ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر بهداشت: ممنوعیت پیوند عضو به خارجی برای حفظ حرمت ایرانیان است

حسن هاشمی از مصوبه شورای عالی پیوند که بر اساس آن پیوند اعضای بدن ایرانیان به اتباع خارجی ممنوع است دفاع کرده و آن را برای حفظ حرمت ایرانی‌ها لازم دانسته است.

وزیر بهداشت ایران می‌گوید قانون ممنوعیت پیوند عضو از ایرانی به اتباع خارجی برای حفظ حرمت مردم ایران است و از آن دفاع می‌کند.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به پرسشی در باره مرگ دختر ۱۲ساله افغانستانی گفته: «بیمارستان نمازی شیراز در منطقه برترین بیمارستان و در دنیا جزو برترین بیمارستان‌های پیوند کبد است و پزشک معالج این کودک نیز بدون اغراق جزو بهترین‌های دنیا هستند، اما مرگ این کودک به دلیل بیماری زمینه ای و پیشرفت گسترده بیماری صورت گرفته و بیمار در حال انجام پروسه درمان و آزمایش‌های لازم بوده که قبل از عمل پیوند فوت کرده است.»

چند روز قبل خبری منتشر شد که بر اساس آن یک دختر ۱۲ساله افغانستانی به نام لطیفه رحمانی، به دلیل ممانعت مسوولان بیمارستان از انجام عمل پیوند کبد پدرش به او درگذشته است.

پدر این دختر گفته بود که ممانعت از انجام پیوند به دلیل ممنوع بودن انجام عمل پیوند عضو به اتباع کشورهای خارجی است که به طور غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند.

اما وزیر بهداشت ایران از مصوبه شورای عالی پیوند که بر اساس آن پیوند اندام ایرانیان به اتباع خارجی ممنوع است دفاع کرده و آن را برای حفظ حرمت ایرانی‌ها لازم دانسته است.

این در حالی است که این قانون درباره خرید و فروش اعضای بدن انسان و پیوند آن است نه در شرایطی که عضو مورد نیاز اهدا شده است.

هاشمی گفته که بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده است.

او البته گفته که قانون در موارد اورژانس به وزیر اجازه داده که این کار صورت گیرد، اما در مورد دختر افغانستانی اصلا نیازی به این کار نبوده و بنا بوده پدر کودک بخشی از کبد خود را برای پیوند اهدا کند.

حسن هاشمی گفته: «خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی را که مستمند هستند بخرند و به خود پیوند بزنند.»

به گفته وزیر بهداشت ایران، به جز چند کشور در همه جای دنیا هم این قانون وجود دارد و دولت‌ها معمولا اجازه نمی‌دهند اعضای بدن شهروندان‌شان به اتباع خارجی فروخته شود.

وزیر بهداشت ایران گزارش‌ها درباره مرگ دختر ۱۲ساله افغانستانی را «بی‌ملاحظگی رسانه‌ای» خوانده که «برخی سعی کردند بین ملت ایران و مردم افغانستان تقابل ایجاد کنند.

سه روز پیش، دکتر سامان نیک‌اقبالیان از اعضای تیم پزشکی بیمارستان نمازی شیراز در توضیح درباره خبر فوت لطیفه رحمانی گفت: «بیمار تبعه افغان هجدهم مرداد برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان نمازی شیراز پذیرش و بستری شده بود اما با وجود تکمیل روند درمانی، به علت سیر سریع بیماری، جان خود را از دست داد.»

او گفته بود که انجام پیوند کبد این دختر افغانستانی، هیچ‌گونه ارتباطی با ملیت بیمار نداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • B

    شرم به این وزیر و به مایی که ساکت می شینیم که دولتمون همچین جنایتایی انجام بده

  • علی

    واقعا جای شرم است برای این وزیر که نام خود را انسان بگذارد. از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.

  • hesam

    این دیگه چه سخنی است؟ از شما بعید بوده این حرف. انسان انسان است. مگه نشنیده اید که می گویند بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند؟ حرمت ایرانی را کسان دیگر برده اند. واقعا از شما جای تعجب دارد. وحشتناک است. فاجعه است. ببینید ملاها اخلاقیات را به چه درجه ای تنزل داده اند که حتی وزیری که آبرو دارد هم ناچار است از حرف مفت آنان دفاع کند. واقعاً فاجعه است.................................................................

  • میرضا رضا

    وای بر آن بهداشتی که وزیرش این باشد!

  • بابکان

    آقای هاشمی ! آیا اگر امثال سید حسن نصراله ، اسماعیل هنیه، بشار اسد یا خالد مشعل و دارو دسته اشان هم نیاز به پیوند عضو داشته باشند باز هم ممنوع است یا هزاران ایرانی را فدای آنها می کنید؟ البته از تجریه ی پیش رو پاسخ روشن است