ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسیر سبز گمرکی ایران و روسیه پس از تنها یک هفته به حالت تعلیق در آمد

تفاهم‌نامه «کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه» که قرار بود از اول شهریور به ترخیص کالاهای ایرانی در گمرک روسیه اولویت بدهد، با نفوذ لابی ترکیه به حالت تعلیق درآمده است.

مقام‌های اتاق بازرگانی ایران و روسیه گزارش داده‌اند که تفاهم‌نامه «کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه» که قرار بود از اول شهریور به ترخیص کالاهای ایرانی در گمرک روسیه اولویت بدهد، پس از تنها یک هفته با نفوذ لابی ترکیه به حالت تعلیق در آمده است.

قدیر قیافه، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در اتاق بازرگانی  روز ۹ شهریور در گفت‌وگو با «تسنیم» خبر داد که «مسیر سبز» گمرکی ایران و روسیه که قرار بود از ابتدای شهریور میان دو کشور باز باشد، مسدود شده است.

روز ۳ شهریور، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، به «فارس» گفته بود که طرح تفاهم‌نامه مسیر سبز گمرکی میان ایران و روسیه اجرایی شده و بنا به آن «کنترل‌های فیزیکی در گمرکات دو کشور برای تجار خوش‌سابقه حذف و به همین منظور اسامی این افراد از طریق گمرک ایران به گمرک روسیه اعلام شده است.»

عسگراولادی پیش‌بینی کرده بود که با توجه به حذف کنترل فیزیکی کالاها برای برخی تجار، حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه که پیش از این حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده، تا پایان سال ۱۳۹۵ به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد دلار برسد.

حالا قدیر قیافه، معاون عسگراولادی، می‌گوید که طرح این مسیر سبز پس از یک هفته معلق شده است.

در سفر ولادیمیر مالینین، معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران برای دیدار با مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران، روابط عمومی گمرک ایران، امضای تفاهم‌نامه مسیر سبز کمرگی را «بزرگ ترین سند همکاری های گمرکی تاریخ دو کشور ایران و روسیه» خوانده بود.

نفوذ لابی اقتصاد صادراتی ترکیه

به گزارش «تسنیم» رجب سفراف (رئیس کمیسیون ایران در اتاق بازرگانی مسکو و رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه) در همایش «حضور پایدار در بازار روسیه» تعلیق این طرح را به لابی‌های اقتصادی ترکیه در روسیه نسبت داده است.

سفراف گفته است: «در ۸ ماهی که ترکیه و روسیه با یکدیگر ارتباط اقتصادی نداشته‌اند ۳ هزار شرکت ترکیه‌ای ورشکست شدند و ۳۰ میلیارد دلار خسارت دیدند. همچنین شرکت‌های روسی نیز رقمی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار خسارت دیدند.»

در آذرماه ۱۳۹۴ پس از اینکه ارتش ترکیه جنگنده سوخوی روسیه را سرنگون کرد، روابط سیاسی دو کشور تیره و روابط اقتصادی ترکیه و روسیه قطع شد.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه می‌گوید که لابی‌های سیاسی-اقتصادی ترکیه در ۸ ماهی که با روسیه ارتباط نداشتند حتی یک ساعت فعالیت خود را در کشور روسیه قطع نکردند و اجازه ندادند «کالاهای ایرانی به بازار روسیه وارد شوند».

سفراف در ادامه با اشاره به اینکه برندهای ایرانی در بازار روسیه شناخته‌شده نیستند، گفت: تجار ایرانی فکر می‌کنند که لازم نیست که برند و محصولات خود را در بازار روسیه تبلیغ کنند.

او گفته است که ترک‌ها برای حفظ بازارهای خود در روسیه تلاش کرده‌اند.

رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه همچنین نسبت به سیاست‌های اقتصاد صادراتی ایران انتقاد کرده و می‌گوید شرکت‌های ایرانی برای حضور در روسیه و سایر کشورها باید به‌صورت «هلدینگ، کنسرسیوم و تعاونی‌ها» حرکت کنند و امکانات مالی بیشتر و سرویس‌های دیگری مانند برندسازی و تبلغات داشته باشند.

او از جمله موانع برای کالاهای ایرانی در سوریه و کشورهای اروپایی را، برندهای ناشناخته ایرانی خواند.

میزان واردات روسیه از ایران در سال ۲۰۱۵، ۱۹۴ میلیارد دلار بوده است. روسیه بیشتر به دنبال محصولات کشاورزی ایران است. حدود ۱۵ درصد از کل واردات روسیه متعلق به محصولات کشاورزی و معادل ۲ میلیارد دلار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرو

    میزان واردات روسیه از ایران در سال ۲۰۱۵، ۱۹۴ میلیارد دلار بوده است??? 194 میلیارد دلار؟؟؟