ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گردهمایی طرفداران اردوغان در استانبول - در چشم‌انداز: مجازات اعدام

سه هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، رییس جمهوری ترکیه در تجمع میلیونی هوادارانش از اتحاد و ثبات سخن گفت و مجدداً خواهان بازگرداندن مجازات اعدام شد.

سه هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، رییس جمهوری ترکیه در تجمع میلیونی هوادارانش از اتحاد و ثبات سخن گفت و مجدداً خواهان بازگرداندن مجازات اعدام شد.

رجب طیب اردوغان پیش از سخنرانی در گردهمایی استانبول

شامگاه یکشنبه ۹ اوت، رییس جمهوری ترکیه در یک گردهمایی در استانبول در برابر هزاران نفر از طرفدارانش گفت: «اگر مردم خواهان مجازات اعدام باشند، به گمانم احزاب سیاسی هم به تصمیم مردم احترام می‌گذارند. طبعا پارلمان ترکیه می‌بایست در مورد مجازات اعدام تصمیم بگیرد. من اما پیشاپیش اعلام می‌کنم، که تصمیم پارلمان را تأیید خواهم کرد.»

اردوغان در نطق خود به این نکته اشاره کرد که به جز اتحادیه اروپا «اکثر کشورهای جهان» در قوانینشان مجازات اعدام را در نظر گرفته‌اند: «می‌گویند اتحادیه اروپا مجازات اعدام ندارد. بسیار خوب. اما آمریکا دارد، ژاپن دارد، بیشتر جهان دارد. ما هم تا سال ۱۹۸۴ مجازات اعدام داشتیم.»

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که چنانچه ترکیه مجازات اعدام را بازگرداند، مذاکرات درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه را لغو خواهد کرد.

خبرگزاری آنادلو گزارش داده است که در گردهمایی «دموکراسی و شهدا» پنج میلیون نفر شرکت کرده‌اند. اما رسانه‌های خبری جهان اعلام کرده‌اند که این عدد اغراق‌آمیز است.

اردوغان از مردم ترکیه خواست که همبستگی‌شان را حفظ کنند: «ما به راهمان ادامه می‌دهیم و همدیگر را دوست خواهیم داشت. نه برای عنوان و مقام. بلکه به خاطر الله.»

رییس جمهوری ترکیه یک بار دیگر به تأکید عبدالله گولن را متهم کرد که در کودتا نقش داشته است.

اردوغان گفت: «کودتای ۱۵ ژوئیه نشان داد که ترکیه نه فقط در برابر حملات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک قوی است، بلکه در برابر خرابکاری نظامی هم پایدار است.»

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق با گرایش‌های چپ میانه‌رو هم در این گردهمایی شرکت کرده بود. او نیز همسو با رییس جمهوری ترکیه از اتحاد و کنار گذاشتن منازعات سیاسی سخن گفت: « ۱۵ ژوئیه در آشتی را باز کرد برای ما.»

دولت باغچه‌لی، رییس حزب ناسیونالیست حرکت ملی یکی دیگر از سخنرانان در گردهمایی «دموکراسی و شهدا» بود. احزاب کرد اما در این گردهمایی شرکت نکرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.