ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امید کوکبی از زندان آزاد شد

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک در آمریکا که ۵ سال و ۷ ماه را در زندان سپری کرد حدود سه ماه پیش برای درمان سرطان کلیه خود در بیمارستان بستری بود و از آن زمان در مرخصی استعلاجی به‌سر می‌برد.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک، بعد از ۵ سال و ۷ ماه زندان در ایران به‌طور مشروط آزاد شد.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی روز دوشنبه ۸ شهریور از آزادی مشروط موکلش خبر داد.

سعید خلیلی گفت: «با نظر موافق رئیس قوه قضائیه و با رأی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، باقی‌مانده محکومیت حبس امید کوکبی مشمول آزادی مشروط قرار گرفته است و با این وصف دیگر ایشان به زندان بازنخواهد گشت.»

امید کوکبی از سه ماه پیش و پس از ترخیص از بیمارستان در مرخصی استعلاجی به‌سر می‌برد.

کوکبی که برای درمان سرطان کلیه خود زیر نظر پزشکان بیمارستان سینا در شهر تهران بود، عصر روز چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۵ مه، با سپردن وثیقه بیمارستان را ترک کرد.

کلیه سرطانی کوکبی پنج هفته پیش از ترک بیمارستان پس از جراحی فوری نفروکتومی برداشت کامل شد و او در این مدت برای شیمی درمانی در بیمارستان بستری بود.

کوکبی که هر سال دو بار در زمان تعطیلات دانشگاهی برای دیدار با خانواده خود به شهر گنبد کاووس ایران سفر می‌کرد، در آخرین سفر در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از کشور در فرودگاه «امام خمینی» بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بود.

اتهام کوکبی نخست «اجتماع و تبانی به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی» اعلام شد و سپس «جاسوسی» هم به آن اضافه شد، اما در نهایت با تبرئه شدن از این اتهام‌ها، او را به ارتباط با دولت آمریکا متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم کردند.

سال ۱۳۹۴، ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشتند و خواهان آزادی امید کوکبی شدند. همچنین افراد حقیقی و حقوقی و نهادها و سازمان‌های مختلف حقوق بشری خواستار آزادی این زندانی سیاسی شده‌ بودند و مادر او نیز در نامه‌ای به خامنه‌ای آزادی فرزندش را خواسته بود، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی واکنشی به این درخواست‌ها نشان نداد.

امید کوکبی پیش از دستگیری، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • saeid

    خدا را شکر از چنگ آدم خواران آزاد شد