ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵۰ هزار کودک ایرانی گرسنه‌اند

معاون وزیر رفاه آمار تازه‌ای از وضعیت بغرنج کودکان محروم ایرانی ارائه داده است. وضع در مناطق مرزی بحرانی‌تر است. دولت می‌خواهد از طریق مهدهای کودک به گرسنگان غذا برساند.

معاون وزیر رفاه آمار تازه‌ای از وضعیت بغرنج کودکان محروم ایرانی ارائه داده است: ۱۵۰ هزار کودک ایرانی از سوءتغذیه رنج می‌برند. بیش و کم همین تعداد کودک ایرانی هم بدون کارت هویت‌اند و ۳۵۰ هزار کودک نیز همچنان از تحصیل محروم مانده‌اند. وضع کودکانی که در شهرهای مرزی زندگی می‌کنند وخیم‌تر است. دولت قصد دارد از طریق مهدهای کودک در مناطق مرزی به ۱۷۰ هزار کودک غذا برساند.

سفره خالی یک خانواده محروم ایرانی- عکس: آرشیو

احمد میدری در جلسه‌ای که با ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان فارس برگزار کرد، ابعاد ژرف‌تری از سوءتغذیه ایرانیان و مشکلات کودکان ایرانی را برملا کرد.

به گفته این مقام مسئول ۱۵۰ هزار کودک ایرانی از دسترسی به غذای کافی محرو‌م‌اند. دولت موفق شده فقط ۶۰ هزار نفر از این کودکان را تحت حمایت قرار دهد.

میدری اما در همان حال به این واقعیت اعتراف کرد که آمار قابل اعتمادی از آسیب‌های اجتماعی در ایران وجود ندارد. علاوه بر ملاحظات امنیتی، جابجایی ایرانیان و تغییر کد پستی آن‌ها کار آمارگیری را دشوار و آمارها را غیر قابل اعتماد کرده است.

به گفته معاون وزیر رفاه، فقر در ایران شدیدتر شده و با گسترش و دامنه‌دارتر شدن فقر، آسیب‌هایی مانند کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر، فروش کودک زیر یک هزار نفر و نداشتن شناسنامه هم افزایش بیشتری پیدا کرده. میدری می‌گوید: «اگر دو فرد خارجی در ایران دارای فرزند شوند، دولت برای کودک کارت ایرانی صادر می‌کند اما اگر یکی از زوجین خارجی باشد، کارت ایرانی برای فرزندشان صادر نمی‌شود، به همین دلیل امروز بین ۵۰ تا ۱۵۰‌هزار کودک بدون کارت هویت در کشور داریم.»

تنها کمیته امداد هزار کودک بدون شناسنامه را تحت پوشش قرار داده است.

علاوه براین در ایران ۳۵۰ هزار کودک از تحصیل محروم‌اند. فقط در استان فارس ۲۰ هزار کودک محروم از تحصیل زندگی می‌کنند.

از بین اشخاصی هم که از بخت تحصیل برخوردار می‌شوند - به گفته میدری «هر ‌سال حدود یک‌میلیون و۳۰۰‌ هزار ایرانی موفق به پایان کامل تحصیل و گرفتن دیپلم نمی‌شوند. این آمار بسیار بالایی برای ایران به شمار می‌رود. اگرچه آمار واقعی ممکن است بالاتر از اینها باشد.»

معاون وزیر رفاه گفته است دولت قصد دارد از طریق یارانه‌ها کودکان محروم از تحصیل را شناسایی کند. اگر والدین این کودکان را به مدرسه نفرستند یارانه آن‌ها قطع می‌شود.

پیش از این، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ۲۹ مرداد اعلام کرده بود که ۳۰ درصد از مردم ایران گرسنه‌اند و ۲۵ درصد جمعیت شهری در کشور حاشیه‌نشین هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    "معاون وزیر رفاه گفته است دولت قصد دارد از طریق یارانه‌ها کودکان محروم از تحصیل را شناسایی کند. اگر والدین این کودکان را به مدرسه نفرستند یارانه آن‌ها قطع می‌شود." واقعا چه تصمیم شاهکاری! نکنه آقای وزیر فکر میکنه کسانی که فرزندانشون رو از تحصیل منع میکنن، با میل و رضا اینکارو انجام میدن؟! البته همیشه استثنا هست! ضمنا این آمار به شدت مضحکه! اگه قرار باشه آمارگیری دقیقی بشه، مطمئنم نتیجه عدد بسیار بزرگتریه!