ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی آمریکا از راه‌اندازی سامانه موشکی اس-۳۰۰

روز یکشنبه، تلویزیون ایران تصاویر از سامانه موشکی اس -۳۰۰ در اطراف تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی تهران نشان داد. آمریکا گفته که از راه‌اندازی آن نگران است اما این کار خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

آمریکا از راه‌اندازی سامانه پیشرفته موشکی در اطراف تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرده است.

سامانه موشکی اس -۳۰۰ را روسیه با وجود مخالفت آمریکا به ایران فروخته است. این اقدام پس از توافق هسته‌ای ایران با غرب در جولای گذشته و برداشته شدن تحری‌م‌ها در مقابل توقف برنامه‌ هسته‌ای انجام شده است.

بِن رودز، مشاور امور امنیتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده و وزارت خارجه آمریکا، از این تاسیسات ابراز نگرانی کرده اما گفته که راه‌اندازی آن خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

بن رودز، دوشنبه هشتم شهریور ماه، در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفته که این سامانه یک سامانه دفاعی‌ است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «گزارش‌های منتشر شده درباره راه‌اندازی این سامانه برای ما نگران کننده است: چون ما قویا با فروش چنین تجهیزاتی به ایران مخالفیم. به محض دریافت اطلاعات بیشتر با شرکای خود در این زمنیه مشورت خواهیم کرد.»

کربی گفته است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این موضوع را در گفت‌وگوهای هفته گذشته خود با وزیر خارجه روسیه مطرخ نکرده است اما موضع آمریکا در این زمینه کاملا روشن بوده است.

روسیه به دنبال فشارهای غرب، قرارداد خود را برای انتقال این سامانه به ایران در سال ۲۰۱۰ باطل کرد اما به دنبال توافق هسته‌ای، در آوریل ۲۰۱۵ اعلام کرد که این قرارداد احیا می‌شود.

روز یکشنبه، تلویزیون ایران گزارشی نشان داد که در آن سامانه اس -۳۰۰ نشان داده می‌شد که در اطراف تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی تهران مستقر شده بود. فعالیت تاسیسات فردو از زمان توافق هسته‌ای متوقف شده است.

آمریکا و متحدانش نگرانند که راه‌اندازی این سامانه باعث محدود شدن امکان به کارگیری گزینه‌های نظامی علیه ایران شود.

مقامات ایران این سامانه موشکی را «دفاعی» توصیف می‌کنند.

فرزاد اسماعیلی، فرمانده پدافند هوایی ارتش ایران گفته است: «اولویت اصلی ما حفاظت از تجهیزات هسته‌ای به هر قیمتی است. امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین نقاط خاورمیانه است.»

خامنه‌ای مخالفت با سامانه موشکی اس-۳۰۰ و تأسیسات هسته‌ای فردو را از «خباثت دشمن» دانست و گفت که سامانه موشکی اس-۳۰۰ «ابزاری دفاعی است نه تهاجمی».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    سامانه اس 300 همه دنیا می دانند که دفاعی هست حتی خود روسیه و کشورهای دیگر اصلاح دیفنس به معنای دفاع را بکار می برند بعد یک جوری وانمود می کنید که انگار فقط ایران اعتقاد دارد دفاعی است پس سیستم تاد یا پاترویت یا گنبد آهنین هم حتما تهاجمی است بعدم هر کشوری بتواند در مورد این چیزها صحبت کند مصلمن آمریکا با این کارنامه خراب در جنگ افروزی نخواهد توانست هر چند چون آمریکا نقش ولایت فقیه دنیا را بازی می کند هر چه بگوید کسی اعتراض نمی کند در حقیقت آمریکا یک دیکتاتور بزرگ است اگر دنیا را به یک کشور تشبیه کنیم و آمریکا را هم رهبرش بدانیم واقعن دیکتاتور بودن این رهبر را می توانید درک کنید که مثل دیکتاتورهایی مثل خامنه ای در مورد همه چیز اظهار نظر می کند همین طور هم باید همه به نظر اون عمل کنند هر کسی هم که مثل آمریکا نباشد تروریست است البته در ایران می شود خس و خاشاک