ای شدیداللحن که به دستگیری‌اش منجر شد دین و ایمان شاه را زیر سوال برد و عامل اسرائیل خطابش کرد ولی علیه حامی اصلی او، آمریکا، حرفی نزد.! اما روحانی مورد اشاره در سند سری "اسلام در ایران" سازمان سیا که کسی جزخمینی نبود، بعد از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قیطریه تهران در نیمه آبان ۱۳۴۲ بی سر و صدا به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد تا حملات لفظی‌اش سوء تعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند.! خمینی در آستانه بازگشت به ایران درباره نظریه ولایت فقیه خود حرفی نمی‌زد. به آنهایی هم که قدری به نیاتش مشکوک بودند و می‌پرسیدند آیا ما در انقلاب از زیر چکمه استبداد به زیر نعلین استبداد خواهیم رفت می‌گفت: "شما اگر حکومت اسلامی را ببینید خواهید دید که دیکتاتوری اصلا در اسلام وجود ندارد!

  • nader

    کشتار اهالی حلب و چشم بستن جامعه جهانی بر جنایات اسد و متحدانش!

  • nader

    یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست که در ایران بازداشت و زندانی بود، بر اساس توافق میان مقامات ایرانی و آمریکایی و در قبال دریافت چمدانی حاوی ۱.۶ میلیارد دلار در فرودگاه مهرآباد صورت گرفته است. به گفته جواد کریمی قدوسی، هفت زندانی ایرانی قاچاقچی موشک و بمب در زندان‌های آمریکا هم در مقابل آزادی رضاییان و “دو زندانی دیگر” آزاد شده‌اند!

  • faryad

    ترامپ گفته که کلینتون آغازگر گفتگو با رژیم تهران در این پرونده به منظور آزادی بازداشت شدگان آمریکایی در ایران است. وی در صفحه توییتر خود نوشته است:« هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ناکارآمد ما، اوست که آغازگر گفتگو با تهران برای تسلیم پول است؛ رسوایی». توییت ترامپ بیش از 16 هزار بار رتویت و 39 هزار لایک شده است. وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته بود که دولت باراک اوباما برای آزادی 4 زندانی آمریکایی در ایران، 400 میلیون دلار نقد را با صندوق های چوبی به تهران ارسال کرده است.