ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر همچنان در ابهام

دولت اعلام کرده بود که لایحه حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر در دست تدوین است. معاون حقوقی قوه‌ قضاییه اما می‌گوید چنین لایحه‌ای در دستور کار قرار ندارد.

آذر ١٣٩٣ دولت حسن روحانی اعلام کرده بود که لایحه حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر در دست تدوین است. معاون حقوقی قوه‌ قضاییه می‌گوید حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر در دستور کار قوه قضائیه قرار ندارد.

عکس از آرشیو

ذبیح‌الله خداییان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره حذف یا تعدیل اعدام مجرمان موادمخدر گفته است: «ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه ‌قضاییه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم. طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید.»

محسنی‌اژه‌ای، دادستان وقت کل کشور درباره لایحه حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر که به مجلس نهم تقدیم شده بود اما به تصویب نرسید گفته بود: «متأسفانه تعداد بالای اعدام‌ها در کشور ما مربوط به قاچاق مواد مخدر و جرائم سنگین مربوط به این پدیده شوم است و ما اگر بتوانیم در قوانین موجود به‌گونه‌ای تجدیدنظر کنیم که به کمک دستگاه‌های اطلاعاتی عاملان عمده در این شبکه‌های قاچاق را به اشد مجازات برسانیم و درباره بقیه تجدید نظر کنیم، مقاصد نظام درباره مواد مخدر بهتر تحقق خواهد یافت».

همچنین معاون قضائی دادگستری استان تهران هم گفته بود: «تغییر قوانین مربوط به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در کاهش آمار اعدام تأثیرگذار است.»

معاون حقوقی قوه قضائیه اما دو سال پس از تقدیم لایحه حذف مجازات اعدام به مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «جایی ندیدم که رئیس قوه‌ قضاییه مطرح کند که لایحه‌ای در حال تهیه است.»

مخالفان مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر استدلال می‌کنند که اعدام مجرمان تأثیری در کاهش مصرف مواد مخدر در ایران ندارد و فقط آمار اعدامیان را افزایش می‌دهد و زمینه‌های انتقاد سازمان‌های حقوق بشری جهان را فراهم می‌کند.

خداییان به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: « فکر نمی‌کنم رئیس قوه با این موضوع مخالف باشد که اگر می‌خواهیم مجازات اعدام را حذف کنیم چه جایگزینی قرار دهیم؟ آیا حبس ابد جایگزین مناسبی است؟ هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم.»

بحث لایحه تعدیل مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر در حالی مجدداً مطرح می‌شود که هفته گذشته محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، از ارائه پیشنهاد غرب برای مذاکره درباره موضوعات حقوق بشری با ایران خبر داده و گفته بود که مذاکرات مقذماتی محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی درباره این موضوع پیشرفت داشته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.