ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰ نماینده مجلس خواهان نشست غیرعلنی درباره حضور نظامی روسیه در ایران شدند

به‌رغم آن‌که برخی از مقامات حکومتی گفته‌اند ایران هیچ پایگاه نظامی‌‌ای در اختیار روسیه قرار نداده است، موضوع استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به داعش برای گروهی از نمایندگان مجلس ایران همچنان ناروشن است.

۲۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از او خواسته‌اند تا برای بررسی استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان مقدمات برگزاری یک نشست علنی با مسئولان مربوطه را فراهم سازد.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس و عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید روز پنج‌شنبه ۲۸ مرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است در نامه ۲۰ نماینده مجلس به لاریجانی آن‌ها خواهان روشن شدن صدور مجوز برای استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان شده‌اند.

به‌گفته صادقی این نامه روز گذشته، چهارشنبه ۲۷ مرداد، نوشته شده است.

روز گذشته رئیس مجلس ایران در پاسخ به تذکر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره استقرار جنگنده‌های روسیه در همدان گفته بود روسیه متحد ایران در منطقه است اما جمهوری اسلامی هیچ پایگاهی در اختیار این کشور قرار نداده است.

لاریجانی گفت: «این‌که ما با روسیه به‌عنوان متحد در مسائل منطقه به‌خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده تکذیب می‌شود.»

محمود صادقی گفته است درخواست نمایندگان به این منظور مطرح شده که شرایط امنیتی منطقه حساس است و اطلاع نمایندگان از تصمیمِ در اختیار گذاشتن پایگاه نوژه به روسیه «موجب تقویت همگرایی و هماهنگی بیشتر قوای سه‌گانه در مقابله با تهدیدات امنیتی» می‌شود.

او احتمال داد که هیأت رئیسه مجلس برای روز یکشنبه هفته آینده هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این جلسه انجام دهد.

به جز محمود صادقی، از جمله نمایندگانی که این نامه را امضا کرده‌اند عبارتند از علی مطهری نایب رئیس مجلس، محمدجواد فتحی، علیرضا حیدری، مصطفی کواکبیان، فرید موسوی، محسن علیجانی‌زمانی، فاطمه ذوالقدر و احمد مازنی، نمایندگان تهران و همچنین قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، محمد بیرانوندی نماینده خرم‌آباد، علی وقف‌چی نماینده اصولگرای زنجان، داوود محمدی، نماینده اصولگرای قزوین و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اصولگرای اسلام‌آبادغرب و دالاهو و از اعضای کمیسیون امنیت ملی.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس، در تذکری شفاهی خواستار توضیح رئیس مجلس درباره استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان شده و این اقدام را خلاف قانون اساسی دانسته بود.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز روز چهارشنبه گفته بود پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه نوژه همدان براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همکاری‌های چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق است.

بروجردی این همکاری را مغایر با قانون اساسی ندانست و گفت: «پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسیه شده و نه جنگنده‌ای در پایگاه نوژه مستقر شده است» بلکه جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه همدان فقط برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند.

روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت روسیه اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده است و این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام داده‌اند.

به‌گفته وزارت دفاع روسیه در این حملات پنج انبار مهمات نظامی و سوخت ذخیره‌سازی شده، و همچنین اردوگاه‌های آموزشی و مدیریت تروریست‌ها منهدم و بسیاری از اسلام‌گرایان تندرو کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    عکس عمران، پسر پنج ساله به خاک و خون آلوده شده سوری که از بمباران حلب توسط هواپیماهای سوری روسی جان سالم به در برده پر بازدیدترین عکس روز پنجشنبه در جهان بود. این پسر که با حالتی مبهوت و غمگین روی صندلی آمبولانس نشسته اشک را در چشمان مجری زن تلویزیون CNN جاری کرد . از هنگام استقرار بمب‌افکن‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان بر شدت بمباران شهر حلب دومین شهر بزرگ سوریه افزوده شده است.