ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: ۱۸ هزار نفر در زندان‌های سوریه کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل بر اساس اظهارات جان به‌در بردگان از زندان‌های سوریه می‌گوید شکنجه، تحقیر و کشتار در زندان‌های سوریه حاکم است و حکومت بشار اسد روش‌های وحشیانه علیه زندانیان به‌کار می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای بر اساس سخنان کسانی که از زندان‌های سوریه جان سالم به‌در برده‌اند می‌گوید از آغاز جنگ داخلی در سوریه ۱۸ هزار نفر در زندان‌های این کشور جان باخته‌اند و در زندان‌ها شکنجه‌های وحشیانه‌ حاکم است.

آزادی گروهی از زندانیان در دمشق ـ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۴

در گزارش تازه عفو بین‌الملل ۶۵ تن از زندانیان سابق زندان‌های سوریه به شکنجه‌ها، تحقیرها و کشتارها در این زندان‌ها شهادت داده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل از این گزارش به‌عنوان «جزوه حکایت‌های ترسناک» یاد می‌کند و می‌گوید این گزارش «جزئیات وحشتناک بدرفتاری با زندانیان» را نشان می‌دهد.

به‌گفته او شکنجه بخشی از رفتار برنامه‌ریزی شده علیه هر کسی است که مظنون به مخالفت با رژیم باشد.

عفو بین‌الملل در این گزارش گفته است شرایط زندان‌های دستگاه امنیتی سوریه و رژیم این کشور فاجعه‌بار است. زندانیان از نخستین لحظه‌ای که دستگیر می‌شوند تحت شکنجه‌های شدید و رفتارهای غیرانسانی دیگر قرار می‌گیرند.

آن‌هایی که به‌عنوان نیروهای اپوزیسیون شناخته می‌شوند هر لحظه در معرض خطر بازداشت و شکنجه توسط نیروهای امنیتی سوریه قرار دارند.

رنه ویلدآنگل، کارشناس سوریه در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این گزارش «تکان‌دهنده» جزئیات تعرضات منظم رژیم و متحدانش به شهروندان غیرنظامی را مستند می‌کند. مسئولانِ چنین اعمالی باید پاسخگو باشند و قربانیان بازمانده نیاز به مراقبت‌های پزشکی و روانی دارند.

عفو بین‌الملل به‌ویژه از زندان نظامی صیدنایا، واقع در شمال دمشق نام می‌برد که به‌گفته ویلدآنگل «شرایط فاجعه‌بار زندان، گرسنگی و شکنجه منظم، این زندان را به یک جهنم واقعی برای ساکنان آن تبدیل کرده است.»

به‌عنوان نمونه در گزارش فردی به نام ذیاب صریح که پنج سال را در زندان نظامی صیدنایا گذارنده و در ماه مارس ۲۰۰۶ به جرم انتقاد از حکومت دستگیر شده بود، می‌گوید: «کسانی بودند که با ۱۰۰ یا ۱۱۰ کیلوگرم وزن به این زندان آمدند و هنگام خروج تنها ۴۵ - ۴۰ کیلوگرم بیشتر وزن نداشتند.»

شاهدان زنده می‌گویند در زندان صیدنایا شوک‌های الکتریکی به زندانیان وارد می‌کردند، به آن‌ها تجاوز می‌کردند، ناخن‌های دست‌ها و پاهایشان را می‌کشیدند، آن‌ها را با سیگار می‌سوزاندند و کتک می‌زدند.

به‌گفته عفو بین‌الملل از ماه مارس ۲۰۱۱ که مقاومت مردم در برابر رژیم اسد آغاز شد تا ماه دسامبر سال گذشته در زندان‌های سوریه ۱۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این به معنای آن است که در این مدت هر ماه در این زندان‌ها ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

۱۰ سال پیش از این بازه زمانی، به‌طور میانگین مرگ سه یا چهار نفر در ماه در زندان‌های سوریه گزارش شده بود. عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید با در نظر گرفتن تعداد ناپدیدشدگان در زندان‌های سوریه تعداد جان باختگان باید بیشتر از این نیز باشد.

این سازمان مدافع حقوق بشر از کشورهای جهان خواسته است که در مذاکرات صلح سوریه به حمایت از حقوق بشر در این کشور اولویت دهند. عفو بین‌الملل همچنین از روسیه خواسته است که در شورای امنیت سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی رژیم سوریه را مورد حمایت قرار ندهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.