ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض دولت سوریه به حمله نظامی ترکیه به شمال این کشور

ترکیه گفته است با هدف بیرون راندن نیروهای داعش از مناطق مرزی خود با سوریه دست به عملیات نظامی در این مناطق زده است. کردهای سوریه مخالفت خود با این حمله را اعلام کرده‌اند.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق مرزی با سوریه آغاز شد. هدف از این عملیات بیرون راندن وابستگان به گروه «دولت اسلامی» (داعش) از این منطقه عنوان شده است. سوریه این اقدام را برخلاف قوانین بین‌المللی و حق حاکمیت خود دانسته و کردها نیز آن را محکوم کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی و شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گزارش داده‌اند که عملیات نظامی ارتش ترکیه ساعت یک بامداد چهارشنبه ۳ شهریور / ۲۴ اوت به وقت محلی در شهر جرابلس سوریه آغاز شده است.

نیروهای ترکیه با آتش توپخانه خود مواضع وابستگان داعش را هدف قرار دادند. ارتش ترکیه در این عملیات از پشتیبانی هوایی ائتلاف جهانی علیه داعش به ‌رهبری آمریکا برخوردار است.

خبرگزاری آناتولی به‌نقل از منابع رسمی نوشته است هدف از این عملیات پاکسازی مناطق مرزی از نیروهای داعش است.

خبرگزاری رویترز نیز به‌نقل از منابع نظامی گفته است جنگنده‌های ترکیه مواضع داعش در خاک سوریه را مورد هدف قرار داده‌اند.

وزارت امور خارجه سوریه ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را نقض آشکار حاکمیت کشور خواند و این اقدام ترکیه را نه مبارزه علیه تروریست‌ها که «جایگزینی یک تروریسم به جای تروریسم دیگر» دانست.

سوریه خواهان توقف عملیات نظامی ترکیه شده و از سازمان ملل خواسته است تا قطعنامه‌های مربوط به تجاوز نظامی و حق تمامیت ارضی را به‌اجرا گذارد.

پیش از آغاز حمله، آنکارا دستور تخلیه شهر مرزی کارکامیش را داده بود.

حمله ارتش ترکیه اقدامی تلافی‌جویانه است. در روزهای گذشته از شهر جرابلس چند خمپاره به شهر کاراکامیش ترکیه شلیک شده بود.

روز دوشنبه یکم شهریور / ۲۲ اوت مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد مناطق مرزی خود را به‌طور کامل از شبه‌نظامیان تروریست پاکسازی کند.

زمینه این عملیات، حمله انتحاری شنبه‌شب ۳۰ مرداد به یک جشن عروسی در شهر غازی عینتاب (غازی آنتپ) است. در این حمله که مرگبارترین حمله در خاک ترکیه در سال جاری بود ۵۴ نفر کشته شدند. دولت ترکیه داعش را مسئول این حمله تروریستی می‌داند.

چاووش‌اوغلو روز سه‌شنبه گفته بود ترکیه نمی‌خواهد که داعش «در عراق و سوریه وجود داشته باشد.»

حمله همزمان به مواضع کردها

ارتش ترکیه همچنین به سوی مواضع «یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کرد سوریه، نیز شلیک کرده است. این در حالی است که آمریکا از «یگان‌های مدافع خلق» پشتیبانی می‌کند و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار است روز چهارشنبه از آنکارا دیدن کند.

ترکیه از آن‌جا که با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در جنگ است نمی‌خواهد در نوار مرزی ۹۰۰ کیلومتری خود با سوریه شاهد شکل‌گیری منطقه تحت کنترل کردها باشد.

آنکارا موفقیت‌های نظامی اخیر کردها در جنگ سوریه را با نگرانی دنبال می‌کند و «یگان‌های مدافع خلق» را متحد پ‌ک‌ک می‌داند.

صالح مسلم، از رهبران «اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه» نسبت به پیامدهای عملیات ترکیه در شمال سوریه هشدار داد و بیشتر مردم سوریه را مخالف «دخالت نظامی» در خاک این کشور دانست.

کردها

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    میگویند داعش توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد تا علیه مخالفان اسد بجنگد ! حکومت سوریه هرگز به اینها کاری نداشته . حالا هم در عراق گرد و خاک میکنند وپول و اسلحه جمع کردند تا حکومت اسلامی در مذکرات هسته ای امتیاز بگیردو مبارزه سیاسی سنی های عراق را مثل سوریه لوث کنند!و سپاه قدس نیروهای مردمی سنی را سرکوب کند

  • ایرانی

    جالبه این مطالب را که برای ترکیه نوشتید در مورد آمریکا که یک تروریست را جایگزین تروریست دیگر می کند هم می گویید یا اگر در مورد آمریکا بود برای سوریه از لفظ دولت سوریه استفاده می کردید یا رژیم سوریه