ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یاهو مسنجر، پیام‌رسان سکس و دعا خاموش شد

«یاهو مسنجر»، نرم‌افزار پیام‌رسانی که بین دهه پنجاهی‌ها، شصتی‌ها و هفتادی‌های ساکن ایران طرفداران زیادی داشت و از روضه آنلاین تا سکس‌چت در آن برقرار بود، خاموش شد.

«یاهو مسنجر»، نرم‌افزار پیام‌رسانی که بین دهه پنجاهی‌ها، شصتی‌ها و هفتادی‌های ساکن ایران طرفداران زیادی داشت و از روضه آنلاین تا سکس‌چت در آن برقرار بود، خاموش شد.

یاهو با معرفی پیام‌رسان جدیدی، از تاریخ ۵ اوت /۱۵ مرداد دیگر از یاهو مسنجر پشتیبانی نکرده و آن را به روز نخواهد کرد. برنامه قدیمی یاهو مسنجر که سوار بر «دسکتاپ» بود از این به بعد کار نمی‌کند، اما کاربران می‌توانند تاریخچه مکالمات خود را در ایمیل یاهو از طریق یک لینک دانلود آرشیو دریافت کنند.

۱۸ سال پیش زمانی که یاهو، نرم‌افزار پیام‌رسان «مسنجر» را معرفی کرد، بازار نرم‌افزارهای پیام‌رسان در دست چند شرکت انگشت‌شمار بود از جمله «آی‌سی‌کیو» – که حتی اسمش را هم جوان‌تر‌ها نشنیده‌اند.

یاهو ابتدا در سال ۱۹۹۴ با نام «یاهو پیجر» ظاهر شد و کارکرد آن به اشتراک‌گذاری سایت‌های مفید در «وب» بود. در سال ۱۹۹۸، این نرم‌افزار تغییر ماهیت داد و تبدیل به پیام‌رسانی با قابلیت‌های شد که به مرور زمان اضافه شدند: قابلیت فرستادن «اسمایلی» یا شکلک‌های مختلف، عکس، فایل، و  در نهایت پخش تصویر ویدئویی از دوربین شخصی کامپیوتر یا همان «وب کم».

فضایی برای اجتماع‌های مجازی

ایرانی‌ها خیلی زود یاهو مسنجر را کشف کردند و تبدیل به نرم‌افزار پیام‌رسان مورد علاقه آنها شد - چیزی شبیه «تلگرام» امروز. قشرهای مختلف برای خود در یاهو اتاق‌های خصوصی درست کردند و کاربران نزدیک به هم، در کنار هم جمع شدند.

شکلک گریه، پرطرفدار در اتاق‌های روضه مجازی در یاهو

از روضه‌های آنلاین که مردم در آنجا برای اهل بیت و پیامبر عزاداری می‌کردند، تا اتاق‌های اقوام، اقلیت‌های قومی و مذهبی، اتاق‌های مخصوص همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها و اتاق‌های مخصوص سکس مجازی و دوست‌یابی.

در نبود تن، یاهو مسنجر تبدیل به دنیایی شد که آدم‌ها هرکاری می‌خواستند می‌کردند و آزار کسی هم اگر به کسی می‌رسید، حداقل در حد صدمه به جان و تن نبود.

گروه‌های اقلیت که در سطح جامعه گردهمایی‌هاشان را حکومت سرکوب می‌کرد هم در یاهو مسنجر اتاق زدند و همراه هم فعالیت مدنی کردند: از جمله زنان، گروه‌های فمنیست، خانواده‌های زندانیان سیاسی، مادران زندانیان سیاسی، دگرباشان جنسی، اقلیت‌های مذهبی ایران، نوکیشان مذهبی، اقلیت‌های قومی، طرفداران محیط زیست و....

یاهو در دسامبر ۲۰۱۲ قابلیت اتاق‌های خصوصی را مسدود کرد. اما کماکان می‌شد که کاربران در گروه دوستان خود پیام‌رسانی کنند.

«سکس چت» و یاریابی

سایبر سکس، سکس کامپیوتری، چت‌لاس، چت‌سکس، یا همان رابطه جنسی مجازی که در آن دو یا چند نفر از راه دور از طریق شبکه کامپیوتر به هم پیام سکسی می‌دهند، تجربه جنسی‌ای که تصور می‌کنند را برای هم توصیف می‌کنند (یا نشان می‌دهند) تا موجب تحریک احساسات جنسی در هم شوند و لذت ببرند، خیلی زود در یاهو مسنجر در میان ایرانی‌ها باب شد.

شکلک شهوت و عشق در یاهو مسنجر

کسی از آمار و ارقام دقیق اتاق‌های سکسی یاهو مسنجر که ایرانی‌ها درست کرده بودند خبر ندارد اما دهه ۵۰ای‌ها، ۶۰ای‌ها و۷۰ای‌های اهل صفا به شما خواهند گفت که واژه‌های باب شده در یاهو مسنجر سکسی خیلی زود وارد ادبیات جوانان شد.

«وب بدم؟» از زبان سکس در یاهو مسنجر وارد زبان روزمره شد و استعاره‌ای بود از روشن کردن دوربین یا «وبکم» کامپوتر برای فرستادن تصاویری از برهنگی‌های شخصی به کس یا کسانی که در طرف مقابل این نرم‌افزار پیام‌رسان نشسته بودند. بعدها سرویس‌های جنسی‌ به طنز با اصطلاح «وب بدم؟» توصیف می‌شد.

به غیر از سکس دگرجنس‌گرا، کسانی که به دنبال یافتن شریک جنسی همجنس بودند هم از یاهو استفاده می‌کردند.

در آشکار نبودن هویت‌های حقیقی افراد، هرکس می‌توانست آواتار (همان عکس شخصی) جعلی درست کند، نام مستعار انتخاب کند و با هم‌جنسش رابطه جنسی مجازی برقرار کند. اگر اطمینان دو طرفه کسب می‌شد، رابطه در فضای غیر مجازی هم ادامه می‌یافت.

بدون یاهو مسنجر بسیاری دگرجنس‌گراها و همچنین دگرباشان جنسی ایران نمی‌توانستند شرکای جنسی و احساسی خود را پیدا کنند.

البته هرجا سکس ممکن باشد، کسب درآمد از طریق سکس هم ممکن است. کارگران جنسی مجازی شاید ترکیبی عجیب به نظر برسد اما یاهو مسنجر، منبع درآمد بسیاری از افراد از جنسیت‌های مختلف بود که از طریق روشن کردن دوربین کامپیوتر، نشان دادن بدن برهنه و سکس چت پول دریافت می‌کردند - در ایران دریافتی معمولا به صورت کارت شارژ موبایل بود.

وجه پرداختی از طریق شارژ سیم کارت‌های اعتباری تلفن‌های همراه، قابل ردیابی نبود و از این رو شارژ موبایل تبدیل به «ژتون» خرید و فروش سکس در فضای یاهو مسنجر شد.

پیام‌رسان صنعت نفت در سطحی جهانی

به غیر از سکس و روضه، یاهو مسنجر پیام‌رسان مورد علاقه صنعت نفت هم بود – آن هم در سطحی جهانی. تنها ایرانیان مشغول به کار در صنعت نفت نبودند که به یاهو مسنجر علاقه داشتند؛ در کل کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای شمال، خلیج مکزیک، هرجا نفت بود، یاهو مسنجر هم بود.

بیشتر مرثیه‌نویسی‌ها برای خاموشی یاهو مسنجر را معامله‌گران بازار نفت کرده‌اند. بی قراری بازار نفت برای از دست دادن این نرم‌افزار پیام‌رسان از این روست که قدیمی‌های این بازار آنچنان که تصورش می‌رود اهل کامپیوتربازی نیستند. همین نرم‌افزار را برای گفت‌وگو باهم یاد گرفته بودند و همین هم بین‌شان باقی مانده بود.

ویکتوریا آتوود اسکات، از مدیران ارشد شرکت انرژی «مرکوریا» در سوئیس به «فاینشنال تایمز» می‌گوید: «در حال حاضر مشخص نیست که بهترین گزینه جایگزین برای [یاهو مسنجر] چیست. هرچیزی که استفاده کنیم باید قابلیت این را داشته باشد که مکالمات را مانیتور و ضبط کند.»

در صنعت جهانی نفت، نرم‌افزار پیام‌رسان بین بانک، فروشنده، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سال‌هاست که یاهو مسنجر است.

از طرفی در بخش اجرایی صنعت نفت، جایی که چاه‌ها و دکل‌ها هستند، اینترنت معمولا کُند است و یاهو با عرضه «پیام‌رسان ورژن لایت» توانسته بود به این نیاز کاربران صنعت نفت پاسخ دهد و جاهایی که اینترنت سرعت پایین دارد هم خوب عمل کند.

امنیت کم برای کاربران

با وجود اینکه کاربران اینترنتی در ایران، یاهو مسنجر را برای کارهایی استفاده می‌کردند که حداقل از نگاه حاکمیت می‌توانست «امنیتی» محسوب شود (چه صنعت نفت، چه سکس و چه فعالیت مدنی)، امنیت یاهو مسنجر به عنوان یک نرم‌افزار پیام‌رسان همیشه کم بوده است.

یاهو از رقبای خود گوگل و فیس‌بوک در زمینه ارائه سرویس‌های امنیت آنلاین همیشه یکی دو قدم عقب‌تر بود. طراحی امنیتی این نرم‌افزار مثل پیام‌رسان‌های دیگر مانند هنگ اوت، اسکایپ، وایبر و واتس‌اپ مرتب به‌روز نمی‌شد.

در ۴ نوامبر۲۰۱۴، بنیاد «مرزهای الکترونیک» یاهو مسنجر را از لحاظ امنیت کاربران بررسی کرد و به این نرم‌افزار امتیاز ۱ از ۷ داد؛ بیشتر از همه به این دلیل که یاهو مسنجر هرگز رمزگذاری پیام‌ها را ممکن نکرد.

یاهو را شرکت مخابرات آمریکایی ورایزن به قیمت ۴.۸ میلیارد خریده است. این شرکت مخابراتی این پول را داده تا از  امکانات یاهو در بخش تبلیغات تکنولوژی به سمت پیشرفت کسب و کار خود استفاده کند.

سرنوشت پیام‌رسان جدید یاهو و اقبال آن نزد کاربران ایرانی که این روزها بیشتر در «تلگرام» هستند، مشخص نیست. با این حال کسانی که در یاهو مسنجر عاشق شدند، هرگز این نرم‌افزار را فراموش نخواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • irani

    خداوند دشمنان ایران زمین را نابود کند.

  • irani

    امید وارم دشمنان ایران زمین هیچگاه زبان زیبای پارسی را یاد نگیرند تا نتوانند با این زبان زیبا با ایران دشمنی کنند.

  • irani

    عاشقان ایران انقدر انسانیت دارند که هیچ نام تاریخی وکهن را عوض نکنند .نامهایی که عزیز ایران ستیز عنوان کرده اند حقیقت تاریخی ندارند بلکه بعد از ضعف امپراطوری ایران نامها تغییر کرد.

  • مجید

    خدایا چرا این پان ایرانیستا کم نمیشن هرروزم زیاد میشن خودشون همه جارو اسماشو عوض میکنن کاری به کارشون نداره یه جاییرو میخوان عوض کنن دادشون فلک کر میکنه مثلا عربستان شد خوزستان شط العرب شد اروند رود در آزربایجان توفارقان آذرشهر سولدوز شد نقده سویوق بولاق شد مهاباد اوجان شد بستان آباد با این وضع خوشدون انتظار دارن نام مکانشونو آنچه اونا گزاشتن بگیم

  • حمید

    انگلیسی ها یه مثل دارن که میگه تا زمانی که طرف سنگی بهت پرت نکرده اهمیتی بهش نده. حالا یارو هر اسمس بخواد بگه مهم حاکمیتش است.

  • علي

    جالبه تا يكي عمدا يا سهوا ميگه خليج، ناسيوناليستي هموطنان آريايي ما ميزنه بيرون، اون وقت خرمشهر كردن محمره و آبادان كردن عبادان و خوزستان كردن عربستان و بدتر از همه ارروندرود كردن شط العرب رو درز مي گيرن و چيزي درباره ش به ميون نميارن

  • amin

    به عشق همون وب دادنها بود که امروز مهندس کامپیوتر شدم :-))))) درود به برو بچهای chatroom basketball درود به داش آکل لیدر خیلی از room ها بود . voice میکشید . نصرالله دلم برات تنگ شده . استیکر شغال برای تو ساختم یادت سبز . چه زود دیر میشود درود به رادیو فردا که مونس من و خیلی جونهای دهه 50 و 60 بی کار گوشه خونه ئدر زیرزمین نشینهایی که هیچ ندارند حتی نای فریاد

  • afshein

    واقعا قصه ام گرفت ن از بهترین دوستای زندگیم رو تو این مسنجر پیدا کردمستالوژی جوانی خیلی از ما ایرانی ها یادمه تو فضای سیاه حاکم به دوران من 2 تا

  • پویا موسوی

    زمانه مطالبش عالیه و خیلی خوبه که اشتباهشو تصحیح کرده!

  • irani

    برای مسولین ایران ستیز رادیو زمانه که این رسانه را وسیله ای برای دشمنی با ایران کردهاند متا سفم وامیدوارم رادیو زمانه برای همیشه خاموش گردد.

  • irani

    خداوند تحریف کنندگان نام خلیج فارس رانابودکند.

  • irani

    نویسنده این مقاله که حاضر نیست نام خلیج فارس رابه کار ببرد ومانند رادیو زمانه ایران ستیز هستند.لطفا به خاطر علاقه ای که به عربها دارند مطالبشان را به عربی بنویسند. --- زمانه: کاربر گرامی حق باشماست، حوزه خلیج را به حوزه خلیج فارس تغییر دادیم.

  • رضا

    یادش بخیر چه دورانی بود...