ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قراردادهای نفتی جدید در اغما؛ درخواست لغو به مجلس رسید

منتقدان قراردادهای نفتی کوتاه نمی‌آیند. حضور زنگنه در کمیسیون انرژی هم نتوانست رضایت آنان را جلب کند. گروهی از نمایندگان لغو قراردادهای جدید را خواستار شدند.

در حالیکه وزیر نفت ایران از اجرای قراردادهای جدید نفتی در مرداد امسال خبر داده بود، گروهی از نمایندگان خواستار ابطال قراردادهای نفتی شدند.

گروهی از نمایندگان مجلس خواستار ابطال قراردادهای جدید نفتی ایران شدند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد به مجلس رفت تا رضایت نمایندگان برای اجرای قراردادهای موسوم به IPC را به دست آرود. شامگاه همین روز سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری‌ها گفت که «وزیر نفت گفت برای رفع نگرانی‌ها، اصلاحاتی در این قراردادها صورت می‌گیرد».

وزیر نفت نیز پس از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی از آمادگی وزارت نفت برای اصلاح قراردادها خبر داد. زنگنه البته باردیگر تاکید کرد که قراردادها نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

او که پیشتر وعده کرده بود که نسل جدید قراردادهای نفتی تا پایان مرداد امسال اجرایی شود، این‌بار گفت که «تا به‌حال هیچ قرارداد نفتی جدیدی منعقد نشده است».

درحالی‌که انتظار می‌رفت دیدار زنگنه با نمایندگان روند اجرایی شدن قراردادهای جدید را تسهیل کند، صبح چهارشنبه ۲۷ مرداد خبرگزاری «فارس» از تهیه طرح دو فوریتی به منظور محدود کردن اختیارات دولت در زمینه قراردادهای نفتی جدید خبر داد.

بر پایه این گزارش «حدود ۵۰ تا ۶۰ نماینده با محوریت برخی از اعضای سرشناس کمیسیون انرژی مجلس» طرحی را تهیه کرده‌اند که براساس آن ماده هفتم قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت نفت «اصلاح و محدود» خواهد شد.

براساس ماده هفت این قانون «شرایط عمومی قراردادهای نفتی با پیشنهاد وزیر نفت به تصویب هیئت وزیران می‌رسد». اما نمایندگان در این طرح دو فوریتی پیشنهاد کرده‌اند که «شرایط عمومی‌، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» تنها پس از تصویب نمایندگان قابلیت اجرایی و اعتبار داشته باشد.

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با وب‌سایت «جماران» ضمن تائید خبر تهیه طرح دو فوریتی گفت که فراکسیون امید پس از بررسی‌های کارشناسی در باره این قراردادها و طرح نمایندگان اعلام موضع خواهد کرد.

درخواست ابطال قراردادهای نفتی

در همین زمینه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی - شانا- که به وزیر نفت نزدیک است، به نقل از چند تن از اعضای کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که این قراردادها نیازی به تصویب مجلس ندارد.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس به شانا گفت که «بر اساس قانون قراردادهای نفتی نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد و دولت مکلف و ملزم به ارسال لایحه در مورد قراردادها به مجلس و تصویب آن نیست.»

نائب رئیس و دبیر کمیسیون انرژی هم در اظهاراتی مشابه این قراردادها را بدون مصوبه مجلس نیز قابل اجرایی و معتبر دانستند.

اما حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرگزاری «تسنیم» گفت که ۴۷ نماینده در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار ابطال قراردادهای جدید نفتی شده‌اند.

منتقدان قراردادهای نفتی موسوم به IPC را خلاف منافع ملی و ارزان‌فروشی منابع زیرزمینی می‌دانند. دولت جمهوری اسلامی ایران پیشتر ۱۵۰ مورد اصلاحیه در این قراردادها اعمال کرد، اما به نظر می‌رسد که تغییرات صورت گرفته نیز نتوانسته رضایت منتقدان را جلب کند.

در همین زمینه

دولت کوتاه آمد؛۱۵۰ اصلاحیه در قراردادهای نفتی

قرارگاه خاتم و بنیاد برکت از قراردادهای جدید نفتی سهم می‌برند

موانع پیش‌ روی رویاهای نفتی ایران

سپاه و منفعت‌های نفتی؛ خارجی‌ها نیایند

اعتراض در مجلس به بازداشت مخالفان قراردادهای جدید نفتی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    امضای این قراردادها شانس دولت را در انتخابات ریاست جمهوری اینده افزای میدهد. سپاه هم هر کاری میکند تا جلوی امضای قراردادها را بگیرد.