ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اژه‌ای: حکم شهرام امیری از ابتدا اعدام بود

سخنگوی قوه قضائیه گفت که حکم شهرام امیری در دادگاه بدوی نیز اعدام بوده و خانواده او به دروغ به رسانه‌ها گفته بودند که او حکم ۱۰ سال حبس گرفته است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعدام شهرام امیری، پژوهشگر هسته‌ای ایران را تأیید کرد و گفت حکم او در دادگاه بدوی نیز اعدام بود.

عکس از آرشیو - محسنی اژه‌ای گفت حکم شهرام امیری از ابتدا اعدام بود

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، اژه‌ای یکشنبه ۱۷ مرداد در کنفرانس مطبوعاتی تأیید کرد که شهرام امیری اعدام شده است. او اتهام امیری را در «وصل شدن» با آمریکا و دادن اطلاعات «حیاتی» ایران به آنها عنوان کرد.

مرضیه امیری، مادر شهرام امیری روز گذشته به رسانه‌های فارسی زبان گفت که پسرش چهارشنبه ۱۳ مرداد در مکان نامعلومی اعدام شد.

محسنی اژه‌ای درباره شهرام امیری گفت: «یکی از رودست‌هایی که آمریکا از ایران خورد در خصوص همین پرونده است، سیستم اطلاعاتی آمریکا از ایران رودست خورد و تصور می کرد همه اقدامات آنها از چشم سیستم اطلاعاتی ما پوشیده است».

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که آمریکا امیری را به عربستان برده بود و اضافه کرد: «این موضوع زیر ذره بین جمهوری اسلامی بود، این فرد نیز طبق قانون با حضور وکیل در جلسات متعدد محاکمه شد و پس از این که حکمش صادر شد به حکم دادگاه بدوی اعتراض کرد».

شهرام امیری در تابستان ۱۳۸۹ در ویدئویی اعلام کرده بود که برای تحصیل به آمریکا پناهنده شده و پس از آن در ویدئو دیگری اعلام کرده بود طی سفر حج در عربستان ربوده شده است.

مقامات ایرانی در زمانی که امیری به ایران بازگشت با حلقه گل از او به عنوان «قهرمان ملی» استقبال کردند. اما بعدها او به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شد.

روزنامه واشنگتن پست از قول مقام‌های آمریکایی نقل کرده که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، بیش از پنج میلیون دلار به این متخصص هسته‌ای پیشنهاد کرده بود تا او در ازای آن، اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار این سازمان قرار دهد.

حکم اعدام شهرام امیری

اژه‌ای گفت که حکم شهرام امیری در دادگاه بدوی نیز اعدام بوده و خانواده او به دروغ به رسانه‌ها گفته بودند که او حکم ۱۰ سال حبس گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره نتیجه اعتراض شهرام امیری به حکم دادگاه بدوی گفت: «پس از آن اعتراض، شهرام امیری به دیوان عالی کشور رفت و با وسواس خاصی دیوان عالی کشور این حکم را بررسی کرد چرا که در مورد اتهام جاسوسی در پاره ای از موارد، حکم اعدام و برخی مواقع حکم ۱۰ سال حبس صادر می شود».

معاون اول قوه قضائیه ایران گفت: «با کمال تاسف ما راضی نیستیم کسی مجازات شود و دوست داریم این افراد توبه کنند، اما این فرد از فرصتی که بعد از تایید حکم به وی داده شد نه تنها جبران نکرد و توبه ای نکرد باز سعی کرد از درون زندان اطلاعاتی را به غلط بیرون ببرد».

در سال ۱۳۹۱خانواده امیری از محکومیتش به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش، به اتهام «تماس و برقراری ارتباط مجرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن» خبر داده بودند.

حکم او توسط شعبه هفتم دادگاه نظامی‌‌ تهران صادر شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک کاربر ساده

    از این داستانهای جیمز باندی , بسیار در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و تمامی ندارد، چه بسا ایشان با یک جراحی پلاستیک و هویت جدید در جای دیگری زندگی‌ و کار میکنند !

  • بهنام

    ظاهرآ در ایمیلهایی که از هیلاری کلینتون هک شده ، یک ایمیل اشاره ای دارد به گرفتن پول توسط شهرام امیری در ازای دادن اطلاعات هسته ای . با توجه به اینکه مسئله ایمیلها به تازگی لو رفته و افشا گردیده است ، بعید نیست که حکومنچیان هم پی به این راز برده و شهرام امیری را بلافاصله اعدام کرده باشند .

  • بهنام

    داستان شهرام امیری ، داستان پیچیده و راز آلودی است که شاید تا آخر هم ابعاد و اسرار آن کاملآ بر ملا نشود و همچنان به عنوان راز باقی بماند . ابتدا ادعا کرد که مامورین سازمان امنیت عربستان او را در مکه ربوده اند و تحویل مقامات امنیتی آمریکا داده اند و آنها هم او را به آمریکا منتقل کرده اند . بعد از مدتی ادعا کرد که جهت ادامه تحصیل به دولت آمریکا پناهنده شده است . و باز هم بعد از مدتی ادعا کرد که مقامات آمریکایی به او وعده پنجاه میلیون دلار داده اند که در باره برنامه اتمی ایران اطلاعات بدهدو او از چمگ آنها گریخته است . بعد هم که به خواست خودش به ایران برگشت و مثل یک قهرمان ملی از او استقبال شد و حتی قشقاوی به عنوان یک فرد مسئولیت بالا در وزارت امور خارجه با دسته گل به استقبال او رفت . ضمنآ چگونه است که فردی که دارای محکومیت قطعی زندان و تبعید است ، به یکباره ورق برگشته و او را اعدام می کنند و این مسئله با کدام یک از قوانین حتی خود جمهوری ننگین اسلامی مطاقبت دارد ؟ به هر حال حالا که او را اعدام کرده اند و شاید در این میان شهرام امیری بازیچه و قربانی بده بستانهای پشت پرده جمهوری ننگین اسلامی و سازمان سیا شده باشد .

  • ایرانی و حقایق تلخ!

    فهرست جرم تراشی برای اعدام بلند و بلاست! علاوه موارد فوق الذکر، اینها هم هست: اعدام برای همجنس گرایی نزدکی شده/لواط! اعدام برای قاجاق مواد مخدر ... آنچه مسلم شده، اگر واقعا کسی تخصص مهمی دارد و اهل آزادی و آسایش هست، نبایست وارد سیستم این نظام بشد وگرنه بیرون آمدنش با خداست! کسی که هم فرار کرد دیگر نباید برگدد وگرنه مرگ به احتمال زیاد در انتظارش است. چیزی خییل عجیبی است این شخص دوباره برگشته. واقعا ماجرا چی بوده؟ داستان عجیبی و معماگونه است/هر کسی چیزی می گیود و گاه کاملا متضاد/چیزهایی شگفت انگیزی است. این ازه ای دارد می گوید احاطه اطلاعاتی از اول داشته اند! پس چرا گذاشتند این فرد برود امریکا/ اگر جاسوس بوده چطور بعد از فرار دوباره برگشت؟! واقعا چنین ادمی چگنه ممکن اتس فریب بخودر و به تله بیفد و از ناف امریکا دوباره بکشندش به ایران؟! امریکایی هم در مظان اتهام شده اندو برخی می گویند ساخت و پاخت شه و کلا داستان این وطری میگوند این فرد اصلا اطلاعات به درد بخوری نداشته و امریکایی دیپورتش کرده اند! به ره حال، نظام ایارن که می گوید برنامه هسته ای صلح آمیز بوده و چیزی باری مخفی کردن نداشته! پس چه اطلاعات حساسی بوده؟!

  • حقیقت؟

    البته موارد اعدام هنوز هست و الان یادم آمد برای اهانت به اسلام و پیامبر و دخترش و سایر پیامبران مورد قبول اسلام و ائمه شیعه هم اعدام می کنند! چیز عجیب استف چرا یک دانشمند هسته ای بخواهد قید راحتی در کشورش بزند و جاسوسی کند. اگر می خواسته فرار کند برای چه از ول رفته است تو سیستم اینها؟ البته من خواندم او تهدید کردند! از طرفی اعدام جمعی سنی ها و کُردها، شاید حامل پیام هشدار به معارضان سنی-کُرد است. آخر سر نتیجه می توان گرفت، هر کسی علیه نظام ایران مخالفت و دشمنی کند، هیچ امنیتی جانی ندارد. همچنین نتیجه گرفته می شود، هر کسی جاسوسی کند احتمال اعدامش زیاد خواهد بود، پس اگر رفت توی قضیه و لو رفت و توانست فرار کند تحت هیچ شرایطی نباید خودش تسلیم کند و هیچ تضمینی نیست جان به در ببرد. اگر این کار رکد و دم به تله داد مقصر خودش است دیگر! نه سازمان ملل و نه ابرقدرت هاف هیچ کدام عرضه ندارندگویا از کسانی در معرض اعدام و کشته شدن توسط نظام حاکم هستند حمایت کنند و انها نجات بدهند. حقیقت تلخی است!

  • حقیقت؟

    در نظام حاکم بر ایران، این طور متوجه می شویم، مجازات اعدام نامحدود است/ یعنی گرفتن جان افراد، صرفا در مجازات قاتل نیست!: اعدام برای قتل اعدام برای تجاوز به عنف اعدام برای محاربه اعدام برای زنای محصنه اعدام برای ارتداد اعدام برای کفر اعدام برای فساد فی الارض ، با دلایل متنوع از ایجاد فحشاخانه تا اختلال اقتصادی اعدام برای جاسوسی! این آخری، بالاخره جاسوسی باید موجه باشد، در نتیجه اطلاعات حیاتی! خوب کل فناوری هسته ای ایران- بر طبق حاکمیت- صلح آمیز است، یک نیروگاه اتمی دارند هزار مگاوات رق تولید میکند که کمتز ار دو درصد کل توان کشور است! حالا این وسط، چه اطلاعات حیاتی این فرد لو داده (در صورتی که واقعا جاسوسی کرده)؟! بایست کلیاتش بگویند، واقعا چرا ماجرا این قدر داستانی و شبیه فیلم های جمیز باند شده است! واقعا امریکاو حکومت ایران بایست بگویند چه اطلاعاتی لو رفته که برای شان حیاتی است؟!

  • پیمان سالکی

    محاله دانشمندی ،ولوخائن اعدام گردد،