ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مناطق آزاد تجاری تکرار تعدیل اقتصادی است

فرشاد مومنی مدرس اقتصاد در ایران می‌گوید که سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی تکرار تجربه شکست‌خورده تعدیل اقتصادی است که دستاوردی جز فساد، فقر و فلاکت نداشته است.

دولت حسن روحانی همچنان به دنبال افزایش مناطق آزاد تجاری است و گروهی از نمایندگان مجلس نیز خواستار ایجاد منطقه آزاد در حوزه انتخابیه خود هستند. یک کارشناس اقتصادی اما می‌گوید که دستاورد این مناطق فساد اقتصادی، فقر و فلاکت است.

فرشاد مومنی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی را شکست‌خورده و تکرار تعدیل اقتصادی می‌داند.

فرشاد مومنی، کارشناس مسائل اقتصادی ایران می‌گوید که مناطق آزاد تجاری تنها بستری برای منتفع شدن گروه‌های خاص را فراهم می‌آورد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، «ایلنا» تجربه مناطق آزاد تجاری ایجاد شده را «ناموفق و شکست‌خورده» دانست و گفت که در این مناطق «علاوه بر تضییع نهادینه حقوق نیروی کار، بستری برای فرار از قوانین اقتصادی فراهم می‌شود که تنها گروه‌ها و افراد خاص از آن منتفع می‌شوند».

پیش از این تشکل‌ها و فعالان کارگری نیز مخالفت خود را با گسترش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اعلام کرده و از دولت خواسته بودند که این لایحه را بازپس بگیرد.

به گفته مومنی، این مناطق به «گریزگاه مالیاتی، محلی برای پولشویی و بستری برای قانونی کردن قاچاق کالا» تبدیل شده‌اند.

این استاد دانشگاه برنامه‌های اقتصادی دولت روحانی را «نامنسجم، شتاب‌زده و بی‌بنیه» خوانده که در آینده ایران را با«لطمه‌های جدی» روبه‌رو خواهد کرد.

او گفت که بسته سیاست‌های اقتصادی دولت که در سال‌های گذشته اجرایی شده‌اند، با شکست مواجه شده و به نفع گروه‌های «پر نفوذ و عمدتا غیر مولد» بوده است.

مومنی در ادامه با اشاره به تمایل دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت که «در سطح مجلس و دولت اراده غیر متعارفی برای آزمون سنجیدن آموزهای شکست خورده، پرخسارت و فاجعه‌آمیز وجود ندارد.»

به گفته این کارشناس اقتصادی، تجربه ۲۵ ساله مناطق آزاد تجاری نشان می‌دهد که هم در مجلس و هم در دولت، «تمایل بر اولویت دادن به  منافع گروه‌های غیر مولد و رانت‌جو بیشتر بوده است».

آزادسازی منافع گروه‌های خاص را تامین می‌کند

فرشاد مومنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو باردیگر سیاست‌های اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی که با عنوان «تعدیل اقتصادی» اجرایی شد را مورد نقد قرار داد و گفته است که دستاورد این برنامه برای ایران «فقر، فلاکت، نابسامانی‌ها و پس‌افتادگی‌های بزرگ» بوده است.

او با بیان اینکه برنامه تعدیل شکست خورده، افزود: «پرسش این است که با وجود این شکست فاجعه‌بار و پرخسارت مشاهده شده، چرا باز اصرار بر استمرار چنین سیاستی است».

مومنی سیاست‌های آزادسازی اقتصاد را که در دستور کار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفته، برای اقتصاد و جمعیت همراه با «فجایعی» دانست و گفت: آزادسازی «برای یک اقلیتی چه در درون دولت و چه در بین بازیگران اقتصادی می‌تواند منافع کوتاه‌ مدت قابل اعتنایی به همراه داشته باشد».

این استاد دانشگاه مدافعان آزادسازی را کسانی دانست که «در راستای منافع خود اقدام به دستکاری واقعیت‌ها می‌کنند، مسائل غیر مهم را مهم جلوه می‌دهند، واقعیت‌های محرز شده را پنهان می‌کنند و به شکل وارونه به نمایش می‌گذارند».

مومنی با بیان اینکه تجربه مناطق آزاد شکست خورده و دستاوردی جز فساد و نابودی بنیه تولیدی ایران نداشت، گفت: «وقتی می‌بینیم که اصرارهای غیرعادی برای تکرار این تجربه شکست خورده وجود دارد، ما می‌توانیم به لحاظ فکری بگوییم آنهایی که به صورت صادقانه خیری در استمرار این وضعیت جست‌وجو می کنند بازی خورده‌اند و یا آلت دست گروه‌های پر نفوذی هستد که ردگیری منافع آنها در نطقه مقابل منافع ملی قرار دارد.»

براساس لایحه دولت که یک فوریت آن به تصویب مجلس نیز رسیده، هفت منطقه آزاد تجاری جدید و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در ایران ایجاد خواهد شد. این لایحه پیشتر در مجلس نهم به تصویب نمایندگان نرسیده بود. اما اکبر ترکان رئیس شورای عالی مناطق آزاد گفته بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته، مجلس دهم به این لایحه رای مثبت خواهد داد.

در همین زمینه

نیمه پنهان اصرار دولت برای ایجاد مناطق آزاد

«لایحه مناطق آزاد یورش قانونی به حقوق کارگران است»

مناطق آزاد تجاری؛ امنیت سرمایه‌گذاران و استثمار کارگران

ارسال دوباره لایحه ایجاد مناطق آزاد هفت‌گانه به مجلس

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    جناب مومنی سلام....این دولت وما قبل های آن نسبت به سه چیز مصونیت پیدا کرده وعین خیالشان نیست..فقر تورم فساد وناامیدی مردم از زندگی برای دولتیان ما امری عادی شده است فقط نعره میزنند واز پس نعره های کریه الصوت چیزی شنیده نمیشود....این حضرات صبح که از خواب بیدار میشوند فکر وذکرشان علم روز اقتصاد ودرآمد ملی وآسایش ملت ایران نیست .قبل از صبحانه ابتدا خورجین بشار اسد را پر میکنند سری به قلک شیخ نصرالله میزنند وآنرا شارژ میکنند بعد کارت خوان حوثيها و عراق و.........پر کرده سپس صبحانه خورده ودر فکر چاپیدن ملت به طرق مختلف نقشه میکشند...شکر ومرغ وگوشت یکباره مورد حمله سایبری قرار میگیرند....آب وبرق وگاز دریک حرکت خودش یکباره مورد تهاجم وحشیانه دشمن قرار گرفته وفتح الفتوح میشود...اجاره مسکن یکباره بیش از هفتاد درصد بالا میرود وآقایون نظاره گرندو.............این وسط من معلم بازتشسته تک حقوق که زیر یک ونیم در آمد داشته وباید پنجاه درصد حقوق را به مالک بدهم بازنده اصلی بازی هستم.....من باختم که چهار روز از ماه گذشته بمدت بيست وشش روز دیگر باید جلوی زن وفرزند شرمسار شوم..... من باختم که سی سال بیهوده عمرم در آموزش وپرورش هدر رفت

  • احمد

    منا ق ازاد برای منطقہ ھائی کہ در کل بہ درامد مالیاتی احتیاج چندانی و یا اصلا نداشتہ باشند و یا کارھای تولیدی بصورت ان وہ انجام نمی دھند مثل شیخ نشینان،با درامد زیاد و جمیعت کم،۔ بلہ بدین صورت تولید کار خواھد شد،اما نہ تولید،اما برای ایران مثل سم خواھد بود،۔