ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار و بازجویی دو تن از معترضان به اعدام زندانیان اهل سنت

مقامات اطلاعاتی سنندج با احضار و بازجویی دو تن از کسانی که به اعدام گسترده زندانیان اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج اعتراض کرده بودند آن‌ها را متهم به تشویش اذهان عمومی، مخالفت با نظام و زیر سئوال بردن قوه قضائیه کردند.

اداره اطلاعات سنندج حسن امینی و هاشم حسین پناهی، دو تن از کسانی که به اعدام گسترده زندانیان اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج اعتراض کرده بودند را احضار کرد و مورد بازجویی قرار داد.

حسن امینی

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخارا در سنندج و مفتی و حاکم شرع این شهر به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که هفته گذشته در اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی قرار گرفته است.

او دلیل این اقدام را انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام‌های دسته‌جمعی اخیر در زندان رجایی‌شهر و دیدار با خانواده‌های اعدام‌شدگان عنوان کرد و گفت به تشویش اذهان عمومی، مخالفت با نظام و زیر سئوال بردن قوه قضائیه متهم شده است.

بر اساس گزارش‌ نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد دست‌کم ۲۰ نفر از زندانیان اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

دستگاه قضایی ایران با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه، حکم اعدام این افراد را صادر کرده بود، اما جزئیات فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت شفاف و روشن بیان نشد. این اعدام‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی مورد اعتراض قرار گرفت.

به‌گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران بسیاری از این افراد به‌رغم اتهامات سنگینی که به آن‌ها وارد شده بود از دسترسی به وکیل خصوصی محروم و روند برگزاری دادگاه غیرشفاف و تنها مبتنی بر اظهارات دستگاه‌های اطلاعاتی بوده است.

حسن امینی روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه با انتشار بیانیه‌ای اعدام‌شدگان را جوانانی متدین و پایبند به باورهای اهل سنت دانسته و گفته بود ابتدائی‌ترین حقوق دینی و قانونی آن‌ها سلب شده است.

در پی انتشار این بیانیه، او به اداره اطلاعات سنندج احضار شد و در روزهای شنبه و یکشنبه، ۱۶ و ۱۷ مرداد ماه تحت بازجویی قرار گرفت.

امینی که در دهه ۶۰ به‌مدت پنج سال زندانی بوده یک بار نیز در ۳۱ تیرماه ۸۸ بازداشت و دهم مرداد همان سال با قرار وثیقه آزاد و سپس ممنوع‌الخروج شد. او یک بار نیز در گفت‌وگو با زمانه به نقض حقوق اهل سنت در ایران اعتراض کرده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین اعلام کرده است که به غیر از حسن امینی، هاشم حسین پناهی دیگر کسی است که روز گذشته ۱۸ مردادماه در اداره اطلاعات سنندج بازجویی شده است.

این کمپین جزئیات بیشتری از بازجویی هاشم حسین پناهی منتشر نکرده است.

دو روز پس از اعدام اهل سنت در زندان رجایی‌شهر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها گفت، با حساب این اعدام‌ها، شمار اعدام‌شدگان در ایران در سال ۲۰۱۶ به ۳۰۰ مورد نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.