ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فؤاد صادقی، قربانی درگیری‌های جناحی

مخالفان هاشمی رفسنجانی در حکومت می‌خواهند روزنامه‌نگار دستگیر شده را به او منسوب کنند؛ در مقابل، اطرافیان هاشمی رفسنجانی از دفاع روشن از او می‌پرهیزند.

علت دستگیری فؤاد صادقی همچنان ناروشن است. اولین گمان برپایه اطلاعات اعلام شده، حاکی از آن است که این روزنامه‌نگار قربانی درگیری‌های جناحی است. مخالفان هاشمی رفسنجانی می‌خواهند صادقی را به او منسوب کنند، و اطرافیان هاشمی رفسنجانی در مقابل، از دفاع روشن از او می‌پرهیزند.

فواد صادقی

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس دفتر رئیس «مجمع تشخیص مصلحت نظام»، اعلان کرد که فؤاد صادقی، روزنامه‌نگار دستگیر شده، سابقه همکاری با این «مجمع» را ندارد. این در حالی است که پیش‌تر سایت انتخاب به نقل از دفتر هاشمی رفسنجانی نوشته بود:

«با عنایت به اخبار منتشر شده پیرامون بازداشت آقای فؤاد صادقی در جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌گردد ایشان به عنوان مشاور فرهنگی رسانه‌ای در دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (خارج از مجمع تشخیص مصلحت نظام) از شهریور ۱۳۹۳ منصوب و مشغول به فعالیت می‌باشند. دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»

محمد هاشمی، ظاهرا با نظر به این اطلاعیه منتشر شده در سایت انتخاب به خبرنگاران گفته است: «کدام دفتر آیت الله هاشمی؟ دفتر نشر؟ دفتر دانشگاه آزاد؟ از کجا این خبر را داده‌اند؟»

سخنگوی قوه قضاییه: اطلاع ندارم

دستگیری فؤاد صادقی که در گزارش‌های اولیه به عنوان مشاور هاشمی رفسنجانی معرفی شد، روز یکشنبه ۷ شهوریور صورت گرفته است. او زمانی که بچه‌اش را به مدرسه می‌برد، دستگیر شده است. مأموران امنیتی این روزنامه‌نگار را پس از بازداشت به محل کارش بردند و اسناد و کامپیوتر او را ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در روز یکشنبه در نشست خبری خود «در پاسخ به این پرسش که آیا آقای فؤاد صادقی مشاور رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز بازداشت شده است، اظهار داشت: «این فرد به دادسرا خواسته شده و این موضوع صحت دارد اما اینکه بازداشت شده یا خیر را اطلاع ندارم.»

اژه‌ای در ادامه گفته است: «فرد مذکور قبلاً یک محکومیت داشته و نمی‌دانم به خاطر جرم قبلی و یا موضوع دیگری به دادسرا احضار شده است.»

سوابق فؤاد صادقی

در سابقه روزنامه‌نگاری فؤاد صادقی سردبیری سایت‌های «بازتاب امروز« و «آینده» ذکر شده است. شهرت این سایت‌ها به ویژه به خاطر افشاگری علیه فسادهای دولت احمدی‌نژاد است.

فواد صادقی در زمستان ۱۳۸۸ یک بار بازداشت بود. کیهان و رسانه‌های همسو از این رو او را از طرفداران «فتنه» می‌خوانند. او در سال ۱۳۹۲ دوباره، پس از افشاگری‌هایی که سایت بازتاب علیه احمدی‌نژاد انجام داد، بازداشت شد. او در آن دوره برای ترغیب هاشمی رفسنجانی به کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری فعال بود.

فواد صادقی در گفت‌وگو با هاشمی رفسنحانی (۱۳۹۲)
فواد صادقی در گفت‌وگو با هاشمی رفسنحانی (۱۳۹۲)

صادقی در مصاحبه‌ای با «بهار نیوز» که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، یعنی اواخر دوره احمدی‌نژاد و در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده درباره سوابق خود می‌گوید:

«ما تیمی بودیم که از دانشگاه امیر کبیر در دهه ۷۰ شروع به فعالیت کردیم و همزمان با آقایان ‌هاشمی و محسن رضایی و میرحسین موسوی و بسیاری از شخصیت‌های نظام ارتباط برقرار کردیم و تعامل داشتیم. در بین سال‌های ۸۱ تا ۸۵ با آقای رضایی سایت بازتاب اول را به صورت کار مشترک آغاز کردیم و بعد از پلمب بازتاب، سایت تابناک را راه اندازی کردیم اما در آستانه انتخابات دهم یعنی سال ۸۷ سایت تابناک از تیم ما گرفته و به گروه دیگری سپرده شد. از سال ۸۸ ما سایت آینده نیوز را به صورت کاملا مستقل راه اندازی کردیم و بازتاب امروز هم در ادامه همان آینده‌نیوز است. ما رسانه‌ای مستقل هستیم اما در سال ۸۸ از آقای مهندس موسوی حمایت کردیم و در انتخابات پیش رو هم اگر آقایان‌ هاشمی و خاتمی کاندیدا شوند از این دو عزیز حمایت خواهیم کرد.»

او در همین مصاحبه رابطه خود با هاشمی رفسنجانی را این گونه توصیف می‌کند:

با رفسنجانی «نه رابطه خانوادگی داریم و نه رابطه تشکیلاتی. اما ما دیدگاه‌های ایشان را می‌پسندیم و ایشان هم به ما لطف دارند و چند بار مصاحبه داشتند و گاهی دیدار و رایزنی صورت می‌گیرد.»

این مصاحبه در زمانی صورت گرفته که خبر سایت «بازتاب امروز» درباره «نوار ۸ میلیونی» احمدی‌نژاد جنجال برانگیخته بود. بازتاب در مطلبی با عنوان «نوار ۸ میلیونی، بگم بگم احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت مشایی است؟» نوشته بود: «محمود احمدی‌نژاد نواری در اختیار دارد که ثابت می‌کند رای واقعی وی در انتخابات سال ۸۸ حدود ۱۶ میلیون نفر بوده و نظام ۸ میلیون رای به نفع وی تقلب کرده است.»

با نظر به انتشار چنین خبری در سایت «بازتاب امروز« مصاحبه‌گر سایت «بهار نیوز» در ابتدای مصاحبه مذکور با فؤاد صادقی از او پرسیده است:

«آقای صادقی، معتقدیم ممکن است شما با برخی محافل اطلاعاتی و امنیتی روابط خاصی داشته باشید و از آن محافل اخبار و اطلاعات خاصی دریافت و منتشر می‌کنید. در واقع از یک رانت خبری اطلاعاتی سود می‌برید. آیا این گونه است؟»

فؤاد صادقی به این پرسش چنین پاسخ گفته است:

«هر خبرنگاری به صورت حرفه‌ای منابعی دارد و این منابع در قسمت‌های مختلفی حضور دارند. من ۱۰ سال است در حوزه رسانه فعالیت دارم. در سایت‌های خبری درجه اول و ممتاز فعالیت کرده‌ام و منابع خود را دارم.»

او در برابر اصرار بیشتر مصاحبه‌گر افزوده است:

«نمی‌توان گفت با هیچ گروه اطلاعاتی و امنیتی در رابطه نیستیم. ما با دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی ناگزیر به تعامل هستیم زیرا سوژه آنهاییم و هر هفته در مورد ما جلسه دارند و تعیین تکلیف می‌کنند. برخورد می‌کنند و خط قرمزهای جدید تعریف می‌کنند.»

ممکن است دستگیری فؤاد صادقی هم از مقوله «تعیین تکلیف» و تعریف «خط قرمزهای جدید» باشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    اخانواده رفسنجانی عادتشان نیست از کسانی که به خاطر انها به تله می افتند حمایت کنند انها استفاده میکنند و میروند و کسی که به خاطر انها به دام افتاده باید برای خودش فکری بکند.

  • amir

    در نهایت این بسیجی تندروی دهۀ 70 خودش قربانی کشمکش جناحی رژیم شد فؤآد خان یادته توی دانشگاه پلی تکنیک چقدر سنگ این حکومت رو به سینه میزدی؟ این آخر عاقبت تو با کسانی که طرفدارشون بودی حتی وانمود میکنن تورو نمیشناسن!