ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جعفری دولت آبادی: درباره حجاب اقدامات سرهنگی ضروری است

دادستان تهران گفته است در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی‌ست، اقدامات مقابله‌ای یا به قول معروف اقدامات سرهنگی ضروری‌ست.

دادستان تهران با مسئولان دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، پلیس و سیاستگذار مرتبط با آسیب‌های اجتماعی جلسه‌ای برگزار کرده است. او گفته: «اگر چه اقدامات فرهنگی در حوزه‌ عفاف و حجاب راهکار اساسی است، اما در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی است اقدامات مقابله‌ای یا به قول معروف اقدامات سرهنگی نیز ضروری است.»

تلاش‌ برای توجه دادن افکار عمومی به موضوع حجاب اجباری و کوشش‌ها برای اختیاری کردن حجاب در ایران به “جنگ نرم” تعبیر می‌شود و مقام‌های عالی‌رتبه مذهبی، سیاسی و حتی نظامی در مقابل آن موضع می‌گیرند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی اخیرh گفته است که بحث‌های انحرافی همانند الزامی یا اختیاری بودن حجاب جایی در جمهوری اسلامی ندارد.

۳۷ سال پس از انقلاب اسلامی در ایران، حکومت همچنان به روش‌های مختلف با افرادی که حجاب اجباری را به چالش می‌کشند مبارزه می‌کند و در این راه از روش‌های مختلفی مانند گشت‌ارشاد یا کنترل لباس‌های عرضه شده در فروشگا‌ه‌ها استفاده می‌کند.

دولت آبادی در بخش دیگری از این جلسه گفته که ارتباط میان اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای مانند دو روی یک سکه است: «گاه مقابله ممکن است به تنهایی کفایت کند و به کمک پیش‌گیری ‌رود اما به هر حال اقدامات مقابله‌ای باید در حد ضرورت به کار گرفته شود.»

دادستان تهران همچنین گفته که در اقدامات پیش‌گیرانه باید بر جوانان و نوجوانان تمرکز شود و آگاه‌سازی جوانان در اولویت اول قرار گیرد.

دادستان تهران گفته که درباره حجاب هم  اقدامات ایجابی لازم است و م اقدامات سلبی و دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه با هم هماهنگ باشند اما نیستند.

جعفری دولت‌آبادی گفته: «اگر چه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب اقدامات فرهنگی، است، اما نباید تأثیر اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری در مبارزه با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی نادیده گرفته شود.»

او برخی از مسوولان دولت سابق و فعلی را متهم کرده که وقتی کاری در حال انجام است و به نقطه خوبی می‌رسد آنها این عزم جدی را سست می‌کنند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران گفته: «وقتی برخی مسئولان به مردم می‌گویند ماهواره منشأ بی‌عفتی است اما برخی دیگر مسوولان فرهنگی خلاف قوانین موجود اعلام می‌دارند که استفاده از ماهواره بلامانع است؛ طبیعی است که مردم با تردید مواجه می‌شوند.»

دادستان تهران گفته عده‌ای توجیه می‌کنند که جهان، جهان تمدن و اینترنت است و برای استفاده از ماهواره باید راهکارهای جدید پیدا کرد که البته کسی با راهکارهای جدید مخالف نیست؛ اما مسئولان فرهنگی نباید طوری سخن گویند که گویی استفاده از ماهواره مجاز  شده است و چنین وانمود کنند که باید در برابر تهاجم ماهواره تسلیم شد.

به نظر می‌رسد اشاره او به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی و حسن روحانی است که درباره استفاده از ماهواره صحبت‌های را مطرح کرده بودند.

حسن روحانی چهارشنبه ۲۰ مرداد، جمع‌آوری تمام گیرنده‌های ماهواره را ناشدنی دانسته و گفته بود: «آیا می‌توانیم بگوییم فضای مجازی، دنیای دیجیتال و ارتباط اینترنتی ممنوع است و باید تمام شبکه‌های اجتماعی فیلتر شود؟ می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟»

علی جنتی هم ماه گذشته گفته بود که با در نظر گرفتن قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره دست‌کم ۷۰ درصد مردم ایران خلاف قانون رفتار می‌کنند. او همچنین به خبرگزارس مجلس گفته بود که می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.

دادستان تهران با اشاره ضمنی به فائزه هاشمی که گفته بود مردم به خاطر عملکرد حاکمیت از دین گریزان شده‌اند، با رد این اظهارات با تأکید بر اینکه نظام دینی وظیفه‌ هدایت مردم را بر عهده دارد، گفت: این رفتارها و بیان چنین اظهاراتی از سوی مسوولان نسبت به وضعیت  عفاف و حجاب جامعه، آثار سوء بر جای خواهد گذاشت.

فائزه هاشمی، ماه گذشته با بیان این که  گفته بود: «اگر ما حجاب خانم‌ها را با ۱۰ الی ۱۵ سال پیش مقایسه کنیم و برگردیم به اول انقلاب می‌بینیم سال‌به‌سال حجاب کم‌رنگ‌تر شده است.»

دادستان تهران همچنین معتقد است که برای مبارزه با جرایم، اقدامات سلبی هم مورد نیاز است و اقدامات باید متمرکز باشد و ریشه‌ها خشک شود.

او گفته که در جلسه‌ با مسئولان اتحادیه‌های پوشاک از آنها پرسیده شده که چرا اتحادیه صنف پوشاک اجازه می‌دهد لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی در کشور تولید یا در بازار عرضه شود و به جای اینکه پلیس اقدام به بستن فروشگاه‌هایی کند که در آنها پوشاک نامناسب عرضه می‌شود، خود اصناف باید این کار را بکنند.

دولت‌آبادی گفته: «اگر می‌خواهیم مبارزه با بدحجابی تعمیم پیدا کند باید نقش مردم را توسعه دهیم و نمی‌شود فقط پلیس و دادستانی وارد این مبارزه شود.»

او البته دخالت دستگاه‌های مرتبط را در چنین اقداماتی لازم دانسته به این نحو که ابتدا از فعالیت کارگاه‌های تولید انبوه البسه و اقلام ضد فرهنگی توسط اتحادیه و یا پلیس جلوگیری به عمل آید و سپس به عرضه‌ مظاهر آن در صنوف پرداخته شود.

جعفری دولت‌آبادی همچنین بر مسدود کردن منافذ ورود آسیب‌های اجتماعی مانند «کارگاه‌های تولید انبوه لباس‌های مبتذل و خلاف عفت عمومی» تاکید کرد.

به گفته دادستان تهران دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با عفاف و حجاب شامل جرایم رایانه‌ای (ناحیه ۳۱)، دادسراهای فرهنگ و رسانه، ارشاد و شهید مقدس تشکیل شده اما با وجود این دادسراها، عدم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با موضوع، مانع از پیشرفت امور شده است.

دادستان تهران ادامه داد: جمهوری اسلامی هر زمان در مورد موضوعی اراده کرده موفق عمل کرده است و از آنجایی که جنس مسائل فرهنگی متفاوت است طبیعتاً ممکن است راهکارهای مبارزه در خصوص عفاف و حجاب متفاوت باشد.

در این جلسه همچنین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم اظهار نظر کرده و گفته است: «پلیس مخالف اقدامات فرهنگی نیست و این‌گونه اقدامات در حوزه‌ عفاف و حجاب اولویت دارد؛ اما وضعیت فعلی حجاب و عفاف زیبنده جامعه اسلامی نیست و با رصد وضعیت حجاب طی ۱۵ سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم که به تدریج وضع بدتر شده است.»

به گفته فرمانده انتظامی پلیس تهران، نیروی انتظامی طی سال گذشته بیش از ۴۴۰۰ با مغازه پوشاک را به لحاظ تخلف در ارائه‌ پوشاک مبتذل و خلاف عفت عمومی پلمپ کرده‌ است.

دادستان تهران، در این جلسه یکی از معاونان خود را مسئول تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دادستانی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، پلیس و دو نماینده از دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کرده است.

قرار است جلسه‌های بعدی هر ۱۵ روز یک بار برگزار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    آقای جعفری صادقانه میگوید دین اسلام دین فرهنگی نیست سلب آزادی های فردی و اجتمایی فقط با زور شمشیر بدستها و کشور گشایان و جلادان آنروز در طول تاریخ برقرار شده و اکنون هم بمب گزاران و جاهلان و تروریست ها پرچم آنرا برافراشته اند ببینید داش و جمهوری اسلامی و طالبان چه کسانی هستند فاسدان زورگو و انسان ستیز