ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: برنامه ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر

رئیس سازمان انرژی اتمی "هیاهو و جنجال" در باره تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را غیرواقعی می‌داند و می‌گوید که نیمی از بیست هزار سانتریفیوژ اعلام شده غیرفعال بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از احداث دو نیروگاه اتمی جدید در ایران خبر داد.

احداث دو نیروگاه اتمی جدید ایران ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد

در حالی که کشمکش‌ها بر سر پایبندی ایران و گروه ۱+۵ به توافق‌نامه هسته‌ای ادامه دارد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که دو نیروگاه اتمی جدید در ایران احداث خواهد شد.

این مقام مسئول احداث این دو نیروگاه را که به گفته او ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد، به اجازه و توافق روسای جمهوری ایران و روسیه منوط دانست.

حسن روحانی و ولادیمر پوتین سه روز گذشته در نشست سه جانبه‌ای با حضور رئیس جمهوری آذربایجان شرکت کردند. رسانه‌های خبری ایران روز شنبه ۱۶ مرداد گزارش کردند که ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی به توافق رسیده‌اند.

روسیه در سال‌های گذشته به یکی از متحدین اصلی جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل تبدیل شده است. ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز به روسیه واگذار شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنانش که شامگاه سه‌شنبه ۱۹ مرداد منتشر شد، از فعالیت تنها شش هزار سانتریفیوژ در ایران خبر داد.

به گفته صالحی پیش از توافق هسته‌ای نیز تنها نیمی از سانتریفوژ‌های اعلام شده از سوی مقام‌های رسمی فعال بوده‌اند.

او در واکنش به انتقادها نسبت به تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «برخی می‌گویند چرا ۲۰ هزار سانتریفیوژ را از کار انداختید. حرف ما به این‌ها این است که از ۲۰ هزار سانتریفیوژ، ۱۰ هزارتای آن کار نمی‌کرد و از ۱۰ هزارتای دیگر اکنون شش هزارتا کار می‌کند.»

صالحی دست‌یابی به ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ را «دشوار» دانست و افزود: « برای تولید سوخت با این تعداد ماشین سالانه ۳۰۰ تن اورانیوم خام نیاز داریم و این فقط برای یک سال است. برای سال‌های آینده باید چه کنیم؟»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که ایران به ۱۹۰ هزار سانتریفیوژها نیاز دارد.

صالحی با بیان اینکه «فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعطیل نشده»، گفت که «ایران به دنبال فناوری مدرن برای انرژی اتمی است».

توافق ایران و گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای ایران در یک‌سال گذشته با مخالفت بخشی از اصول‌گرایان تندرو همراه بوده است. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران چندی پیش گفته بود که اگر کشورهای غربی به تعهدات خود پایبند نباشند، جمهوری اسلامی بار دیگر تاسیسات هسته‌ای خود را فعال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ره یافت

    این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه هم اکنون ساخت يك نيروگاه یکهزار مگاواتي به يك ميليارد دلار سرمايه گزاري نیاز است، تصریح کرد: اگر قيمت هر دلار ۲۷۰۰ تومان باشد براي ساخت يك نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي نياز به ۲۷۰۰ ميليارد تومان سرمايه نیاز است. ============================== احداث نیورگاه گازی در زمان کمتر و سرمایه کمتر انجام شدنی است. ایران با داشتن ذخایر عظیم گاز برای صدها سال می تواند تامین کننده برق داخلی و حداقل دو برابر برای جهان باشد! مزیت نسبی ایران در نیروگاه گازی و البته در کناش توسعه نیرواه های خورشیدی و بادی است. نیروگاه ها اتمی، با توجه به ذخایر اندک اورانیوم - در کنار مشکلات خطرات میحطی با موانع سیاسی است- وابستگی شدید به تامین مواد اولیه به خارج و واردات است.