ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش پرسش‌انگیز تعداد دختران در رتبه‌های برتر کنکور

رتبه‌های برتر کنکور امسال اعلام شدند. ٢٦ نفر برتر این آزمون مرد و ١٠ نفر آنها زن هستند. دلیل کاهش تعداد دختران در رتبه‌های برتر معلوم نیست.

نفرات برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در ایران اعلام شده و از صبح روز چهارشنبه روی سایت سازمان سنجش آموزش قرار گرفته اما نتایج اعلام شده، امسال از نطر جنسیت برگزیدگان تعجب‌انگیز بود چون به گفته ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، ٢٦ نفر برتر این آزمون مرد و ١٠ نفر آنها زن هستند.

در حالی که ٥٩ درصد قبول‌شدگان آزمون سراسری زن هستند، اما زنان در رتبه‌های برتر آزمون سراسری از مردان بسیار کمترند. در گروه ریاضی و فنی، تمام ١٠ نفر قبول‌شده پسر هستند و تنها در گروه هنر، سه نفر برتر اعلام‌شده دختران هستند.

روزنامه شرق در ایران گزارشی در این زمینه منتشر کرده و و با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدایی دهه ٨٠، نسبت تعداد نفرات برتر دختر و پسر تقریبا برابر یا برعکس پنج سال اخیر در دهه ٩٠ بوده است؛ این نتایج را متفاوت با این دوره زمانی دانسته است.

بر اساس این گزارش، در سال ٨٤ نسبت نفرات برتر دختر و پسر در دو رشته تجربی و انسانی برابر بوده و تعداد پسران برتر در گروه فنی و ریاضی بیشتر بوده است.

روزنامه شرق با حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش، گفت‌وگو کرده و بیشتر بودن حضور مردان در رتبه‌های برتر نسبت به زنان را مسئله‌ای قابل‌بررسی دانسته است.

او گفته: «در مجموع باید بگویم که امسال هم تعداد داوطلبان دختر بیشتر از پسران بود و تعداد کسانی هم که در جلسه آزمون حاضر شدند نیز نشان می‌داد که تعداد زنان بیشتر است و اتفاقا تمامی دختران مجاز به انتخاب رشته شدند، اما اتفاقی که در رتبه‌های برتر افتاده، نیاز به بررسی بیشتری دارد.»

او تصریح کرده: « تعداد افراد ثبت‌نامی برای شرکت در آزمون سال ٩٥، ٨٦٠٫٤٣٧ نفر بود که از این تعداد ٥٩٠٫١٤٣ نفر زن بوند و ٣٥١٫٢٩٤ نفر مرد بودند. به عبارت دیگر ۵۹.۱۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و ۴۰.۸۳ مرد بودند. از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که هرکسی در جلسه آزمون حاضر باشد، مجاز می‌شود.»

مشاور عالی سازمان سنجش گفته: «از ٨٦٠٫٤٣٧ داوطلب ثبت‌نام‌کننده، ٧٧٢٫٩٨٢ نفر حاضر در جلسه آزمون بودند که ٤٦٠٫٧٨٦ نفر زن و ٣١٢٫١٩٦ نفر مرد بودند. به‌عبارتی۵۹.۶۱ درصد حاضران زن و ۴۰.۳۹ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. پس اینجا هم تعداد زنان بیشتر شد و با توجه به قول ما، همه زنان نیز مجاز به انتخاب رشته شدند. این روند در کل آزمون بود.»

توکلی با اشاره به اینکه چندین سال است میزان شرکت‌کنندگان زن در آزمون سراسری بیش از مردان بوده، گفته: «همین ماجرا باعث می‌شود که تعداد قبولی زنان نیز بیشتر باشد و صرف کسب رتبه‌های برتر چیزی را درباره قبولی آنها تغییر نمی‌دهد، هرچند که این مسئله هم نیاز به بررسی دارد.»

البته گفته‌های توکلی تمام ماجرا نیست. چون به دنبال اعمال تبعیض جنسیتی در انتخاب برخی از رشته‌ها، احتمال قبولی دختران در برخی رشته‌ها به صفر می‌رسد.

همچنین دختران اگر در انتخاب رشته‌، دانشگاهی را انتخاب کنند که قانون تفکیک جنسیتی در آن اعمال شده، به طور کلی نسبت به پسرها شانس کمتری برای قبولی خواهند داشت، چون تعداد شرکت کننده‌های پسر طبق آمار به مراتب کمتر از دختران است اما ظرفیت پذیرش دختران کمتر از پسران است.

طبق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور، تعداد داوطلبان در گروه ریاضی ١٦٢هزار و ٧٣١ نفر، تجربی ٥١٩هزار نفر، انسانی ١٦١هزار نفر، هنر ٩هزار و ٩٦٧ نفر و زبان، شش‌هزار  و ١٩٨ نفر بود.

ظرفیت‌های اعلام‌شده به سازمان سنجش و آموزش مجموعا ٧٥٠‌هزار نفر است و شانس قبولی در دو گروه ریاضی و فنی و انسانی بیشتر از گروه‌های دیگر است، همچنین ظرفیت در گروه تجربی کمتر از سایر گروه‌هاست و ٥٩ درصد قبول‌شدگان در این رشته‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرگالش

    بابا اینا یه چرت و پرتی گفتن الان من به لحاظ فیزیولوژیک مرد بودم یعنی هستم منتها از سال 89 در ده ها آزمون استخدامی شرکت کردم و در گزینش رد شدم رد! اینها مگه براشون کاری داره که رد کنن؟ اتفاقا" اینا دلشون خوشه که ملت دانشگاه برن حتی دکترا هم بگیرن بعد که بخاطر ندانم کاری مسئولین و عدم تناسب آنچه خواندند با واقعیت جامعه یا مجبورن به خارج برن یا اینکه کاری انجام بدن که هیچ ارتباطی به تحصیلاتشون نداره بگمان من این حرفای مسئولین سازمان سنجش رد گم کنی هست الان فردا امامای جمعه میان میگن دخترا بی حجاب شدن و دیگه کنکور قبول نمیشن!!!!!! باور کنید میگنا...

  • مریم

    از این سیستم بعید نیست که نمرات و رتبه شرکت کنندگان را تغییرداده و مطابق هدفشان که دورکردن زنان از جامعه است نتایج را اعلام کرده باشند.

  • سرگالش

    این حسین توکلی دیگه قرار نیست بازنشسته بشود؟! بی سرو صدا به جنتی گفته ذکی