ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چوبه‌های دار در کرمان، کرج و رشت؛ چهار نفر اعدام شدند، چهار نفر رها

در حالی که چهار نفر از محکومان به قصاص در کرمان و کرج با رضایت اولیای دم اعدام نشدند، چهار زندانی در رشت به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر به دار آویخته شدند.

دو زندانی در کرمان یکی پس از ۱۳ سال و دیگری بعد از شش سال حبس با رضایت "اولیای دم" از اعدام و طناب دار جان به در بردند. در همین زندان، زمینه آزادی یک زندانی محکوم به قصاص به اتهام قتل هم در این ماه فراهم شده است.

عکس از آرشیو

اداره کل زندا‌ن‌های استان کرمان با اعلام این خبر به نقل از پرویز سلیمانی، مدیر زندان مرکزی کرمان نوشته است که با پیگیری واحد مددکاری زندان مرکزی، دو مددجو به جرم قتل عمد به ترتیب پس از تحمل ۱۳ و شش سال حبس با اخذ رضایت اولیای دم از زندان آزاد شدند: «همچنین واحد مددکاری زندان در این ماه زمینه آزادی مددجو (م-ن) را که به جرم قتل عمد در زندان به‌سر می‌برد،  فراهم کرده است.»

در خبری دیگر اداره کل زندان‌های استان تهران از قول محمد مردانی، مدیر زندان رجایی‌شهر نوشته است که با کوشش و همت واحد مددکاری این زندان و همچنین کمک نیکوکاران، یک زندانی محکوم به قصاص پس از ۲۱سال حبس با رضایت "اولیای دم" اعدام نشد:‌ «زندانی "م.ق" که متاهل و دارای دو فرزند بوده و از آذر ماه سال ۷۴ تا کنون به جرم قتل عمد در زندان به سر می‌برد، با پیگیری‌های عوامل مددکاری و همچنین کمک خیرین، پس از قریب به ۲۱ سال حبس، مورد بخشش اولیای مقتول قرارگرفت.»

احمد سیاوش‌پور گفته است که مردی ۲۶ ساله، اهل تنکابن مازندران به جرم حمل دو کیلو و ۹۰ گرم شیشه، مردی ۶۵ ساله، اهل تبریز به جرم نگهداری سه کیلو و ۷۰۰ گرم هرویین، مردی ۲۷ ساله اهل افغانستان، به جرم نگهداری ۹۸۵ گرم هرویین و مردی ۴۵ ساله، اهل رشت به جرم نگهداری ۹۸۰ گرم شیشه و ۱۰ گرم هرویین به دار آویخته شده‌اند.

یک کاربر توییتر درباره این اعدام‌ها نوشته است: «پروسه ‌های گروهی ادامه دارد. فقط تعداد کم و زیاد می‌شود.»

شمار بسیاری از اعدام‌ها در ایران در ارتباط با مواد مخدر است و با وجود طرح موضوع تغییر قانون و جایگزین کردن مجازات‌هایی به جای اعدام، تا به حال تغییری در این مورد رخ نداده است.

محمد‌جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به تازگی گفته است که بیش از ۹۰ درصد اعدام‌ها در ایران در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر است.

این موضوع همواره باعث انتقاد سازمان‌های حقوق بشری شده است.

لاریجانی معتقد است که اگر در قوانین مبارزه با مواد مخدر بازنگری شود، ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد از اعدام‌ها در این زمینه کاسته شود.

او در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی گفته است که از تعداد زیاد اعدام‌ها خوشحال نیست اما جنگ بی‌امان در مبارزه با مواد مخدر، علت این ماجراست.

این مقام قوه قضاییه همچنین فرماندهان ناتو در افغانستان را مصرف‌کنندگان مواد مخدر خوانده که باعث شده‌اند کشت خشخاش در این کشور ۴۰ برابر افزایش پیدا کند: «این ژنرال‌ها عصر‌ها از این مواد افیونی استفاده می‌کنند اما این حجم مواد مخدر برای آن‌ها زیاد است و بقیه آن را احتمالا به برلین می‌فرستند. ما با آن‌ها می جنگیم و هزاران شهید برای جنگ بی‌امان با مواد مخدر داده‌ایم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.