ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت «توسعه مناطق مرزی» را به سپاه واگذار کرد

حضور سپاه پاسداران در پروژه‌های عمرانی دولت افزایش می‌یابد.یک مقام دولتی از واگذاری برنامه‌های «محرومیت‌زدایی در استان‌های مرزی» به سپاه پاسداران خبر داد.

پروژه‌های توسعه و عمرانی مناطق مرزی ایران به سپاه پاسداران واگذار می‌شود. فرمانده قرارگاه خاتم می‌گوید که این نهاد بیش از یکصد هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی را در اختیار دارد.

حسن روحانی در کنار فرمانده سپاه پاسداران

ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ایران. از امضاء تفاهم‌نامه میان دولت و سپاه پاسداران برای تشکیل تعاونی در هفت استان مرزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، رضوی چهارشنبه ۲۷ مرداد در اهواز گفت که این تفاهم‌نامه به منظور حل مشکلات این مناطق به امضاء رسیده است.

به گفته او برپایه این توافق سهم آورده مردم برای مشارکت در این تعاونی‌ها توسط سپاه پاسداران و به صورت وام بدون کارمزد تامین خواهد شد.

رضوی در باره کارکرد این تعاونی‌ها توضیح بیشتری ارائه نکرد اما گفت که هدف از تشکیل این تعاونی حل مشکل بیکاری است.

برپایه گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی نرخ بیکاری در استان‌های مرزی بالاتر از میانگین کشوری است. کرمانشاه، کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های مرزی ایران با نرخ بیکاری بالا به شمار می‌آیند.

توسعه امنیتی

دولت و سپاه در حالی برای اجرای این برنامه به توافق رسیده‌اند که فعالیت‌های اقتصادی سپاه در مناطق مرزی ایران در سال‌های گذشته حساسیت فعالان حقوق اقلیت‌ها را برانگیخته است.

کمپین فعالان بلوچ زمستان سال گذشته گزارش کرد که سپاه تحت عنوان برنامه‌های عمرانی از فقر مردم این مناطق سوء استفاده می‌کند.

در گزارش دیگری در همین زمینه پایگاه خبری «نوای آبیدر» از واگذاری بازارچه‌های مرزی استان کردستان به سپاه پاسداران خبر داد. این خبر پس از آن منتشر شد که دولت جمهوری اسلامی تمهیدات امنیتی را برای جلوگیری از تردد کولبران در کردستان افزایش داد.

اگرچه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم گفته است که این تفاهم‌نامه به منظور توسعه این مناطق صورت گرفته اما افزایش فعالیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در مناطق مرزی نیز می‌تواند یکی از عوامل گسترش فعالیت‌های سپاه تحت عنوان فقرزدایی در این استان‌ها باشد.

علی قاسمی، کارشناس معاونت سیاسی سپاه پاسداران دو سال قبل حضور سپاه در پروژه‌های عمرانی مناطق مرزی ایران را «امنیتی» دانسته و گفته بود که پروژه‌هایی که به سپاه واگذار می‌شود، امنیتی است و بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد.

شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از این تامین امنیت مرزهای شرقی و غربی را به سپاه پاسداران واگذار کرده است. همچنین بسیج سازندگی و بنیاد برکت هم با دستور رهبر جمهوری اسلامی فعالیت‌های خود را در استان‌های مرزی و محروم گسترش داده‌اند.

۱۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه در اختیار سپاه

در خبر دیگری در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء شامگاه سه شنبه ۲۶ مرداد ارزش ۶۵ پروژه‌ای را که در اختیار این نهاد قرار گرفته، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گفته عبادالله عبداللهی قرارگاه خاتم ۵۰۰ پروژه عمرانی ناتمام دیگر را شناسایی کرده و در صورت موافقت دولت، آمادگی تکمیل این پروژه‌ها را دارد.

او گفته است که این نهاد ۵۵ پروژه واگذار شده را تا پایان امسال تکمیل خواهد کرد. عبداللهی همچنین از نامه‌نگاری قرارگاه خاتم با رهبر و رئیس دولت جمهوری اسلامی برای در اختیار گرفتن پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام خبر داده و گفته است که « قرارگاه بازوی اجرای دولت است».

فعالیت‌های اقتصادی سپاه در حالی افزایش یافته که حسن روحانی به هنگام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی نظامیان را یکی از برنامه‌های خود اعلام کرده بود.

در همین زمینه

موازی‌سازی به سبک خامنه‌ای

سوءاستفاده سپاه از فقر در سیستان و بلوچستان

دولت ۵۰ پروژه را به قرارگاه خاتم‌ واگذار کرد

«توافق سپاه و دولت برای ۱۰ ابر پروژه»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کورد بی وطن

    حالا علاوه 68 اسکله قاچاق کل مرزها برای برادران قاچاقچی آزاد شد. اقتصاد و تولید داخلی تعطیل