ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزیره دارا؛ تلاش برای ثبت دومین پارک ملی خوزستان

جزیره دارا یا دیره غیر مسکونی است. این جزیره در تالاب خورموسی قرار دارد و محل تخمگذاری پرستوهای دریایی است. دارا می‌تواند دومین پارک ملی خوزستان نام بگیرد.

سازمان حفاظت از محیط زیست در تلاش است تا جزیره دارا در خوزستان را به عنوان بیست و هفتمین پارک ملی ایران ثبت کند.

مرتفع‌ترین نقطه جزیره دارا یا دیره یک متر است/ عکس از موسی مدحجی

این خبر را شهرام فداکار، معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران اعلام کرد.

اگر جزیره دارا به عنوان پارک ملی ثبت شود، پس از پارک ملی دز، دومین پارک ملی خوزستان خواهد بود.

جزیره دارا یا دیره غیر مسکونی است. این جزیره در تالاب خورموسی که با عنوان تالاب شادگان شناخته می‌شود قرار دارد؛ تالاب‌های شادگان، خور موسی و خور الامیه با تصویب کنواسیون رامسر در بهمن ۱۳۴۹ به نام تالاب شادگان شناخته می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی جزیره دارا

ثبت دارا به عنوان پارک ملی می تواند نظارت زیست محیطی را بر تالاب خور موسی را نیز افزایش دهد. خور موسی مسیر کشتی‌هایی است که به بندر ماهشهر و بندر امام می‌روند. و با توجه به توسعه صنعت در بندر ماهشهر، حمل و نقل نفتکش به شدت در معرض آلودگی قرار دارد.

به عنوان مثال تخلیه مواد شیمیایی و آلی خطرناک «پتروشیمی بندر امام» به تالاب خورموسی در مهرماه ۱۳۹۲ منجر به تلف شدن ۲۰ هزار ماهی این تالاب شد.

آب‌های عمیق تالاب خور موسی در اطراف جزیره جزیره دارا یکی از زیستگاه‌های دلفین بینی بطری (tursiops truncatus) به شمار می‌آید.

افزون بر این، جزیره دارا زیست‌گاهی است که پرستوهای دریایی در آن تخمگذاری می‎کنند.

ثبت پارک‌های ملی از آن رو صورت می‎پذیرد که این مناطق نمونه‌ای از مظاهر طبیعی جغرافیای ایران به شمار می‌آیند و از این رو تلاش می‌شود تا از وضعیت طبیعی، تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی و یکپارگچی اکولوژیک آنها حفاظت شود و محیط مناسب برای تکثیر و پرورش گونه‎های جانوری وحشی و رشد رستنی‌ها فراهم آید.

پارک‌های ملی در کنار آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش یکی از مناطق چهارگانه  حفاظت شده زیست محیطی ایران به شمار می‌آیند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.