ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عاشیق‌ها، بیان کنندگان وقایع تاریخی

عاشیق‌ها از موسیقی به عنوان ابزاری برای بیان وقایع تاریخی استفاده کرده‌اند که همین امر موجب ماندگاری و انتقال بخشی از تاریخ این سرزمین به‌صورت سینه به سینه شده است.

موسیقی در زندگی مردم استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی جایگاه ویژه‌ای دارد. آداب و رسوم، اقلیم جغرافیایی، نگرش و جهان بینی مردم این مناطق در موسیقی‌شان تجلی یافته است.
عاشیق‌ها یا اوزان‌ها نوازندگان دورگردی هستند که در روستاها وشهرهای آذربایجان در عروسی‌ها و عیدهای محلی و ملی ساز می‌زنند و آواز می‌خوانند. موسیقی عاشیقی آذربایجان، بخشی از تاریخ و ادبیات نمایشی این سرزمین را در خود جای داده است.
عاشیق‌ها از موسیقی به عنوان ابزاری برای بیان وقایع تاریخی استفاده کرده‌اند که موجب ماندگاری و انتقال بخشی از تاریخ این سرزمین به‌صورت سینه به سینه شده است. «قوپوز» را می توان به عنوان اصلی‌ترین ساز موسیقی عاشیقی معرفی کرد که در دسته ساز‌های مضرابی قرار می گیرد. البته در بعضی مواقع از «بالابان» و «نقاره» به عنوان همراهی کننده در بیان این نوع موسیقی استفاده می‌شود.
موسیقی عاشیقی در بیشتر موارد به علت مهم بودن مضمون شعر، از لحاظ فرم بر پایه کلام استوار است و عاشیق‌ها در کنار نوازندگی، باید به خوانندگی نیز تسلط داشته باشند.

[sliderpro id="202"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تبریزلی

    با تشکر ولی چند نکته عاشیق نه آشیق چرا که آشیق در ترکی بر گرفته از اشیق یعنی نور است لذا این اشنباه است کلمه ترکی را ریشه اش را در زبان دیگری یافت ودوم اینکه این 3 استان نیست در سایر استان های ترک نشین نیز رایج است و هرکدام سبک خود را دارند مانند همدان قزوین یا در شیراز قشقایی ها یا ترکمن ها لذا تصحیح فرمایید با تشکر