ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی فلاحیان درباره کشتار ۶۷: امام گفت توجهی به قضاوت تاریخ نکنید

وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی در اظهارنظری درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گفت آیت‌الله خمینی برخلاف نظر آیت‌الله منتظری که گفته بود تاریخ قضاوت بدی درباره جمهوری اسلامی خواهد کرد گفته بوده «حکم الهی» باید اجرا شود.

علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی، در پیوند با انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گفت: «نظر حضرت امام و همه علما این است که اهل بغی یعنی کسانی که علیه حکومت اسلامی شورش و اقدام مسلحانه می‌کنند، حکمشان اعدام است و شکی در آن وجود ندارد».

علی فلاحیان: حکم امام مربوط به کسانی می‌شد که همچنان سر موضع و جنگ با نظام هستند.

به‌گزارش روزنامه شرق در شماره روز دوشنبه یکم شهریور، فلاحیان با بیان این‌که تعبیر آیت‌الله منتظری از اعدام‌ها این است که تاریخ قضاوت بدی درباره جمهوری اسلامی می‌کند، گفت: «این حرفی بود که اطرافیان، به آقای منتظری القا کردند.»

او در مقابل این نظر گفت، آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران معتقد بود «باید حکم خدا را اجرا کرد و توجهی به قضاوت تاریخ نباید بشود».

سایت رسمی آیت‌الله حسینعلی منتظری ۱۹ مردادماه یک فایل صوتی را برای اولین بار منتشر کرد که در آن او درباره کشتارها و اعدام‌های سال ۶۷ صحبت و انتقاد می‌کند.

در پی انتشار این فایل صوتی، برای نخستین بار بسیاری از مقامات حکومتی ایران مجبور شدند درباره کشتار گسترده زندانیان سیاسی در سال ۶۷، اگرچه بسیار محدود، اظهارنظر کنند. این اظهارنظرها بیش از آن‌که روشنگر جزئیات ماجرا باشد حمله به آیت‌الله منتظری بوده است و گروهی نیز موضوع کشتار زندانیان سیاسی را به بحث‌های فقهی محدود کرده‌اند.

علی فلاحیان افزود: «آقای منتظری می‌گوید چرا وقتی این افراد زندان بودند اعدام شدند که باید گفت بسیاری از منافقین دوران زندان خود را گذرانده بودند و برگشتند و به عراق رفتند و علیه جمهوری اسلامی عملیات کردند و افراد را کشتند».

او گفت حکم خمینی «مربوط به کسانی می‌شد که همچنان سر موضع و جنگ با نظام هستند».

حکومت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۶۷، چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود را در مدت دو ماه اعدام کرد. اجساد تعدادی از این زندانیان در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق تهران دفن شد و نشانه‌ای از آن‌ها باقی نماند.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از آیت‌الله خمینی، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای بدون هیچ‌گونه حقوق قضائی، از جمله داشتن وکیل، بار دیگر محاکمه و اعدام شدند.

علی فلاحیان که در دوران ریاست جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر اطلاعات بود، خود یکی از کسانی است که چه در ایران و خارج از کشور پرونده‌هایی در پیوند با کشتار مخالفان و دگراندیشان دارد. او در دادگاه‌های آلمان به دست داشتن در ترور رهبران اپوزیسیون در رستوران میکونوس برلین متهم شده و در آرژانتین نیز به اتهام شرکت در انفجار مرکز همیاری یهودیان تحت تعقیب قانونی قرار دارد.

در دوره ریاست فلاحیان بر وزارت اطلاعات بسیاری از روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی زیر فشار قرار گرفتند و مخالفان حکومت ایران معتقدند که او در قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و کنشگران سیاسی دست داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آدم

    آقایان٬خانم ها،،این است تعریف دقیق عذر بدتر از گناه.

  • Farid

    انقلاب اسلامی آش دست پخت کارتر بود که حاصل تماسهای بهشتی در سفارت امریکا در تهران با سولیوان و آقای ریچارد فالک مامور سیا و رمزی کلارک (وزیر دادگستری پیشین ایالات متحده) و‌ فیلیپ لوس در به نوفل لوشاتو با خمینی بود تا تعهد بگیرند بعد از شاه ٬ گروههای روشنفکر را کنار زده و دستورات را گوش دهند و حکومت مشروعه سلطنتی راه بیاندازند بهمین منظور در بهمن ۵۷ بلافاصله دهها ژنرال بیگناه شاه مثل جهانبانی را اعدام کردند تا امکان کودتا را از بین ببرند . بعد با حمله به کردستان و ترکمن صحرا به کشتار فله ای ترکمن ها و اکراد ها پرداختند و با با نا دیده گرفتن ملاقات شورای انقلابتان از روز اول با امریکاییها سند از سفارت ساختید تا بازرگان برکنار و تند روها را حاکم کردند و بلافاصله به کشتار روشنفکران و اعدام هزاران نفر شامل زنان حامله در دهه شصت پرداختند و با بولدوزر جسدها را شبانه دفن کردند. بعدا با ادامه جنگ بیحاصل هزاران نوجوان را بر روی میادین مین و بمب شیمیای در خاک عراق فرستادند. تا فول دکتر بنی صدر میگفت با ادامه جنگ و شهید شدن هزاران ایرانی ادامه حکومت اسلامی بیمه شود! و بعدا بلافاصله فروهر و فرخزاد و بختیار ها را تکه تکه کردند و مختاری و سیرجانی ها را کشتند. بعد به کوی دانشگاه حمله کردند و دانشجویان را به خیابان پرتاب کردند. بخاطر حمایت از نوچه شان در انتخابات قلابی ۸۸ به تجاوز و دست شکستن جوانان در کهریزک و کشتار نداها در خیابان کردند. تمام اینها با توافق کشورهای غربی و برای ایجاد تنش در منطقه بوده که منطقه را بخرابی و یک قرن بعقب بکشند و میلیونها تحصیلکرده را از زندان حکومت اسلامی جذب کار کردند و میلیونها دلار پول اختلاس را با اغوش باز در بانکهایشان ذخیره کردند و میلیونها دلار اسلحه فروختندو و قیمت نفت را به سی سال پیش برگردانند!

  • Roozbeh

    تاريخ همين سى چهل سال نيست واقعيت اينه اسلام شيعه با اين اعمال شما وقتى شما بريد بخاطر اعمال شما با شما از ايران رخت خواهد بست و البته با توجه به نياز اكثريت مردم به يك فلسفه وجودى راحت هضم با دين مدرنترى كه با اوضاع روز سازگارتر است رفته رفته جايگزين خواهد شد شايد مسيحيت شايد بهاييت شايد تعداد متنابهى اديان مختلف ولى شيعه ايسم با شما خواهد رفت.

  • ارسی

    برای مثال آیا آیت اله خویی یا آیت اله شریعتمداری، آیت اله قمی طباطبایی یا آیت اله سیستانی هم نظرشان این بود که همه آن زندانیان باید اعدام میشدند؟ کجا و کی خدا گفته هرکس علیه حکومت خمینی و خامنه ای شورش کرد باید اعدام شود؟ گیریم عده ای از زندان آزاد شدند و رفتند عراق و ... ، آیا حتا مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی این دلیل میشود که بقیه را اعدام کنید؟ آیا خدا با چنین استدلالهای بی پایه و نادرست راضی شده که آنهمه آدم را بکشید؟ امام آبرو و حیثیت سرش نمی شد. سر افشای تجاوز به دستگیرشدگان سال 88 هم خامنه ای به اصل جنایت اعتراضی نداشت(که خودش دستورش را داده بود و میداد و میدهد) اعتراضش به این بود که چرا افشا شد که آبروی(؟) نظام برود. آیا چنین نظامی آبرو دارد که برود یا تاریخ قضاوت کند؟ این رفتارها و حرفها نشان میدهد که به هیچ چیز جز منافع ناحق خود اعتقاد ندارید. ولی روزگار شما هم به پایان میرسد.