ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه پرواز جنگنده‌های خود از پایگاه همدان را متوقف کرد

یک هفته پس از اعلام استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان، تهران و مسکو گفتند استفاده روسیه از این پایگاه متوقف شده است.

تهران و مسکو اعلام کردند که یک هفته پس از استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه نوژه همدان، عملیات هوایی این کشور از این پایگاه متوقف شده است. دو کشور اما گفته‌اند روسیه هر زمان که لازم باشد از پایگاه‌های نظامی ایران استفاده خواهد کرد.

استقرار جنگنده‌های روسیه در روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت در پایگاه هوایی نوژه همدان بازتاب جهانی یافت.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، روز دوشنبه یکم شهریور / ۲۲ اوت به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت دیگر هیچ نیروی روسی در پایگاه نوژه حضور ندارد.

جاگاریان در همین حال اعلام کرد که در آینده هیچ مانعی برای استفاده دوباره از پایگاه‌های نظامی ایران برای حملات هوایی در سوریه وجود نخواهد داشت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز صبح دوشنبه در نخستین نشست رسانه‌ای خود گفت: «درباره موضوع روسیه آن چه که انجام شده یک کار موقت و با هماهنگی بوده است و باید تأکید کنم که روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه در ایران مستقر شده بلکه کار موقتی بوده که عجالتاً پایان پذیرفت.»

روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت اعلام کرد که تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده است و این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام داده‌اند.

اینترفاکس به‌نقل از یک منبع آگاه ایرانی نوشته است ترک پایگاه هوایی نوژه توسط روسیه به این معنا نیست که تهران از مسکو خواسته است از این پایگاه خارج شود. ایران حاضر است در نبرد با تروریسم همچنان با روسیه همکاری کند و پایگاه‌های نظامی دیگری در نقاط مختلف را در اختیار این کشور قرار دهد.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز گفته است مأموریت جنگنده‌های این کشور در پایگاه نوژه با دستیابی به اهداف خود پایان یافت و همه جنگنده‌های حاضر در این پایگاه به روسیه بازگشتند.

به‌گفته کوناشنکف چنانچه شرایط سوریه ایجاب کند حملات جنگنده‌های روسیه از پایگاه همدان از سر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری راشا تودی روسیه روز گذشته، یکشنبه ۳۱ مرداد / ۲۱ اوت نوشت: «ایران به نیروی هوایی روسیه اجازه داده تا هر زمان که مسکو لازم می‌داند از پایگاه هوایی همدان استفاده کند.»

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران صبح دوشنبه از اقدام مسکو در مورد اعلام خبر حضور جنگنده‌هایش در پایگاه نوژه همدان انتقاد کرد و گفت حضور جنگنده‌های روس در پایگاه نوژه موقتی و برای سوخت‌گیری است.

پیش از او دیگر مقامات ایرانی، از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفته بودند هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار داده نشده است.

این در حالی است که گروهی از نمایندگان مجلس ایران به استقرار جنگنده‌های روسیه در همدان اعتراض کرده و آن را خلاف قانون اساسی دانسته بودند. این نمایندگان همچنین خواهان برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با مسئولان مربوطه درباره این موضوع شده بودند.

افزون بر ایران، در حال حاضر عراق نیز حریم هوایی خود را در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار داده است. جنگنده‌های روسیه همچنین از پایگاه حمیمیم در شمال لاذقیه سوریه نیز برای حملات خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    در حالیکه وزارت امور خارجه ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی از توقف پرواز هواپیماهای روسی از پایگاه همدان خبر دادند، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استفاده از پایگاه همدان برای پرواز جنگنده های روسی متوقف نشده است.!!

  • naseem

    جناب وزیر دفاع و سایر مسؤولان محترم جمهوری اسلامی ایران! عصر، عصر اطلاعات است و دیگر نمی شود پنهان‌کاری کرد، مخصوصاً بمب افکن سواری که دولّا دولّا نمی شود!!