ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری: رئیسی، نیری و پورمحمدی درباره فایل صوتی آیت‌الله منتظری توضیح دهند

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران سخنان آیت‌الله منتظری در فایل صوتی درباره کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را «از سر دلسوزی برای انقلاب» دانست و خواهان روشن شدن ماجرای این فایل شد.

مقامات ایرانی همچنان درباره فایل صوتی آیت‌الله منتظری در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی اظهارنظر می‌کنند. در حالی که تقریباً همگی سخنان آیت‌الله منتظری را محکوم کرده‌اند، علی مطهری آن را «از سر دلسوزی برای انقلاب» خوانده و گفته است ماجرا باید روشن شود.

علی مطهری: این‌که ماجرا چه بوده درست برای ما روشن نیست.

علی مطهری در یادداشتی که سه‌شنبه ۲۶ مرداد در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گذاشته، صحت انتساب این فایل به آیت‌الله منتظری قطعی دانسته و نوشته است: «صحبت‌های ایشان از روی دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی بوده ولی این‌که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلاً ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست.»

سایت رسمی آیت‌الله حسینعلی منتظری ۱۹ مردادماه یک فایل صوتی را برای اولین بار منتشر کرد که در آن آیت‌الله منتظری درباره کشتارها و اعدام‌های سال ۶۷ صحبت و انتقاد می‌کند. این فایل مربوط به دیدار آیت‌الله منتظری با حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ است. از این سه نفر به‌عنوان اعضای «هیأت مرگ» در کشتار تابستان ۶۷ یاد می‌کنند.

علی مطهری اطلاعات در این‌باره که حکم اعدام زندانیان سیاسی از طرف آیت‌الله خمینی بوده و آیا حکم به‌درستی اجرا شده را «ناقص» خوانده و افزوده است: «خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌اند توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود.»

نایب رئیس مجلس ایران در همین حال نوشته است که انقلاب ایران در مقایسه با انقلاب‌های دیگر «با مخالفان خود با رأفت بیشتری برخورد کرده است و نباید چهره آن مخدوش جلوه داده شود.»

در پی انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، برای نخستین بار بسیاری از مقامات حکومتی ایران مجبور شدند درباره کشتار گسترده زندانیان سیاسی در سال ۶۷، اگرچه بسیار محدود، اظهارنظر کنند. این اظهارنظرها بیش از آن‌که روشنگر جزئیات ماجرا باشد حمله به آیت‌الله منتظری بوده است.

در آخرین سخنان از این نوع آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه ۲۵ مرداد بدون اشاره مستقیم به فایل صوتی، به‌طور ضمنی به آیت‌الله منتظری حمله کرد و سخنان او در مورد اعدام‌های تابستان ۶۷ را «تشویش اذهان عمومی در امور امنیتی» خواند.

صادق لاریجانی گفت: «آن‌چه از احکام دادگاه‌ها بر حسب موازین شرعی و قوانین انجام شده، قابل خدشه نیست و حکم گروه‌های محارب کاملاً آشکار است».

حکومت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۶۷، چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود را در مدت دو ماه اعدام کرد. اجساد تعدادی از این زندانیان در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق تهران دفن شد و نشانه‌ای از آن‌ها باقی نماند.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای با حضور «هیأت مرگ» بدون هیچ‌گونه حقوق قضائی، از جمله داشتن وکیل، بار دیگر محاکمه و اعدام شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ملت

    در کجای قوانین ایران نوشته شده که کشتار بهترین جوانان ایران ملت را که حتی هیچ سندیتی در وابستگی واقعی به مجاهدین را هم نداشته اند مجاز است از اقای مطهری باید پرسید شما در کجای این ناحق ایستاده اید؟ در جایی که همان اسلام و قرانی شما به ان باور دارید از قصاص و حق مردم سخن میراند. مجازات کشتار انسان همینطور که آیت الله منتظری در نوار به ان میپردازد مطلقا قابل قبول نیست. چگونه است که آقای مطهری حالا اینقدر بی تفاوت به جان این همه آدم بیگناه فقط عذر خواهی را طلب میکند. واقعا در این اسلامیست های خونخوار ذره ای از عدل و انصاف دیده نمیشود. این در جایی است که تمامی کسانی که در ان دوران زیسته اند خوب میدانند که جوان ها ۱۵ تا ۱۸ سال را همین حزب الله ای ها صرفا به خاطر هواداری به زندان های طویل المدت میانداختند و در خیابان ها با زنجیر سر و صورت آنها پاره میکردند.

  • bijan

    مطهری هر چه هست مانند بسیار ی از اصلاح طلبان عافیت طلب نیست و شجاعت ودلیری حق گویی رادارد . ازمیان اصلاح طلبان خط خمینی فقط تاج زاده بود که صادقانه از خانواده های اعدام شدگان عذر خواهی کرد !

  • حمید

    البته من موافق حرف مطهری نیستم ولی ایشون در بسیاری موارد صریح است و قابل احترام. بله در مقایسه با انقلاب روسیه 1917 شاید میگه

  • Ali

    ... می گوید که انقلاب اسلامی تازه خیلی هم با محبت نسبت به انقلاب های دیگر با مخالفان رفتار کرده ،یعنی کم تر کشته.این تخم یک آخوند است و هر کدام می دانند چگونه صحبت کنند