ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ رسانه‌ای در سوریه

چرا حملات النصره در رسانه‌های غربی نشان داده نمی‌شود؟ یا بمباران‌های ایالات متحده در سوریه؟

موضوع در اینجا این نیست که آیا غیرنظامیان، از جمله کودکان، توسط بمب‌های طرفین زخمی می‌شوند یا نه. البته آن‌ها زخمی می‌شوند. موضوع این نیست که این ویديو حقیقی است یا ساختگی. موضوع کلیدی این است که بعضی‌ها فقط بر یک طرف به مثابه قربانیان جنگ تمرکز می‌کنند-فقط بر آن‌هایی که بمباران‌های سوریه و روسیه بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. چرا حملات النصره در رسانه‌های غربی نشان داده نمی‌شود؟ یا بمباران‌های ایالات متحده در سوریه؟ چرا زمانی‌که نیروی هوایی آمریکا در حمایت از «نیروهای دمکراتیک سوریه» و نیروهای کرد منجیب را بمباران می‌کردند، رسانه‌های خبری چنین داستان‌هايی را پیدا نکردند؟ در فلوجه چطور، که توسط نیروی هوایی آمریکا زمانی‌که دولت بغداد آن‌را از داعش پس گرفت، دوباره ویران شد؟ چگونه است که فقط نیروی هوایی روسیه غیرنظامیان را بمباران می‌کند؟

حقیقت نخستین قربانی هر جنگ است
همراه با نبردهای زمینی در حلب، جنگ رسانه‌ای نیز شدت می‌گیرد. انتشار یک ویديو همراه با عکس پسربچه خردسالی که از زیر آوار بیرون کشیده و به آمبولانس منتقل‌ می‌شود در رسانه‌‌های جهان می‌چرخد. آیا این یک عمل دستکاری شده شبیه گواهی رسوای نیره دختر سفیر کویت در ایالات متحده است که در جریان جنگ عراق توسط یک بنگاه روابط عمومی تولید شد؟ آن داستان‌ها درباره بیرون انداختن نوزادهای کویتی از انکوباتورها توسط سربازان صدام را به یاد دارید؟

گزارش آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که جراحات وارده به کودک و دیگران طوری که در ویديو نشان داده می‌شود زخم‌ها و بریدگی‌های سطحی هستند. این عکس چه حقیقی باشد چه دستکاری شده، تردیدی نیست که از جانب کسانی به کار گرفته می‌شود که خواهان مداخلات «انسان‌دوستانه» از نوع تجاوزات به عراق و لیبی هستند.

موضوع در اینجا این نیست که آیا غیرنظامیان، از جمله کودکان، توسط بمب‌های طرفین زخمی می‌شوند یا نه. البته آن‌ها زخمی می‌شوند. موضوع این نیست که این ویديو حقیقی است یا ساختگی. موضوع کلیدی این است که بعضی‌ها فقط بر یک طرف به مثابه قربانیان جنگ تمرکز می‌کنند-فقط بر آن‌هایی که بمباران‌های سوریه و روسیه بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. چرا حملات النصره در رسانه‌های غربی نشان داده نمی‌شود؟ یا بمباران‌های ایالات متحده در سوریه؟

ایالات متحده و بریتانیا بودجه مالی گروه‌های رسانه‌ای را تأمین می‌کنند که وظیفه آن‌ها ایجاد گفتمان هم‌دردی با شورشیان و دیو ساختن از دولت سوریه است. «هلمت»، گروهی که به خاطر کار «انسان‌دوستانه» آن در رسانه‌های غربی بزرگ شده، و بودجه آن توسط بریتانیا و ایالات متحده و دیگر دولت‌های ناتو تأمین شده، و توسط سازمان‌های جاسوسی مانند «ام. ‌ای ۶» آموزش دیده، ویديو و عکس علیه بمباران‌های سوریه و روسیه تهیه می‌کند.

هم‌پالکی‌های محمود رسلان، فیلم‌برداری که ویديو را تهیه کرده ملعونند. ویديو توسط «مرکز پزشکی حلب» که پیوندهای آن با النصره به اثبات رسیده، تهیه و پخش شد. یک توئیت «مرکز پزشکی حلب» از بچه‌های «شجاع» النصره حمایت کرده و کشتن سربازان سوریه را تحسین می‌کند:

توئیت «مرکز پزشکی حلب» در حمایت از النصره

رسلان، که خبرگزاری‌های غربی او را فیلم‌بردار این ویديو معرفی می‌کنند سابقه حتا بدتری دارد. او نه فقط این ویديو را تهیه کرده، بلکه [بمثابه فیلم‌بردار رسمی النصره] از جنایات النصره در حلب فیلم تهیه کرده است. او با افتخار در کنار کسانی که سر یک کودک بیمار فلسطینی را پس از شکنجه دادن او در مقابل دوربین بریدند، از خود عکس گرفته است. گروه «الزینکی» که در سر بریدن درگیر بود یکی از گروه‌های «معتدل» در ائتلاف النصره است که توسط ایالات متحده حمایت می‌شود.
در تصویر زیر، دو عکس پایین از «مرکز پزشکی حلب» است، که عکس کودک زخمی را توزیع کرده است. این، رسلان را در پیراهن آبی رنگ در حال نجات کودک نشان می‌دهد. عکس بالا رسلان را در همان پیراهن آبی رنگ، همراه با کسانی که چهره‌های اصلی در بریدن سر کودک فلسطینی هستند، نشان می‌دهد.

نیروهای النصره شرق حلب را، که زندگی عادی در آن ادامه دارد و بیش از ۱,۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، بمباران کرده اند. هیچ داستانی از بمباران‌های النصره و کشتن غیرنظامیان به خبرگزاری‌ها یا مطبوعات غربی نرسیده است. فقط داستان‌های غرب حلب، که در آغاز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار سکنه داشت، و این تعداد این روزها بسيار کم‌تر است، در خبرها می‌آید. قصد این است که از حلب تصویری ایجاد کنند که کاملاً تحت محاصره نیروهای روسیه و نیروهای دولت سوریه است، و این واقعیت را که دو سمت حلب توسط دو سری نیروهای کاملاً متفاوت در محاصره قرار دارند، پنهان سازند.

بله، دولت سوریه و روس‌ها غرب حلب را بمباران می‌کنند و سکنه آن تحت شرایط غیرقابل تحملی قرار دارند. کودکان کشته و زخمی می‌شوند. حملات خمپاره‌ای و موشکی به مواضع دولتی در شرق حلب نیز همین پی‌آمدها را دارند. چرا زمانی‌که نیروی هوایی آمریکا در حمایت از «نیروهای دمکراتیک سوریه» و نیروهای کرد منجیب را بمباران می‌کردند، رسانه‌های خبری چنین داستان‌هايی را پیدا نکردند؟ در فلوجه چطور، که توسط نیروی هوایی آمریکا زمانی‌که دولت بغداد آن‌را از داعش پس گرفت، دوباره ویران شد؟ چگونه است که فقط نیروی هوایی روسیه غیرنظامیان را بمباران می‌کند؟

نبرد برای حلب به هر سمت می‌تواند برود، گرچه شکست دولت سوریه غیرمحتمل است. ما می‌توانیم همراه با تشدید نبرد در میدان، جنگ رسانه‌ای بزرگ‌تری را علیه روسیه، سوریه و ایران انتظار داشته باشيم. قربانیان هم‌چنان سوری‌ها، مرد، زن و کودک، خواهند بود.

قربانی دیگر این جنگ، نخستین قربانی هر جنگ، حقيقت است. این جنگ رسانه‌های غربی علیه بمباران‌های سوریه و روسیه است. هدف این جنگ کمک رساندن به النصره و متحدین آن در حلب، و دامن زدن به فراخوان‌ها برای مداخله ایالات متحده در سوریه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    سر بریدن، کشتار، تجاوز و ترور از طرف مسلمانان برای پیشرد اهداف اسلام امری عادی است که هم از طرف مسلمانان و هم از طرف سیاستمداران و وسایل ارتباط جمعی غرب پذیرفته شده است. مشکل اصلی که میتواند هر بار یک بحران جهانی بشود این است که یک زن محجبه شکایت کند که یک مرد کافر یک نگاه چپ به او انداخته است که جهان اسلام، سازمان ملل، عفو بین المل، اتحادیه اروپا، ........ را به تکاپو انداخته و خواستار کور کردن تمام مردان غیر مسلمان میشوند. میخندید؟ کمی صبر داشته باشید.