ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای دولتی فرانسه ممنوعیت بورکینی را معلق کرد

ممنوعیت بورکینی واکنش‌های زیادی را در فرانسه و سایر نقاط جهان به وجود آورده بود. اکنون این دادگاه می‌گوید که این ممنوعیت مغایر آزادی‌های اساسی مانند آزادی تحرک و آزادی‌های شخصی است.

شورای دولتی فرانسه حکم داده که ممنوعیت بورکینی در سواحل این کشور غیرقانونی و نقض حقوق اساسی است.

سه قاضی این دادگاه در حکم خود آورده‌اند که این قانون به طور جدی و آشکار مغایر آزادی‌های اساسی مانند آزادی تحرک، آزادی وجدان و آزادی‌های شخصی است.

این قضات گفته‌اند که مدرکی مبنی بر لزوم ممنوعیت پوششی که برخی از افراد برای شنا استفاده می‌کنند نیافته‌اند.

یکی از وکلا بیرون دادگاه اعلام کرد کسانی که تاکنون به دلیل پوشیدن بورکینی در سواحل برخی از شهرهای فرانسه مجبور به پرداخت جریمه شدند، می‌توانند پولشان را پس بگیرند.

ممنوعیت بورکینی در برخی از سواحل فرانسه با واکنش‌های گسترده‌ای در فرانسه و سراسر جهان مواجه شد. این واکنش‌ها به خصوص پس از انتشار تصویری از نیروهای مسلح پلیس که زن مسلمانی را وادار به درآوردن بورکینی‌اش در ساحل نیس می‌کردند، شدت یافت.

یک دادگاه محلی پیش‌تر حکم داده بود که بورکینی در شهر ساحلی ویلنُو ـ لوبه‬‎ با استناد به قانون جلوگیری از بی‌نظمی عمومی ممنوع است،

اما اتحادیه حقوق بشر (LDH) و جمعیت مبارزه با اسلام‌هراسی در فرانسه (CCIF) این موضوع را به دادگاه عالی کشاندند.

اکنون قانون ممنوعیت بورکینی در  ویلنُو ـ لوبه‬ معلق شده اما شهردار سیسکو گفته که ممنوعیت بورکینی را بر نخواهد داشت.

دست‌کم ۳۰ شهر، بورکینی را در تابستان امسال ممنوع اعلام کردند و بسیاری از شهرهای دیگر هم گفته بودند که همین راه را در پیش خواهند گرفت.

البته در هیچ یک از این قوانین محلی، از کلمه بورکینی استفاده نشده است اما برخی از مقامات محلی اعلام کرده‌اند که منظور از لباس شنای ممنوع شده، همان لباس شنای محصوص مسلمانان است.

بورکینی نوعی لباس شناست که تمام بدن و موی سر را می‌پوشاند.

تصویر برخورد پلیس با یک زن مسلمان در یکی از سواحل فرانسه

در کن، نخستین شهری که بورکینی را ممنوع اعلام کرد، شهردار به طور مشخص از حملات اخیر هواداران داعش در نیس و نورماندی به عنوان دلایل این ممنوعیت نام برد.

این ممنوعیت بحث‌های زیادی را درباره حقوق زنان، ارزش‌های سکولار فرانسه و آزادی مذهب به وجود آورده است.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور سایق فرانسه که می‌خواهد در انتخابات سال ۲۰۱۷ نامرد شود، گفته که خواهان اجرای قانون ممنوعیت بورکینی در سراسر کشور است.

منتقدان ممنوعیت بوکینی را با فشارهای حکومت ایران و عربستان بر زنان مقایسه کرده‌اند. آنها استدلال می‌کنند که کنترل پوشش زنان نقض حقوق بشر است.

برخی از گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند که این قانون به معنای تنبیه گروهی مسلمانان، به دنبال حملات تروریستی ماه‌های اخیر است و باعث اعمال فشار بیشتر بر مهاجران می‌شود.

در عین حال، تحلیلگران تروریسم هشدار داده‌اند که این نوع واکنش‌ها، گروه‌های جهادی را تشویق می‌کند تا فرانسه و سایر کشورهای غربی را به عنوان کشورهایی تصویر کنند که با مسلمانان در جنگند.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه گفته که موافق سراسری شدن ممنوعیت بورکینی نیست اما با کلیت این قانون موافق است چون بورکینی، نماد «به بردگی کشاندن زنان» است.

فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که استفاده از برقع را در اماکن عمومی ممنوع کرد.

پنج میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.