ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیان نظر و بحث درباره وضعیت علوم انسانی در ایران

وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران موضوع پنلی ویژه‌ای بود که در آخرین روز کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه وین (۲ تا ۵ اوت ۲۰۱۶) برگزار شد.

علوم انسانی و اجتماعی در ایران چه وضعیتی دارند؟ − آن هم به نظر به تلاش حکومت برای "اسلامی" کردن این علوم، تلاشی که در ادامه "انقلاب فرهنگی" برای اسلامی کردن دانشگاه‌هاست.

انگیزه حکومت از اسلامی کردن علوم انسانی چیست و آیا اصولا چنین کاری ممکن است؟

پرداختن به این گونه پرسش‌ها موضوع پنلی ویژه‌ای بود که در آخرین روز کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه وین (۲ تا ۵ اوت ۲۰۱۶) برگزار شد. در این پنل حسن یوسفی اشکوری، نیره توحیدی، سعید پیوندی، عطا هودشتیان و محمدرضا نیکفر شرکت داشتند. گرداننده پنل تورج اتابکی، رئیس دوره‌ای "انجمن بین المللی ایران‌شناسی" بود.

ویدئوی این پنل:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دمکراسی!

    آن چه که متوجه شدم، منظور از اسلامی کردن علوم انسانی، در وقاع تصفیه از نظریات مدرن همچو سکولاریسم، لیبرالیسم و دمکراسی است. مافهیم چون جامعه مدنی، حقوق شهروندی، حقوق بشر، برابری حقوق زن و مرد، اقتصاد بازر ازاد رقابتی و هر انچه دستاورد دنیای مدرن در جهت دمکراسی ازاد/لیبرال. در مقابل افزدون مدل تخیلی و تجربه نشده التقاطی از اقتصاد اسلامی تا مقاومتی (که تا کنون نا کارمدی اش اثبات شده است)، تبلیغات و تلقینان برای توجیه جهاد، اشتشهاد (انتحار)، حجاب اجباری، نابرابری حقو زن و مرد،گشت ارشاد، نهی از منکر و امر معروف با دخالت در زندگی خصوصی و نقص حریم خصوصی مردمف نقض ازادی بیان و عقیده، احکام خشونت بار مانند قصاصا، شلاق، قطع دست، شلاق، سنگسار، ارتداد، تکفیر...! در کل اسلامی کردن علوم انسانی، القای موجه بودن حکومت ولایت فقیه است باری دانشجویان تا ؟انها مبلغان و حامیان نظام کنند! ولی نتیجه معکوس دیده اند و هرگز موفق نخواهند شد. جامعه فرهیخته ایران آگاه تر از ان است که تبدیل به موجودات دست اموز و رام ایدئولوژی بینادگرای حاکمیت شود.

  • سعید

    نقد اسلامی سازی علوم انسانی یه طرف قضیه هست و نقد پیوند علم و تجارت (شما بخوانید کاربردی سازی علوم انسانی از اظهارات اخیر وزیر علوم ) هم واجبه. این دو قضیه دو روی یه سکه ان.