ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موازی‌سازی به سبک خامنه‌ای

فعالیت "بنیاد برکت" در کمتر از یک‌دهه بیش از سی‌صد برابر افزایش یافته است و مسئولیت برخی وزارت‌خانه‌ها به این بنیاد واگذار شده است تا دولت موازی در نهاد رهبری شکل بگیرد.

در حالی که هیئت دولت جمهوری اسلامی از تامین اعتبار هزینه پروژه‌های عمرانی ناتوان است، فعالیت بنیادها و نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی گسترش یافته است.

محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران و محمد مخبر رئیس "ستاد اجرایی فرمان امام" و نفر اول بنیاد "برکت"

بنیاد "برکت" روز به روز فربه‌تر می‌شود و تعداد پروژه‌های عمرانی واگذار شده تحت عنوان «محرومیت‌زدایی» به این بنیاد و بسیج سازندگی افزایش می‌یابد.

به گفته معاون امور زیربنایی  بنیاد برکت، پروژه‌های این بنیاد طی ۹ سال گذشته ۳۹۴ برابر افزایش داشته است. این مقام مسئول در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی برکت گفته است که هم اکنون این بنیاد ۹ هزار ۵۸ پروژه را به اتمام رسانده و یا در دست اجرا دارد.

محمدرضا شریف‌نیا گفته است که این بنیاد ۹ سال قبل تنها ۲۳ پروژه را در اختیار داشت اما تا پایان سال گذشته سه هزار و ۵۹۳ پروژه را به مرحله بهره‌برداری رسانده و ۵ هزار و ۴۶۵ پروژه در دست اجرا دارد.

آن‌گونه که در وب‌سایت این بنیاد آمده، اغلب پروژه‌های برکت در مناطق مرزی و محروم ایران صورت گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برکت در مناطق محروم ۵۸ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. بخش زیادی از این اعتبار برای ساخت مدرسه، مسجد و اماکن مذهبی و خدمات درمانی هزینه شده است.

مدیرعامل این بنیاد گفته است که همه اقدامات بنیاد برکت بر اساس فرامین رهبر جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

علاوه بر فعالیت‌هایی که تحت عنوان محرومیت‌زدایی صورت می‌گیرد، بنیاد برکت اقدام به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی نیز کرده است.

بیشتر بخوانید: دستگاه ولایت و پایه‌های اقتصادی اقتدار آن

برپایه اظهارات مسئولان برکت، این بنیاد در هشت سال گذشته ۲۶۱ پروژه اقتصادی و کارآفرینی را به مرحله اجراء رسانده است که از این تعداد ۶۱ پروژه در سال گذشته و دو ماه نخست امسال تکمیل شده‌اند.

در کنار بنیاد برکت، سازمان بسیج سازندگی نیز به دستور رهبر ایران فعالیت‌هایش را در مناطق محروم افزایش داده است. علاوه بر این پس از مرگ واعظ طبسی، ابراهیم رئیسی رئیس تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت که فعالیت‌های حمایتی و فقرزدایانه این سازمان افزایش خواهد یافت.

در کنار این سه مجموعه کمیته امداد و بنیاد مستضعفان هم فعالیت‌های خود را با عنوان «محرومیت‌زدایی» و «حمایت از خانوارهای کم‌درآمد» انجام می‌دهند.

این بنیادها که خارج از کنترل نهادهای نظارتی هستند، در دو دهه گذشته بخش زیادی از اقتصاد ایران را به تملک خود درآورده‌اند. افزایش فعالیت اقتصادی بنیادها و نهادهای این‌چنینی در شرایطی صورت گرفته که دولت برای تامین اعتبار پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی ناتوان است.

دولت موازی در سایه رهبری

گسترش فعالیت این نهادها که تا به امروز نیز مجلس و دولت نتوانسته‌اند راهی برای مالیات‌ستانی از آن‌ها بیابند، نشانه‌ای است از میل شدید رهبر جمهوری اسلامی به «ساختن سازمان‌ها و نهادهای موازی».

به گفته ناطق نوری که ریاست دفتر بازرسی رهبر ایران را برعهده دارد، خامنه‌ای میل زیادی به سازماندهی دارد و نهاد رهبری همزمان با انتخاب او به عنوان رهبر شکل گرفته است.

رهبر ایران پیش از این با تشکیل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و بازگذاشتن دست این سازمان برای فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی، از اختیارات دولت کاسته بود. به گونه‌ای که در یک دهه گذشته اطلاعات سپاه به نهاد مرجع برای دستگاه قضایی و نظارتی تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد پس از این تجربه، او این بار وزارت‌خانه‌های اقتصادی و اجتماعی را نشانه رفته و وظایف و اختیارات آنان را به نهادهای زیرمجموعه دفتر رهبری واگذار کرده است تا یک دولت موازی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی شکل بگیرد که هم اختیار و امکانات بیشتری در اختیار دارد و هم برای او قابل اعتماد‌تر است.

پیامد این وضعیت هم همان جمله محمد خاتمی در پایان دور نخست ریاست‌جمهوری اش است که گفته بود؛ رئیس قوه مجریه «تدارکاتچی نظام است».

در همین زمینه

آیا باید در انتظار پوست‌اندازی بنیاد مستضعفان بود؟

گروه‌های جهادی بسیج؛ تبلیغ مذهبی به اسم محرومیت‌زدایی

بسیج ۵۰۰ قطب صنایع تبدیلی ایجاد می‌کند

نهادهای‌ عام‌المنفعه؛ بنگاه‌داری به نام محرومان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    فقط باید گفت وهرروز گفت:سگ تو روح شاه بزدل وترسو که مملکت را دودستی به روضه خوانها داد سگ تو روحش

  • بنی بشر

    جمهوری اسلامی تنها یک است. نه جمهوری است و نه حتی اسلامی! البته من هیچ دفاعی از این رژیم و حکومت نمی کنم. ======================================================= ویکی پدیا: جُمهوری نوعی حکومت است که در آن مسئولین حکومتی موروثی انتخاب نشوند، ریاست کشور با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم برگزیده شده و دوران تصدی او محدود باشد. تاکید اصلی مفهوم جمهوری بر عدم وجود منسبی دائمی برای شخص اول مملکت است. جمهوری از نظر مفهوم واژه بیش‌تر درجاتی از مردم‌سالاری را نیز در بر دارد. اما، در عین حال، بسیاری از دیکتاتوری‌های غیر سلطنتی نیز ممکن است به این نام نامیده شوند و در این وجه، حکومت جمهوری تنها به معنای حکومت غیر سلطنتی است. ==================================================== از آن جا که رژیم و حکومت در ایران، بر اساس یک قرائت خاص از شیعه امامیه است و منافی همچنین عقیده اکثریت مسلمانان دارد / بلکه عملا تبعیض میان شیعه امامیه باب قیه مدعیان مسلمانی می گذارد چون ولایت فقیه تا همیشه حق شیعه می داند!/، اشکالت جدی گرفته اند بر اسلامیتش- نقض حقوق بشر و اجباری کردن و تحمیل عقاید و اصل لاکراه ی دین! و اساس نمی تواند هیچ نوع رژیم و حکومتی در جهان اسلامی دانست/ چون در نهایت یک قرائت از فرقه و مذهب اسلامی ملاک و معیار قرار می گیرد. ================================================ در واقع اگر بخواهیم نام واقعی جمهوری اسلامی ایران ترجمان کنیم می توان گفت: نظام ولایت فقیه / حکومت خامنه ای! ===============================================

  • اندیشه و دریافت

    شاید فصتی دیگر پیش نیاید. مدتهاست ذهنم سوالی مهم مشغول کرده بر مبنی اینکه: آیا دیکتاتوری و مخلافتش، دارای عمده اش بر اساس جنبه های علمی است؟! منظور از مخلافت دیکتاتوری، مانند ساختارهای تروریستی و وحشت افکنی و سازمان های مخوف اطلاعاتی و مخفی و جاسوسی، سرکوب های نامحدود حتی در حوزه خریم شخصی، مثلا به روابط جنسی خصوصی مردم هم کار دارند! مواردی چون شکنجه، محرومیت شدید، عقب مانده نگه داشتن وضعیت مادی و معنوی مردم (استضعاف) و امثالهم. پرسشم این است جنبه های علمی این موارد وجود دارد، یعنی از راه علم تجربی به این مخلفات دیکتاتوری رسیده اند و مثلا روش های دمکراتیک نادرست یا ناکافی داسته اند از لحاظ علمی! و اینکه بادهی و بهره وری و مقرون به صرفگی حتی دارد؟!و اینکه نسبتش با معیارهای عقلانی-اخلاقی چگونه است؟ ایکاش افراد کارشناس که تحقیقاتی کرده اند بزودی مقالاتی در باره سوال این ناچیز ارائه دهند.

  • سهیلا

    معلوم نیست این حکومت چیه اصلا. طویله است. مفت خورها فقط پول مردم را مصرف و حیف و میل می کنند. صد رحمت به رضاخان و محمدرضا شاه. لااقل اونها کشور را پیشرفت می دادند و می ساختند. کشور که افتاد دست ملا معلوم نیست چطور داره میگرده. شده یه طویله که ملاها دارن نشخوار می کنند. این یعنی حکومت مستضعفانه. همه را به خاک سیاه نشاندند.