ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم ونیز با «لالا لند» و آنا لیلی امیرپور

ایران منهای ارشاد اسلامی. امیرپور تنها فیلمساز زن بخش اصلی ونیز است. کوهستان امیر نادری برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید. مهم‌ترین موضوع ونیز ۷۳ جنگ است.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز شامگاه چهارشنبه ۳۱ اوت با فیلم موزیکال «لا لا لند» ساخته دیمین شزل، کارگردان آمریکایی کارش را آغاز می‌کند و تا ۱۰ سپتامبر هم ادامه دارد. آنا لیلی امیرپور، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی – آمریکایی با فیلم «دسته بد» در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز شرکت دارد. از ۲۰ فیلمی که در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز بر سر شیر طلایی این جشنواره با هم رقابت می‌کنند، ۱۳ فیلم محصول چند ملیتی‌ست: نشانه‌ای از گلوبالیسم و سپری شدن دوران افتخارات ملی.

نمایی از فیلم موزیکال «لا لا لند» ساخته دیمین شزل

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز در سایه زلزله ایتالیا با زرق و برق کمتر و بدون جشنِ گشایش کارش را آغاز می‌کند. با این‌حال انتظار می‌رود که بازیگران و کارگردانان سرشناس جهان با حضورشان در ونیز به این جشنواره رونق بدهند. اما استون و ایان کاسلینگ که هر دو در موزیکال «لا لا لند» بازی می‌کنند، شامگاه امروز روی فرش قرمز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان در جزیره لیدو می‌روند.

ایران منهای ارشاد اسلامی

جشنواره فیلم ونیز در نخستین روز فعالیتش از عباس کیارستمی، سینماگر فقید ایرانی یاد می‌کند: فیلم‌های «۲۴ فریم» و «منو ببر خونه» از ساخته‌های کیارستمی همراه با فیل «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان به نمایش درمی‌آید.

فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی در بخش افق‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و امیر نادری با فیلم «کوهستان» محصول ایتالیا، آمریکا و فرانسه در بخش خارج از مسابقه ونیز شرکت می‌کند. از کیوان کریمی، فیلمساز کرد ایرانی‌تبار هم فیلم «طبل» در بخش هفته منتقدان ونیز به نمایش گذاشته می‌شود. به این ترتیب ایران با یک فیلمساز دو تابعیتی، یک فیلمساز تبعیدی، و یک فیلمساز کرد در این رویداد سینمایی شرکت دارد. فقط فیلم «مالاریا»ی شهبازی با مجوز ارشاد اسلامی ساخته شده است.

آمریکا تنها کشوری‌ست که با دو فیلم در بخش اصلی ونیز شرکت دارد: «دسته بد» آنا لیلی امیرپور و «حیوانات شبانه» از تام فورد. آنا لیلی امیرپور تنها فیلمساز زنی‌ست که در بخش اصلی ونیز حضور دارد. پیش از این از آنا لیلی امیرپور فیلم «دختری که شب تنها به خانه می‌رود» به عنوان نخستین فیلم ایرانی در ژانر وسترن ترسناک در پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمده بود. فیلم تازه او درباره آدمخواران است.

«جنگ» در ونیز

امیر کوستوریتسا بعد از ده سال فیلم تازه‌ای ساخته که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته می‌شود: «راه شیری»، محصول صربستان، آمریکا و انگلیس. فیلمی درباره عشق در یک سرزمین جنگ‌زده. کوستوریتسا در این فیلم درنده‌خویی انسان‌ها در جنگ را نشان می‌دهد و پیامدها و آسیب‌های روحی انسان جنگ‌زده را برملا می‌کند.

جنگ یکی از مهم‌ترین موضوعات هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز است.

مل گیبسون با «تیغ برنده» در بخش خارج از مسابقه ونیز حضور دارد. تازه‌ترین فیلم گیبسون هم در انتقاد از جنگ است: دزموند تی. داس، سرباز آمریکایی اعتقاد دارد که جنگ عادلانه است اما کشتن اشتباه است. برای همین در جنگ جهانی دوم بدون اسلحه به خط مقدم می‌رود و با دست خالی و بدون شلیک حتی یک گلوله جان ۷۵ نفر را نجات می‌دهد.

«سام مندس»، کارگردان بریتانیایی ریاست هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز را به عهده دارد. جاشوا اوپنهیمر (مستندساز انگلیسی) لاوری اندرسون (موسیقیدان و کارگردان آمریکایی) جما آرترتون (بازیگر بریتانیایی) جیان کارلو دوکاتالدو (نویسنده ایتالیایی) نینا هووس (بازیگر آلمان) کیارا ماستریانی، (بازیگر فرانسوی)، «لورنزو ویگاس (کارگردان ونزوئلایی) و ژائو وی (سینماگر چینی) اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم ونیزاند.

۱۰ سپتامبر جشنواره فیلم ونیز با نمایش روایت تازه‌ای از فیلم «هفت دلاور» به کارگردانی آنتوان فوکوا و بازی دنزل واشنگتن به پایان می‌رسد.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.